Když se kuře stane posledním kamarádem

Josef K. Šlejhar (1864–1914), v jehož prozaických pracích převažuje téma venkova, bývá řazen k naturalistickému směru. Už ve své prvotině Kuře melancholik (1889) dal jasně najevo, že v ničem nehodlá ustupovat konvencím dojemného melodramatu. Osudy odvrhovaného dítěte pojednal bezcitně, až surově. Filmového převodu, který předlohu rozhodně nechtěl změkčovat, se před deseti lety ujal Jaroslav Brabec. Ve středu 1. dubna ve 23 hodin snímek uvede ČT1.

Za výkon v roli neurvalého sedláka ve filmu Kuře melancholik byl Karel Roden nominován na Českého lvaTvůrci filmu (na scénáři se kromě Brabce podílel i Vladimír Körner) vsadili na zjitřené mezilidské vztahy, na zhrublost, která si stále silněji podmaňuje lidskou psychiku, není-li ničím jiným vyvážena – jak ukazuje zejména postava otce, podléhajícího zhýralé ženě. Najdeme v tom jistou svévoli: na jedné straně nezbývá než ocenit pečlivou, sytou rekonstrukci někdejších životních poměrů, ale současně tuto rovinu narušuje dávné melodramatické klišé osudových žen, přinášejících zhoubu mužům, kteří upadnou do jejich tenat.

Brabec je původní profesí kameraman. To vysvětluje, proč si hleděl především obrazového řešení: nejcennější hodnotou je právě výtvarná stránka; blátivost krajiny, soumračno i sporé petrolejkové osvětlení doplňují vyprávěný příběh. Tvůrce chtěl vyburcovat ochablou a znecitlivělou mysl. Proto upřednostňuje až odpudivé průhledy na stále zanedbanější, osaměle se tyčící statek, proto volí výškové pohledy, občasné nájezdy kamerou, proto se uchyluje k výmluvným detailům, které prozrazují náhlé prohlédnutí i hromadící se bezmoc. Uvědomíme si i výrazně vybuzené zvuky, zejména zvířat. Ještě více zesílena je zvířecí paralela k osudu těžce zkoušeného děcka, ať je to motiv dravce, ohrožujícího domácí drůbež, či zejména „spřízněného“ kuřete.

Zdrsnělé, neurvalé postavy dospělých jsou často pojednány se zbytečnou výrazovou expresivitou. Jedině malý chlapec, nejprve strádající nedostatkem lásky a poté i pustošivým záškrtem, vyniká až průsvitnou bezbranností – Radko Chromek téměř splynul se svým trpícím hrdinou. A ještě lze přidat starou služebnou, jíž Vlasta Chramostová obdařila jakousi živočišnou primitivitou, chrčivou mluvou a bezcitností, stačí si vybavit agresivní pohrdavost, s jakou na vyděšeného chlapce vyvalí svůj mohutný prs.

Jan Jaroš, filmový kritik


Ivan Klíma
  Boží mlýny melou za nás
  Jak to vidí Petr Koudelka
 
   Art brut
   z legendární kolekce

   Navštivte
 
   Moozhu see vzeet cofoloo
   z fridzhe?

   Nalaďte si