Jan Borna, divadelní režisér, básník

Vaše inscenace této kabaretní hry srší vtipem a energií, a tím mi připomněla, jak jste začínali s Jardou Duškem ve Vizitě, když jste dělali Srslení. Byli jste tehdy taky zároveň herci i autory...

Do pražského Divadla v Dlouhé se chodí jak za uměleckou kvalitou, tak za divácky přitažlivými a ne zcela tradičními inscenacemi. Na snímku Miroslav Táborský, Jan Vondráček a Martin Matejka v Bornou režírovaném představení Souborné dílo Williama Shakespeara ve 120 minutáchDo Shakespeara tu strhující energii vkládají především herci – Mirek Táborský, Honza Vondráček a Martin Matějka – a jsou úžasní. Já jsem připravil jen základní směřování, protože u nás by nemělo smysl uvést hru jen jako vtipkování na téma Shakespeare a jeho 37 her. Ti američtí kluci podle scénáře odcházejí v závěru na hamburger do McDonalda. To bylo impulzem k záměru dát najevo, co si myslíme o současném povrchním fastfoodovém světě, kde není na nic čas, všechno musí odsejpat, dnes děláme Shakespeara, zítra Řím a Benátky a pozítří bibli v komiksu, hlavně aby to jelo a neslo. Když se mi podařilo předat hercům tuto představu základního tématu, pochopitelně jevištně dotaženou do jednotlivých scének, stal se potom při zkoušení a hraní jejich autorský přínos už větší než můj a mou hlavní funkcí bylo vidět a tvarovat inscenaci jakoby zvenku. Arnošt Goldflam si ze mně a jejich nasazení dělá legraci a říká, že až budu nehybný ležet a jen pohybovat pusou, tak herci už budou nad jevištěm i lítat. Fakt je, že čím míň já můžu, tím víc tu energii přebírají herci, s nimiž pracuju.

A v čem tedy spočíval jejich autorský přínos?

Když jsem si tu hru přečetl, věděl jsem, že ji naše divadlo bude umět a že by v ní mohla hrát spousta našich lidí. Jen vybrat tu správnou trojici... Mirek Táborský a Honza Vondráček – to jsou vlastně dva vyhraněné přístupy k divadlu, oba jsou v nich špičkoví, přestože každý jde jinou cestou. Když jsme cítili, že původní verze textu do naší představy někde nesedí, nebo se nám zdála slabá, udělal mnoho textových úprav Mirek. Obraz, kdy ti tři na konci odlétají raketou do kosmu, a řadu dalších zase vymyslel Honza. Martin Matějka k nim zapadá svou schopností oba ty kontrastní přístupy scelovat a dotahovat. Cítil jsem v téhle sestavě napětí a možnost vzájemného umocňování výkonu. Všichni jsou velmi tvořiví a komediální a jediné, co jim občas připomínám, je, že přes humor musí v téhle inscenaci pořád prosakovat odpudivost světa, o němž hrají, poměřená velkým Shakespearem.

Mám ráda vaše poetické kabarety a asi nejsem sama, když se tolik let drží na repertoáru...

Nejdéle se hraje Kdyby prase mělo křídla, s tím jsme v Dlouhé začínali, pak Aškenázyho Malá vánoční povídka a třeba Kabaret Vian – Cami překročily 270 repríz.

Když se ohlédnete za svými inscenacemi, máte některou z nich nejradši?

Vlastně nevím. Neumím mezi svými představeními hierarchizovat. Například mám velký vztah ke Kabaretu Prévert – Bulis, to je takové divadlo poezie, které konvenuje mým pocitům. Navíc jsem rád, že výborného muzikanta a člověka Jirku Bulise představí lidem, kteří jeho hudbu a písničky neznají. Ale já měl rád také Radičkovův Pokus o létání, a ten se pro malou návštěvnost stahoval z repertoáru dost brzy. Dělat divadlo je vždycky trochu ruleta.

Vaše divadlo má kolektivní vedení, jehož jste členem. Jak funguje?

Tedy – říkáme mu BOBŠ – Burešová, Otčenášek, Borna, Šálková – a jeho kolektivnost pomáhá především v provozu a v personálních otázkách. Ty bývají leckdy obtížné a kolektiv vedoucích je unese daleko lépe než jedinec. Ale nemluvíme si do tvůrčích otázek, které si musí člověk rozhodnout sám za sebe. Nikdy jsem od nikoho z BOBŠe nezažil šéfovský tlak na svoji práci a doufám, že oni ode mne taky ne. Nejspíš je to i tím, že máme obrovské štěstí na soubor i spolupracovníky, to je úplně zásadní.

Vítězslava Šrámková

Foto Martin Špelda

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 17. února.



  Třicet korun
  Jak to vidí Ivan Klíma
 
   Svatý Václav – kult a mýtus

   Navštivte
 
   Náhody Miroslava Zikmunda
   Téma