Číslo 21 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s egyptologem.
Miroslavem Vernerem.


 

 

 

 

 

 

 


 


Cesta do hlubin Curtisovy duše

Zpěváka Joy Division Iana Curtise ztvárnil Sam RileyKoncem sedmdesátých let se začínající holandský fotograf Anton Corbijn rozhodl opustit nepříliš inspirativní domovinu a v Anglii zahájil kariéru portrétisty zpěváckých a hereckých ikon západního světa. Jedním z impulsů k přemístění na britské ostrovy mu byla manchesterská skupina Joy Division, které bylo sice vyměřeno jen pár let existence, ovšem význam, jaký měla pro hudbu osmé dekády minulého století, je s kteroukoli jinou kapelou stěží srovnatelný. Corbijn se ke skupině, kterou jako jeden z prvních ve svých začátcích fotografoval, po více než čtvrtstoletí vrátil, když na motivy biografie jejího zpěváka a textaře Iana Curtise natočil svůj debutový celovečerní film Control.

Osudy klíčového člena Joy Division, který ve třiadvaceti vzdal svůj boj s fyzickými a především psychickými obtížemi, nabízejí vše potřebné ke konstrukci klasického rockového mýtu o rebelující osobnosti, jež v hrdé bitvě s přesilou konformní společnosti zaplatí daň nejvyšší. Corbijn ale není povrchní – vypráví o mladistvém pozérovi, který na uválené posteli v provinčním severoanglickém Macclesfieldu sní sen o kariéře rockové hvězdy a spíš šťastnou shodou okolností než přičiněním nesporného talentu se jí opravdu stane. Scény zachycující úspěchy Curtisovy kapely režisér neúprosně střídá sekvencemi, které odhalují důvody, jež zpěváka nakonec přimějí k dobrovolnému odchodu ze světa: Curtis byl jako těžký epileptik nucen metodou „pokus – omyl“ zkoušet nejrůznější kombinace léků, což jeho organismus ničilo stejně zákonitě, jako jeho psychiku deprese, neschopnost manželského soužití a nerozhodnost ve vztazích k manželce Debbie a novinářce Annik, jež skupinu doprovázela na koncertních turné.

Obdobně deziluzivně, jako se v Corbijnově podání jeví příběh Iana Curtise, je natočen celý film. Černobílý obraz přiznává dokumentární rozměr snímku, je přesvědčivý v přiblížení maloměsta, z něhož hlavní hrdina vyšel, ale i klubového prostředí, které Curtisovu kapelu katapultovalo do hitparád. Stejně silná je hudební složka filmu, v níž se nahrávky Joy Division (původní i coververze pořízené hereckým ansámblem!) střídají se skladbami jiných kapel a interpretů dominujících dané době (David Bowie, Kraftwerk či New Order, kde se po Curtisově smrti sešli pozůstalí z Joy Division). Kdo ale na Control zamíří jen z hudebních důvodů, bude zřejmě trochu zklamán. Anton Corbijn totiž nenatočil rockový film, spíš velmi citlivý průhled do duše člověka, který „to“ zkrátka nezvládnul.

Milan Šefl


  Jak to vidí Ivan Klíma                      Cesta do hlubin Curtisovy duše                    Tři zapomenutí z druhého patra