Číslo 31 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s filmovým režisérem.
Bohdanem Slámou.



 

 

 

 

 

 

 




Kam až sahá laskavost

Mike Leigh patří mezi anglické režiséry, jejich každý film je bez nadsázky událostí – jeho portréty odvrácených stránek anglické společnosti pokaždé fascinují nejen svou uhrančivostí, ale také úžasně vyvolenými postavami. Plnou měrou to platí také pro Veru Drakeovou, hrdinku stejnojmenného filmu, který v neděli 3. srpna ve 23.25 uvede ČT 2.

Ač bychom ji mohli podezírat, že je to žena dvou tváří, z nichž jednu pečlivě skrývá i před nejbližšími, ve skutečnosti je vedena v nedílné celistvosti všemi svými skutky. Vera Drakeová, již mistrně ztvárnila Imelda Stauntonová jako nahrbenou a omlouvavě poddajnou ženu, vnímá pomoc svým bližním jako samozřejmost, ať již uklízí nebo pomáhá od nechtěného těhotenství.

Ocitáme se v Anglii počátku padesátých let, ještě přetrvává přídělový systém a potraty nejsou legální. Režisér v kresbě této doby ovládané kastovním systémem upřednostňuje potemnělé barevné odstíny, aby zdůraznil přetrvávající ponurost, zvláště chudinských čtvrtí.

Titulní roli filmu Vera Drakeová mistrně ztvárnila Imelda StauntonováLeigh své vyprávění rozlamuje do dvou částí – první zachycuje Veřiny stereotypní, již téměř samočinné úkony, druhá se zabývá tíživě prožívaným zatčením, kdy i policejní inspektor k zadržené pociťuje určité sympatie, jakkoli porušila zákon.

Jistě by pro režiséra nebylo obtížné učinit z Very mučednickou průkopnici, hájící právo žen, aby samy rozhodly, zda chtějí či nechtějí přivést dítě na svět. Avšak ze všeho nejvíce celý příběh prosycuje určitá melancholie, jakási odevzdanost osudu. Vera nikdy nezkoumala etický rozměr svých činů, byť si byla vědoma jejich nezákonnosti – stačilo jí, že lidem pomáhala z nesnází, možná podvědomě ovlivněna svým nemanželským původem.

Ostatně jako nenápadný protiklad panujícího pokrytectví je zmíněn potrat u dívky z bohaté rodiny: za tučný úplatek se sám lékař ujme přerušení nežádoucího těhotenství, aniž se nad tím kdokoli pozastaví...

Jan Jaroš, filmový publicista

Foto archiv


  Jak to vidí Leo Pavlát                  Marné putování proti proudu času                    Itálie očekávaná i překvapující