Číslo 52 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Luďkem Munzarem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Lidské obludárium a věčnost

Když v roce 1922 dvaatřicetiletý dramaturg a režisér Městského divadla na Vinohradech Karel Čapek na této scéně uvedl svou novou hru Věc Makropulos, hrála Emilii Marty třiačtyřicetiletá Leopolda Dostalová. V současné inscenaci hostujícího Davida Drábka ji na stejném jevišti ztělesňuje Danila Kolářová, která už oslavila šedesátku. Nejde o obsazení náhodné ani nedomyšlené. Ve hře je přirozenost lidského života měřena časem (však také vstupní a závěrečné scéně vévodí velký ciferník). Pro Čapka recept na nesmrtelnost, kolem něhož se vše točí, znamenal nebezpečnou standardizaci života, omrzení a prázdnotu. Hrdinka hry Emilia Marty to stvrzuje slovy: „Člověk nemůže milovat tři sta let. Ani doufat, ani tvořit...“ Pro autora byli tedy přirození lidé, kteří žili normální život a nesnažili se obelstít smrt.

David Drábek se nepokusil hru jednoduše aktualizovat, ale lze říci, že ji obrátil naruby jako rukavičku. Položil si/nám otázku, nakolik jsme ještě přirození a schopní spontátnně reagovat v síti tužeb po rychlém zbohatnutí, závratné kariéře a požitcích. Signálem jeho poněkud „kafkovského“ výkladu hry je (připsaný) obludný pásovec, s nímž jako s psíkem přichází v prvním jednání Emilia Marty do kanceláře advokáta Kolenatého.

Drábkově inscenaci Čapkovy hry Věc Makropulos vévodí Daniela Kolářová jako Emilia Marty a také jako symbolika časuI když inscenátoři hru prokrátili, v podstatě zachovává Čapkovy reálné dialogy, mimika a gesta postav na pomezí grotesknosti jim však dává dimenzi jisté absurdity. „Přirození lidé“ se v dotyku s Emilií Marty – která je dle režiséra něco jako „časová anomálie“ – totiž podivně proměňují. Přítomnost Marty způsobuje, že se jejich tvář a pohyby deformují v závislosti na tom, jak hloupé, odpudivé či zákeřné je jejich nitro. Jejich soud nad Emilií je soudem nad něčím, co je přesahuje. Ona jediná není deformovaná. Její zkušenost s bytím „nad časem“ jí dává nadhled, který sice místy může působit jako nedostatečná citovost (například po Jankově sebevraždě), ale je i nadhledem nad smrtí, takže hrdinka se nakonec dokáže „svléknout ze své dosavadní kůže“ jako z šatů a pokorně přijmout vlastní stáří.

Daniela Kolářová hraje Emilii zprvu velmi minimalisticky, rozhodně pro ni není ženou-vampem, ale spíš ženou bez falešných iluzí, ženou vědoucí. Expresivita jejího výkonu se stupňuje v průběhu hry. Vrcholným momentem je gesto, jímž přiznává i přijímá stáří. Významnou roli v inscenaci sehrává bohatý zvukový plán, vyvolávající pocit zákmitů vzpomínek z dob minulých, ať připomíná praskání ohně či koňské ržání, nebo snad třoucí se kry času… Napětí zvyšuje i znamenité svícení.

Pro ostatní postavy je odmítnutí receptu na elixír života spíš výsledkem strachu a kalkulu. Ovšem že při takové koncepci víra v mladistvé Kristýnčino gesto zdravého lidství, s nímž pálí recept na elixír života, nemůže zůstat v závěru nezpochybněna. Jde o gesto podvodné… A tak nejen humorně, ale i nadějeplně působí především připsané mizánscény se služkou venčící pásovce – je evidentně vně obludária vyšší společnosti, prostě milá a lidská…

Drábek znovuobjevil kvality Čapkova dramatu tím, že rezignoval na realistické podání a vytvořil mnohoznačný a působivý divadelní obraz.

Vítězslava Šrámková, teatroložka



  Pes na kolečkách
  Jak to vidí Jaroslav Vanča
 
   Plné kapsy Morrisona

   Pořiďte si
 
   Světoobčan starostmi,
   Čech jako člověk

  Téma