Číslo 49 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Jaromírem Hanzlíkem.

 

 

 

 

 

 

 

 



Kdy nastane rok ďábla?

Petr Zelenka, nejnověji proslavený filmově-divadelním experimentem Karamazovi, si odedávna pohrával s balancováním příběhu na rozhraní mezi „vážnou“, jakoby dokumentární realitou a „smyšlenou“ fikcí, ve skutečnosti ovšem v obou případech důsledně mystifikující.

Karel Plíhal a Jaromír Nohavica ve filmu Petra Zelenky Rok ďáblaSměšování autenticky vyhlížejících faktů zpravidla postavených na dokumentární bázi s věrohodně vyhlížející smyšlenkou uplatňuje zejména jeho film Rok ďábla (ve čtvrtek 3. prosince ve 20 hodin uvede ČT 1). Režisér používá skutečné osobnosti (Jarek Nohavica, Karel Plíhal), aby do událostí, které lze považovat za dokumentární záznam (zejména v případě koncertů), zasouval fantaskně modelované vsuvky.

Někdy jsou dějově rozehrané, jindy zastoupené úvahami a glosami pronášenými přímo na kameru – promlouvá nejen Nohavica, ale také členové kapely Čechomor, koneckonců sem lze zařadit i Plíhala, zarputile mlčícího v přímém televizním vysílání. Zajisté tu režisér předvádí, byť v karikujícím posunu, děsivou noční můru každého moderátora, když se pozvaný host jen povzneseně dívá, aniž pronese jediné slovo.

Zelenkův film vědomě postrádá figuru, kterou by bylo možné považovat za ústřední: zprvu vše nasvědčuje, že by to mohl být holandský dokumentarista, jenž se do Čech vypravil jen proto, aby zjistil, jak si u nás žijí vyléčení alkoholici. Dění kolem sebe občas pozoruje zcela nedotčen jakoukoli vědomostí, sám však stále silněji zatahován do víru dění.

Avšak filmařova jakoby udivená přítomnost je záhy upozaděna: důraz se přelije na kapelu Čechomor. Nejprve spolupracuje s Nohavicou, jehož posléze nahradí Jaz Coleman experimentující s magickými obřady na dně kteréhosi severočeského velkolomu. Jenže vůdčí figurou se může vlastně stát každý, kdo se právě ocitne v záběru; stačí, když vysloví či nějak předvede své postoje.

Zelenka si pohrává s mysteriózní atmosférou: vyprávění rámuje motiv explozivního sebevznícení, které dokonce i spatříme; dovíme se, že na jevišti se pohybují i jakési astrální bytosti, jimž muzikanti dokonce vyhradí část pódia. Oceníme režisérovo domýšlení postav i událostí podle vzoru „co kdyby“ – co kdyby Plíhal přestal komunikovat s okolím, umanutě setrvával třeba v autě nebo na židli, co kdyby si chtěl vyzkoušet, jak bude vyhlížet jeho vlastní pohřeb...

Jan Jaroš, filmový publicista



  O trestu pro Kláru
   Jak to vidí Ivan Klíma
 
   Směšné lásky v Mrkvojedech

     Pořiďte si
 
   Příběh Rudolfa Pellara
    Téma