Art brut z legendární kolekce

Retrospektivní výstavu Veroniky Bromové vystřídala v Domě U Kamenného zvonu na Staroměstském náměstí v Praze přehlídka neméně zajímavá – sbírka tvorby duševně chorých klientů německého psychiatra Hanse Prinzhorna, která tematicky navazuje na výstavu Art brut konanou v roce 2006. Výstava prostě nazvaná Prinzhornova sbírka demonstruje a zároveň slučuje dva aspekty zájmu tohoto německého psychiatra a historika umění: aspekt psychiatrický – analyzovat duši pacientů – a výtvarný – vyzdvihnout estetické kvality jejich tvorby.

Johann Knopf: Nádhernosti, broky do pušky, Prinzhornova sbírka, HeidelbergAutor historicky první kolekce výtvarných počinů choromyslných završil svůj výzkum knihou Bildnerei der Geisteskranken (Tvorba duševně chorých). Poprvé vyšla v roce 1922 a v nejbližší době by měla být čtenářům nabídnuta v českém překladu. Dílo se soustřeďuje na umělecké kvality výtvarného projevu nemocných, nehodnotí je tedy pouze jako diagnostický materiál. V tom také tkví jeho hodnota a dobová originalita, která byla spolu s „primitivním uměním“ a dětskými kresbami oceněna řadou umělců – ať již expresionisty, surrealisty, Pablem Picassem či Jeanem Dubuffetem. Pacienti-výtvarníci čerpají inspiraci především ze snových vizí, tajemných koutů lidské duše a jejich otevřený výraz se vyznačuje spontánností vyplývající ze svobody projevu.

Jean Dubuffet, umělec a vůdčí postava hnutí Art brut, rozdělil umění na „umění, které má co říci, a to ostatní“. Prinzhornova sbírka k nám skutečně promlouvá a dovoluje nahlédnout do mnoha osudů a různorodých tvůrčích vyjádření. Životopisy psychicky nemocných pacientů nezasahují do expozice násilně, v místnostech jsou uloženy na stoličkách; na stěnách jsou pak zavěšené pečlivě vybrané citáty řady umělců. Důraz je kladen na samotnou tvorbu a prožitek z jejího vnímání umocňuje hudební doprovod. Jde většinou o dramatické zvukové zkratky, ať už jsou to údery bubnů u Obrázků z války Oskara Volla či rychlé tahy pera, jež doprovázejí vystavené stránky deníku Augusta Kletta (Klotze) a korespondují s promítanou animací vzniku těchto stránek. Krátkými údernými zvuky se nám kurátorky výstavy Ivana Brádková a Terezie Zemánková snaží evokovat stavy, které prožívali sami tvůrci.

Gustav Sievers: Bez názvu, Prinzhornova sbírka, HeidelbergDruhé patro Domu U Kamenného zvonu je věnováno výstavě Zvrhlé umění (Entartete Kunst), která se uskutečnila v roce 1937 v Mnichově. Na ní se nacističtí předáci snažili zesměšnit a potupit moderní umění srovnáním artefaktů Kleea, Kandinského a mnoha dalších moderních umělců s tvorbou duševně chorých. Na příkladu několika osudů konkretizuje tato část výstavy tehdejší historické souvislosti a ukazuje na hrůzy totalitní moci.

Pražská expozice Prinzhornovy sbírky, kterou lze zhlédnout do 3. května, zaměstnává více smyslů najednou, aktivizuje tak divákovu pozornost a působivě dokumentuje oprávněnost sběratelova tvrzení, jež se stalo jejím motem: „Všechna expresivní gesta jako taková jsou podřízena jedinému účelu: zpodobit duši, a tím vystavět most spojující sebe sama s ostatními.“

Tereza Bláhová, historička umění


Ivan Klíma
  Boží mlýny melou za nás
  Jak to vidí Petr Koudelka
 
   Art brut
   z legendární kolekce

   Navštivte
 
   Moozhu see vzeet cofoloo
   z fridzhe?

   Nalaďte si