Číslo 19 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s primabalerínou.
Terezou Podařilovou.



 

 

 

 

 

 

 

 


 


O nešťastných koncích

Navzdory někdejší skepsi Vladimíra Železného vůči komerční využitelnosti původního televizního seriálu, kralují dnes i tuzemské obrazovce právě příběhy na pokračování. Poměřovat většinu z nich standardním kritickým arsenálem nelze. Nemají řemeslnou, natož uměleckou ambici být dramatickým dílem. Výjimku by teoreticky mohla představovat ta část produkce, která formálně navazuje na klasickou „dietlovskou“ podobu seriálu jako dějově uzavřeného dramatického tvaru. Globální mor nadbíhání dětinské divácké touze dovědět se „jak to bylo dál“, však i je čím dál častěji stěhuje mimo dramatický žánr a mimo dosah kritiky.

Příkladů postupného snižování původně nastavené laťky až do konečné nivelizace na úrovni varírování přímočarých schémat odvozených od operetně typizovaných karikatur, lze v nabídce všech tuzemských televizí nalézt dost a dost. Výjimečné postavení mezi všemi nastavovanými četnickými a pojišťovacími kašemi zaujímá nedávno skončené třetí pokračování seriálu, který svou kariéru odstartoval v České televizi pod názvem Místo nahoře, aby jako Místo v životě nadvakrát pokračoval a doživořil (?) na obrazovce Novy.

Logiku postupného pádu od úvodních třinácti pokračování Místa nahoře po (zatím) posledních sedmnáct dílů Místa v životě 2 vystihuje principiální rozdíl v autorské motivaci jejich vzniku. Dramaturgickým východiskem první série byla potenciálně dramatická situace inspirovaná dnešní realitou střetu sociálně, profesně a lidsky různorodých hrdinů v nově vznikající komunitě satelitního městečka. Právě ono je pozadím a živnou půdou příběhů jednotlivých – vyváženě typizovaných a individualizovaných – postav.

Přes oprávněnou obavu si tuto základní kvalitu v potřebné míře uchovalo i první nastavení osudů hrdinů po přestupu na komerční obrazovku. Dílčí ústup z úrovně však seriál přesto doznal už tehdy. Kromě samoúčelné vnější dramatizace příběhu to byl především jednoznačný příklon k neblahé tradici mnohých seriálů ústících v nevěrohodný širokoúhlý happyend, kdy se duha smíření a radostného optimismu rozklene nade všemi a nad vším.

Kýčovitě smírné finále logicky korunovalo i třetí sérii osudů hrdinů. Tím však veškerá podobnost s předchozími pokračováními končí. Původní motivace vyprávění vycházející z originality prostředí a postav se vyčerpala. Obchodní kalkulace s oblibou hrdinů přesto velí hrát dál. Zásadní problém „o čem“ hrát, vyřešili autoři tím nejjednodušším způsobem: jednotlivé postavy zredukovali na holé typy (padouch, správňák, vypočítavá mrcha) a kolem nich mechanicky spletli a navršili ty nejbanálnější peripetie povypůjčované ze všech divácky vděčných zdrojů – od červenoknihovní nevyléčitelně choré manželky až po záchranu v poslední chvíli před výbuchem opsaným z céčkového katastrofického filmu. Míra ztotožnění s  principem, na němž funguje ona denní seriálová nádeničina, byla dokonalá...

Jan Svačina, publicista


  Jak to vidí Jaromír Štětina             Televizní glosář Jana Svačiny            Prázdninová škola neboli Prázdninovka