Číslo 21 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s malířem.
Pavlem Brázdou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Krásné, krásnější, nejkrásnější…

Knihy jsou okny do jiných světů. Ale také světy samými. Jsou nositeli nehmotných informací, a zároveň i hmotnými věcmi. Můžeme je potěžkávat, hladit, listovat jimi, těšit se jejich deskami, vazbami, přebaly, grafickou úpravou jejich stránek, typem písma či ilustracemi, jež v nich najdeme. A právě tyto estetické aspekty knih jsou u nás každoročně posuzovány v soutěži Nejkrásnější české knihy roku. Vyhlašuje ji Ministerstvo kultury a realizuje Památník Národního písemnictví v Praze. Soutěž má dlouholetou tradici – poprvé se uskutečnila v roce 1928 – a zvláště v posledních letech sílí zájem nakladatelů a tiskařů účastnit se jí. Počet knih, které do ní přihlašují, rok od roku roste a letos dosáhl – krize nekrize – rekordního čísla 249.

Všechny přihlášené knihy nejdříve přísně posuzuje čtyřčlenná technická komise, která je hodnotí jako polygrafický výrobek. Že se u nás polygrafické technologie zkvalitňují, dokládá fakt, že jen šest z přihlášených svazků nepustila k hodnocení dalšímu, prováděnému komisí výtvarnou. V té zasedají renomovaní výtvarníci, designéři, fotografové, členové grafických a bibliofilských spolků. Typografka Klára Kvízová, kterou si letos zvolili za svou předsedkyni, uvedla na tiskové konferenci k výsledkům soutěže, že významným kritériem hodnocení krásy knih je soulad jejich obsahu a formy. „V době, kdy převládá ikonická kultura místo alfabetické, by se mohlo zdát, že se nám grafikům daří manipulovat s obsahem a že si můžeme hodně dovolit. Opak je však pravdou; z mnohých pokusů vznikají trapná a levná gesta...“

Akcent, který porota kladla na čistotu a uměřenost, její smysl pro – řekl bych – „grafický minimalismus“, to vše bylo zřejmé z knih, jimž přiřkla v jednotlivých kategoriích první místa: ať již to jsou čtyři svazečky prací Antoina de Saint-Exupéryho umístěné ve společném papírovém pouzdře (nakladatelství Vyšehrad), jež získaly nejvyšší ocenění v kategorii Krásná literatura, či Architekti SIAL (nakladatelství Kant) z kategorie Vědecká a odborná literatura, nebo fotografická publikace Ivana Koudelky Invaze 68 (nakladatelství Torst) z kategorie Knihy o výtvarném umění, obrazové a fotografické publikace. O něco expresivněji působí knihy oceněné v kategoriích Dětská literatura (Alena Ježková: Prahou kráčí lev) a Katalogy (Tance a slavnosti 16.–18. století), v nichž se výrazněji uplatňují obrazové prvky.

Velmi mě zaujal balíček Comenia script, který získal první cenu v kategorii Učebnice a didaktické pomůcky: kromě útlého manuálu pro rodiče a učitele obsahuje tato průhledná sloha karty s písmeny a obrázky, pexeso, tabulku s abecedou a volné listy, na nichž si děti cvičí tahy písma podle předtištěného vzoru. Nakladatelství Svět zatím tento balíček vydalo jen v padesáti exemplářích, ale doporučení Ministerstva školství k jeho používání snad nakladatele přiměje k odvaze vydat ho v množství, jež by uspokojilo rodiče více prvňáků.

V nízkých nákladech vyšly i knihy, jež na rozdíl od předchozích nedostaly Cenu Ministerstva kultury (ta je udělována jen ve zmíněných šesti kategoriích), ale byly oceněny od jiných subjektů. Například Cenu Vojtěcha Preissiga získal od Spolku českých bibliofilů Ladislav Horáček, jenž v Pasece vydal přetisk Váchalovy Šumavy umírající a romantické. Cenu Svazu polygrafických podnikatelů pak obdržela kniha Orbis Pictus od Petra Nikla. Tento výtvarník ostatně v soutěži bodoval ještě jednou – za knihu Jeleňovití dostal Cenu grafického spolku Hollar. K ilustrátorům a grafikům, s jejichž jmény se v oceněných knihách setkáte častěji, dále náleží Filip Heyduk, Aleš Najbrt, Pavel Růt a Martin Strnad. Mezi nakladatelstvími pak jednoznačně vede Kant Karla Kerlického a za ním následují Argo, Baobab, Paseka a Společnost pro Revolver Revue.

Bronislav Pražan


Ivan Klíma
  Hitler a jeho obdivovatelé
  Jak to vidí Ivan Klíma
 
   Krásné, krásnější, nejkrásnější

   Pořiďte si
 
   Buďme - s Fr. Novotným
   Téma