Číslo 34 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s operní pěvkyní.
Editou Gruberovou.




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




Foto Jovan DezortS fotoaparátem na tanky

Pamětníci srpnových dnů roku 1968 mají na začátek okupace Československa vojsky Varšavské smlouvy různé, přece však v podstatě podobné osobní vzpomínky. Šok, rozhořčení, hněv a lítost tehdy vystřídala snaha rychle a účinně konat, vydat se do ulic, protestovat, psát hesla, ale také vysílat, natáčet či prostřednictvím fotoaparátu dokumentovat dramatické okamžiky. Snímkům autorů, kteří zachytili kus dějin naší země, je věnována aktuální výstava v pražské Výstavní síni Mánes. Požádali jsme některé z fotografů srpnových událostí o vzpomínky na první dny okupace.

Nikdo nezůstal doma

Fotograf Josef Egert naházel v srpnu 1968 spoustu exponovaných filmů do aut s cizími espézetkami. Také tento snímek byl proto publikován v zahraničí jako anonymní díloJovan Dezort vzpomíná: „Ráno v půl páté zvonil telefon, volal strýc z Letné. Vzrušeně křičel do sluchátka: Slyšíš to dunění? Letná je zaplavená tanky, jedou z letiště do centra! Nevěřili jsme. Jenže během dopoledne už bylo plno tanků i u nás ve Vršovicích, u stadionu Slávie.“

Jiří Egert, v té době asistent kamery, točil v srpnových dnech dokument v jižních Čechách. „Bydleli jsme v Táboře a v předvečer vpádu jsme jako obvykle do noci diskutovali o tom, jestli sem Rusové vlítnou, nebo ne. Asi v pět ráno nás vzbudil vedoucí hotelu bušením na dveře a voláním: Vstávejte, jsou tady! Okamžitě jsme sedli do auta a honem spěchali do Prahy.“

Příznačnou vzpomínku na první okamžiky okupace má Libuše Kyndrová, tehdy redaktorka Orbisu: „Ve čtyři ráno mi telefonovala kolegyně, abych si okamžitě pustila rozhlas, že nás okupují Rusové. Vzápětí jsem obvolávala všechny přátele, mimo jiné i vnučku TGM Annu Masarykovou, se kterou jsem na jaře 1968 seznámila při sestavování fotografického souboru o jejím dědečkovi. Říkala mi, že ze zahraničí je už aspoň měsíc informována, že k okupaci dojde, aktuální zprávu obdržela večer 20. srpna...“

Většina fotografů tehdy sáhla po svém přístroji. Jovan Dezort říká: „Profese fotoreportéra mi nedovolila váhat.“ „Rozhodnutí jít fotografovat bylo okamžité a zcela spontánní,“ dodává Josef Hník. „Měl jsem jen obavu, zda mi to půjde, protože fotoaparát jsem dostal až 19. srpna. Do příchodu vojsk jsem jím vyfotografoval jen jeden film.“

Libuše Kyndrová, si vybavuje, jak se ptala fotografa Miloně Novotného, který už v noci fotografoval přílet ruských letadel na Ruzyni, co budou dělat. „Odpověděl mi: fotografovat! Ráno jsem si tedy vzala do redakce aparát. A už v sedm ráno nás ředitel podniku vyzval, abychom šli do ulic fotit, že ze záběrů připraví Orbis fotografický soubor. K tomu však nikdy nedošlo.“

Hledáček míří na okupanty

Zkušenosti s osobními střety s okupanty mají fotografové různé. Třeba Miroslav Martinovský, v té době fotoreportér časopisu Sedmička, zažil dramatický zákrok: „Hned dopoledne jsem se vydal do redakce – měli jsme ji v Panské ulici, kde sídlila Mladá fronta. V malé taštičce jsem měl jen kinofilmový Canon, jeden film a Rolleiflex s pěti filmy. V redakci byl klid. Díky českým lidem, kteří zamalovávali a převraceli směrovky a vyměňovali názvy ulic, zatím okupanti do Panské nedorazili, i když měli jistě v plánu především obsadit redakce.“

Autor této fotografie, Josef Hník, vylepil své zvětšeniny v noci z 21. na 22. srpna na výlohu prodejny Lověna na Národní tříděVe dvě odpoledne se čekalo na zvláštní vydání Mladé fronty, které bylo třeba roznést, proto se redaktoři shromáždili na dvoře. A ejhle, asi pět minut po druhé ucpal vchod do Mladé fronty obrněný transportér. „Pak už následovalo jen: ruce nahoru, ke zdi, rozkročit,“ vzpomíná Miroslav Martinovský. „S hlavní samopalu v zádech nás odvedli do místnosti ředitelství. Až po dlouhém vyjednávání nám dovolili zavolat domů. Někomu se dokonce povedlo zavolat do rozhlasu, takže jsme pak z rádia slyšeli, že pracovníci Mladé fronty jsou internováni. Krásné ovšem bylo, když nám někdo ráno hodil do okna pecen chleba se zapečeným pilníkem...“

Libuše Kyndrová se domnívá, že okupanti fotografy někdy ani nevnímali. Sledovala, jak netečně seděli na tancích a dokonce si na ně nechali malovat hákové kříže. Josef Hník zpočátku s vojáky problém neměl, neboť ti byli zcela dezorientováni a fotografy nechávali být. Změna nastala asi po třech, čtyřech dnech. „Tehdy jsem měl konflikt s Rusy na Staroměstském náměstí. Shodou okolností měli jedno ze stanovišť před palácem Kinských, kde zrovna probíhala výstava sovětského umění. Ale podařilo se mi utéct.“

Jiří Egert zažil jiný incident: „Jel jsem v noci na skútru za ženou a dcerkou do Suchdola. Na háčku pro zavazadlo byl pověšen mosazný hmoždíř, který poblíž sovětské ambasády v Korunovační ulici spadl na vozovku a způsobil veliký rámus. Z parčíku před ambasádou vyskákali ze zaparkovaného gazu sovětčíci, mířili na mne samopaly, brašnu s fotoaparátem mi sebrali, naložili mne do vozu a odvezli ke „kulaťáku“ na jejich komandaturu. Jednali se mnou slušně, ale musel jsem jim dát všechny filmy, i ty čisté. A tak jsem udělal aspoň malou sabotáž: filmy jsem vytáhl z kazet a znehodnotil je.“

Zážitky na dlouhá léta

Pro Jiřího Egerta byl nejhorší okamžik, kdy spustila střelba, všichni zalehli, a on ležel na chodníku přimáčknutý ke zdi domu a jen slyšel, jak nad ním hvízdají kulky a padá omítka z domu. „Nikdy jsem nic podobného nezažil, v tu chvíli jsem si myslel, že to je můj konec. Kolegovi z Krátkého filmu Rudolfu Slezákovi tehdy prostřelili ústa.“ Když vše ustalo, pohyboval se v okolí rozhlasu a Václavského náměstí. Hodně exponovaných filmů na radu jednoho kolegy naházel do aut s cizími espézetkami, aby se dostaly do zahraničí.

„Přímo nepochopitelné pro mne bylo střílení do budovy Národního muzea,“ připomíná si nejsilnější zážitky ze srpnových dnů Jovan Dezort. „A dodnes se divím, jak rychle lze Prahu obsadit. Na druhé straně na mne zapůsobilo, jak rychle zmizely názvy ulic, aby se okupanti neorientovali. Taková reakce po česku. Ani já jednou nemohl najít dům, kam jsem něco doručoval, ačkoliv jsem prostředí znal. Z té doby mi taky utkvělo, jaká panovala mezi lidmi úžasná solidarita. Od té doby jsem takovou nepoznal.“

Nejsilnějším zážitkem Josefa Hníka byl samotný fakt okupace, ale hluboce na něj zapůsobily i další momenty. „Krátce po poledni 21. srpna začali vojáci ostřelovat Národní muzeum a já při návratu od rozhlasu musel zalehnout za telefonní budku vedle Muzea, protože ostrá střelba směřovala nízko nad zem. Italskou ulicí jel nákladní vůz posílit barikádu vytvořenou z autobusů na rohu Italské a Vinohradské. Nad rozhlasem přejel dva muže stojící těsně vedle mne a usmrtil je. Večer téhož dne kolem jedenácté v noci jsem při návratu z centra Prahy v polovině mostu Legií musel zalehnout opět na zem a dlouho čekat, než přestala ostrá střelba ze samopalů, která lámala větve kaštanů na Střeleckém ostrově až do výšky půldruhého metru...“

Osudy fotografií

Fotografka Libuše Kyndrová se domnívá, že okupanti fotografy někdy ani nevnímali. Její snímek je toho důkazemMnoho snímků ze srpna 1968 vyšlo ještě ve dnech okupace v novinách, časopisech či na letácích. Třeba Jiřímu Všetečkovi se tiskly snímky v Mladém světě, jedna tiskárna navíc z jeho fotografií sestavila působivý plakát svědčící o atmosféře v ulicích. Bylo na něm napsáno „Malověrní, myslete na chorál“ a zůstal na nárožích až do listopadu osmašedesátého.

Josef Hník uplatnil své obrázky okamžitě v několika periodikách i na nárožích. „V noci z 21. na 22. srpna jsem nazvětšoval několik fotografií na velký formát a ráno je vylepil na Národní třídě na výlohu prodejny Lověna. Řadu fotografií jsem předal zástupcům tiskových agentur ze západního Německa. Ve druhé polovině roku 1969, kdy jsem fotografoval demonstrace k prvnímu výročí okupace, jsem byl zatčen, a pak jsem všechny negativy ukryl.“

Jiří Egert měl všechny vyvolané filmy schované u kamaráda, včetně filmu o vyplenění Aeroflotu na Václaváku po našem legendárním hokejovém vítězství nad sovětským týmem. Filmy Jovana Dezorta zase odpočívaly v kovové krabici ukryté v nefunkčním komínu. Také je vkládal do knížek. „Některé záběry postrádám dodneška,“ říká.

Svědectví našich fotografů o srpnových dnech 1968 je až do konce září k vidění v pražském Mánesu. Josef Koudelka, Jovan Dezort, Miloň Novotný, Miroslav Martinovský, Vladimír Lammer, Dagmar Hochová, Miroslav Hucek, Jiří Všetečka a další se tu představují s působivými snímky, z nichž některé se zveřejňují vůbec poprvé. Například jednoho z dosud neznámých autorů objevila kurátorka výstavy v Liberci: Václav Toužimský měl špulky negativů se záběry z libereckých okupačních dnů doma v šuplíku. Po listopadu se mu vrátily z StB, která je zabavila a léta držela. Snímky slovenského fotoreportéra Ladislava Bielika, zachycující okupaci Bratislavy, objevila jeho rodina napůl zplesnivělé ve sklepě.

Srpnové snímky tvoří podstatnou část výstavy nazvané 1945: Osvobození... 1968: Okupace, která je v Mánesu instalována až do 28. září. Mimochodem, autorka projektu Dana Kyndrová, dcera fotografky Libuše Kyndrové, přišla na tuto „konfrontační“ myšlenku už před několika lety, když vystavovala moskevském Domě fotografie svůj autorský soubor Odchod sovětských vojsk. V Moskvě ale na její nápad neslyšeli a nakonec se vymluvili na rekonstrukci výstavní síně. Tehdy si umínila, že výstavu přece jen udělá – doma. A k výročí okupace.

Agáta Pilátová, publicistka


  Jak to vidí Petr Koudelka                                   Prokop? To platí…                                  S fotoaparátem na tanky