Číslo 34 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s operní pěvkyní.
Editou Gruberovou.




 

 

 

 

 

 

 

 

 


 



Prokop? To platí…

Michal Prokop – čtyřicet roků v rockuZpěvák Michal Prokop se na české rockové scéně pohybuje už čtyři desítky let a přestože se po roce 1990 odhodlal hudební aktivity utlumit s ohledem na své politické, společenské či podnikatelské angažmá, nikdy se neocitl zcela mimo muzikantskou branži. Nejenže nezmizel z koncertních pódií, ale na rozdíl od jiných „zasloužilých“, kteří bez skrupulí těží z minulosti, navázal na svá umělecky nejcennější léta – důkazem budiž třináctka nových písní na předloňském albu Poprvé naposledy.

Jeho kvalitativně mimořádně vyrovnanou předpřevratovou dráhu připomíná komplet šesti cédeček Pořád to platí (vydal Supraphon Music) obsahující veškeré studiové nahrávky pořízené v letech 1968 až 1989 s kapelou Framus 5. Ta je mimochodem ještě o pár let starší než datum Prokopova prvního zpěváckého počinu – už kolem roku 1963 hrála instrumentálky od Shadows, aby posléze na čas odevzdala mikrofon již tenkrát elvisovskému Karlu Zichovi. Michal Prokop se zpěvu ujal ve druhé polovině šedesátých let, přizval do skupiny dechovou sekci a na konci první slavné éry kapely slavil úspěch s debutovým vinylem Blues In Soul a se skladbami Chucka Berryho, Raye Charlese či Isaaka Hayese.

Původní tvorbu přinesla až druhá framusovská deska Město Er, jejíž titulní, nejen na tehdejší poměry nebývale rozsáhlou kompozici později neblaze proslulého kýčaře Petra Hanniga otextoval na Dobříši churavějící Josef Kainar. Česká odpověď na Czeslawa Niemena či Blood, Sweat & Tears krátce nato ukončila činnost a až po dlouhých sedmi letech v popovém exilu po boku Hany Zagorové či Evy Pilarové se Prokop opět přihlásil o slovo plně autorským albem Holubí Dante, na svou dobu odvážnou, ale přece jen ne zas tak výraznou deskou.

Dál už to zná každý s okolnostmi byť jen lehce obeznámený posluchač. Prokopova vzácná chvilka souznění s „vizionářem“ Ladislavem Kantorem vyústila v seznámení s textařem Pavlem Šrutem či skladatelem Petrem Skoumalem a v příchod nové krve do doprovodné skupiny. S klávesistou Luborem Šonkou, hráčem na hoboj a syntezátory Janem Kolářem a především s houslistou Janem Hrubým vznikla zásadní deska historie českého rocku Kolej Yesterday, následoval plný rockový zvuk nahrávky Nic ve zlým, nic v dobrým a spoluúčastí písničkáře Vladimíra Merty zvěčněný závěrečný titul mimořádné trilogie dospělého rocku značky Framus 5, album Snad nám naše děti...

Jistě, všechny zmíněné desky již před lety vyšly v reedici, kromě často raritních snímků na závěr každého z šesti CD není co objevovat. Ale kdo by to všechno, navrch ve velkorysém výtvarném řešení syna Prokopova vrstevníka Maťa Mišíka, nechtěl mít doma „po kupě“?

Milan Šefl

Foto Ivan Prokop


  Jak to vidí Petr Koudelka                                   Prokop? To platí…                                  S fotoaparátem na tanky