Vzpomínky na fúzi

V polovině sedmdesátých let minulého století dorazila také do socialistického Československa jazzrocková vlna. Nahrávky Davise, Zawinula či McLaughlina pobláznily nastupující generaci jazzových hudebníků a víceméně z donucení se k nim přidali i rockeři, které tuhnoucí normalizace vyhnala z pódií i nahrávacích studií. Režimu jazzrocková syntéza po česku nevadila, jistě především proto, že šlo o hudbu převážně instrumentální – nic pro soudruhy z textových komisí... A když se v březnu 1975 v rámci druhých Pražských jazzových dnů uskutečnil v Lucerně neobyčejně úspěšný koncert s názvem Jazzrocková dílna, začaly zúčastněným kapelám vycházet i desky. V pečlivé reediční řadě Československý jazzrock je nyní vydává firma Indies Happy Trails.

Z kvarteta souborů, jejichž alba byla oprášena, je dosud aktivní jediný – Impuls. V době natáčení jeho debutového a až do pádu totality také posledního elpíčka (Impuls, 1977) v něm působili například trumpetista Michal Gera, kytarista Zdeněk Fišer nebo bubeník Jaromír Helešic, dnes zásadní česká jazzová jména. Ještě větší hvězdy spoluvytvářely sedmiletou historii Energitu, který začínal jako hardrocková kapela s bluesovými kořeny, ale časem se společně s Impulsem zařadil k české jazzrockové špičce. Vedle obou dlouhohrajících desek, které parta kolem famózního kytaristy Luboše Andršta a pianisty Emila Viklického stihla natočit (Energit, 1975; Piknik, 1978), přináší reediční dvojalbum také mnoho dosud nevydaných snímků z Andrštova archivu.

Odlehčenější a popovější podobu domácí jazzrockové fúze představoval ve své době Mahagon, jemuž osud vyměřil jen krátký čas – v roce 1980 vedoucí skupiny Petr Klapka s partnerkou a zpěvačkou Zdenou Adamovou (mj. první sopranistkou C&K Vocalu) emigrovali do USA. Zůstalo po nich pár singlů a dvě LP (Mahagon, 1978; Slunečnice pro Vincenta van Gogha, 1980) s ambiciózním písničkovým repertoárem a mimořádnou sestavou hostujících muzikantů (Kocáb, Pavlíček, Hrubý). Písně (ovšem s odstínem novovlnné provokace) skládal také klávesista Daniel Fikejz, ale až pár let poté, co jeho Combo FH hravým debutem Věci (1981) prorazilo na zdejší jazzové scéně. Druhé album Situace na střeše (1985) už komunikovalo spíš s rockovým publikem a jakkoli zvukově zestárlo, množství nápadů a celkový švih činí i z něj titul, na který by bylo škoda zapomenout.

Milan Šefl


Ivan Klíma
  Boží mlýny melou za nás
  Jak to vidí Petr Koudelka
 
   Art brut
   z legendární kolekce

   Navštivte
 
   Moozhu see vzeet cofoloo
   z fridzhe?

   Nalaďte si