Číslo 34 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s operní pěvkyní.
Editou Gruberovou.




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Edita Gruberová,
operní pěvkyně

Kdy padlo rozhodnutí, že se budete věnovat studiu zpěvu?

Vlastně už v první třídě řekla paní učitelka mé matce: „Mamička, Vaša céra musí byť speváčkou“. U nás doma se umění nepěstovalo, nebyli jsme nijak hudebně vzdělaná rodina. Nicméně hlas jsem zdědila po mamince a zpívala jsem bez ustání: sama, ve sboru, při konfirmační výchově v kostele. Když se pan farář snažil vzbudit můj zájem o operu, reagovala jsem slovy „a dá se z toho vůbec žít?“. I když jsem o té profesi neměla ponětí, na konzervatoř jsem nakonec nastoupila. Jak vidíte, velkou zásluhu na tom měli lidé, kteří mě takříkajíc postrčili kupředu. Něco takového člověk potřebuje.

Které osobnosti z hudebního života pro vás byly vzácnými rádci, přáteli a třeba i dalšími „hybateli“?

Tak především moje paní profesorka, Mária Medvecká, která už někdy ve druhém ročníku prohlásila, ty budeš koloraturní soprán, jaký Bratislava ještě nepoznala. Vůbec jsem nechápala, co tím myslí. Po absolutoriu na konzervatoři se dostavil další zásadní impuls. Melánia Kušnierová, která tehdy působila ve vedení Slovenské filharmonie, se zasadila o mé předzpívání ve Vídeňské státní opeře. Napsala tam dopis, já jsem dostala termín, zazpívala a zvítězila. Tedy, dali mi smlouvu.

Začátky asi nebyly jednoduché...

...takový malý boj. Víte, časy se opravdu změnily. Dnes někdo pěkně zazpívá pár frází a hned je z něj super star. Tehdy to tak nebylo, alespoň se mnou ne. Musela jsem tvrdě dřít nějakých šest sedm let, než jsem vypracovala svoji Zerbinettu natolik, že jsem s ní prorazila do světa. Ale s jednou věcí se vám musím pochlubit – od samého počátku mě Rakušané nazývali „naše Edita Gruberová z Bratislavy“.

Na které dirigenty vzpomínáte s největším vděkem?

O průlom v mé kariéře se zasadil doktor Karl Böhm. Když jsem mu přišla předzpívat v samotném počátku práce na inscenaci Ariadna na Naxu, tlouklo mi srdce a třásla se mi kolena. On za mnou poté přišel na jeviště a řekl: „Mein Kind, wir machen das zusammen“, děťátko moje, budeme to dělat spolu. Bylo to moje štěstí, šance, kterou jsem proměnila. Na zkouškách jsem panu dirigentovi vycházela maximálně vstříc a odměnou mi byl velký úspěch. Inscenace Ariadny mě proslavila. Traviatu jsem dělala s Carlosem Kleiberem, to byla též moje životní touha, s takovým géniem... Mozarta jsem si krásně vypracovala s Nikolausem Harnoncourtem. I to byla fantastická příležitost, protože jsem poznala jinou interpretaci, jiný přístup k Mozartovi. Později jsem ho uplatňovala i při práci s dalšími dirigenty.

Máte možnost vybírat si spolupracovníky z řad režisérů?

To tedy opravdu ne, bohužel, režiséři si vybírají zpěváky, taková je dnešní móda. Navíc mám dojem, že jejich volbu určuje barva očí, barva vlasů, postava, méně už kvalita zpěvu. Nedávno jsem byla při mezinárodní produkci svědkem případu, kdy vypověděli špičkovou umělkyni, protože svými tělesnými proporcemi neodpovídala představám režiséra. To považuji za naprostý skandál! A intendanti tomu všemu přihlížejí, nechávají vládnout režiséry, což pokládám za absolutně nepřijatelné, protože jsme v hudebním oboru a prvotní byl měl být dirigent. Ten by měl určovat obsazení, výhradně podle pěveckých schopností.

Jitka Novotná, publicistka

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 12. srpna.


  Jak to vidí Petr Koudelka                                   Prokop? To platí…                                  S fotoaparátem na tanky