Číslo 21 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s egyptologem.
Miroslavem Vernerem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


 


Leo Pavlát, ředitel Židovského muzea v Praze

Češi a Izrael

Na tento měsíc připadá šedesáté výročí vzniku Státu Izrael. Byl vyhlášen 14. května 1948, pátého dne měsíce ijar podle hebrejského kalendáře. Tomuto datu letos odpovídá 8. květen, a tak letošní jubileum symbolicky spojuje připomínku konce druhé světové války v Evropě s ustavením židovského státu.

Souhra dat je to náhodná, souvislost obou událostí hluboká. Musela přijít obludná tragédie jednoho národa, předurčeného k úplnému vyhlazení, aby mezinárodní společenství přijalo, že i Židé mohou mít vlastní stát.

Navštívil jsem ho několikrát, pár let jsem v něm dokonce pobýval coby český diplomat. Tak jsem zjistil, že v Tel Avivu mají Masarykovo náměstí. Ve městě, jehož ulice a náměstí nesou takřka výhradně jména významných židovských osobností od izraelských králů po Jicchaka Rabina, je to výjimečné, ale pocta prvnímu československému prezidentovi má svůj dobrý důvod. V předválečné Evropě se nenašel státník, který by se tak jednoznačně vyslovoval ve prospěch židovské státnosti v historické vlasti.

Počátkem října 1918 Tomáš Garrigue Masaryk napsal: „Co se týče sionistického hnutí, mohu jen obecně vyjádřit svou sympatii k němu a k národnímu hnutí v židovském národě, protože má velikou cenu mravní... Není hnutím politického šovinismu, nýbrž mravní obrodou jejich národa.“

Masaryk také v roce 1927 navštívil tehdejší britskou mandátní Palestinu vítán jako blízký přítel a když slavil osmdesáté narozeniny, byl tam na jeho počest vysázen les, který dodnes nese Masarykovo jméno stejně jako kibuc v severním Izraeli.

Masaryk stál u zrodu přátelství mezi českým národem a Židy usazenými v historické vlasti a tato tradice má své mezníky: Boj československých vojáků na Středním východě proti nacismu, významnou českou vojenskou pomoc právě zrozenému izraelskému státu, který byl v den svého vyhlášení napaden armádami Arabské ligy. Když k nám v srpnu 1968 vtrhla vojska Varšavské smlouvy, konaly se v Izraeli masové protesty a „Píseň, kterou jsem snil o Praze“, jež tehdy ovládla izraelské hitparády, Izraelci znají ještě dnes.

V dubnu 1990 navštívil Izrael prezident Havel. Lidé mi tam potom říkali, že ovace, kterých se mu dostalo, u žádného zahraničního politika nepamatují. Je to zvláštní vazba mezi oběma zeměmi a slyšel jsem bezpočet vysvětlení, co je vlastně poutá – výklady historické, politické, ale i pocitové: Jak Češi, tak Židé dlouho nebyli pány svého osudu. Oba národy sdílejí tradici intelektuálního vzdoru proti útlaku, kultura jim pomáhala přežít. Čechy a Izraelce prý spojuje i záliba v humoru a sarkasmu, schopnost smát se sám sobě.

Jenom jedno máme určitě jinak. Spisovatelka Ruth Bondyová narozená v Praze, přeživší Osvětimi, která našla v Izraeli novou vlast, napsala: „Je tu stále obava, zda budou mít Židé této země dost sil obstát ve zkouškách, které na ně čekají.“ Izraelci přemýšlejí takto, u nás se má svoboda za jednou provždy danou. Okolnosti, za kterých se Izraelci ptají, jim není co závidět. Že ani naše svoboda není zadarmo, je však dobré si uvědomit třeba i takto.


  Jak to vidí Ivan Klíma                      Cesta do hlubin Curtisovy duše                    Tři zapomenutí z druhého patra