Číslo 32 / 2015.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Hanou Fialovou.

 

 

 

 

 



Kdo je tady dobrej?

Ve vydavatelství Indies Scope se rozhodli vzdát albem coververzí hold další ikoně české nezávislé hudby. Po nahrávce Ztracený ve světě, na níž se osobnosti české klubové scény pokusily vyrovnat s odkazem písničkáře Oldřicha Janoty, se nyní dostalo na hudebníka, jehož záběr a posluchačská obec jsou ještě mnohem širší. Snímek Bazarem proměn: A Tribute to Vladimír Mišík se však od janotovské kompilace ve výsledku nijak neliší – obsahuje hodně průměrných a málo výjimečných „předělávek“.

Možná je to příliš rozkročenou dramaturgií – vždyť mezi dvaadvaceti kapelami a muzikanty, kteří se Mišíkových písní ujali, jsou cimbálovka, rockeři, progresivní popaři, bluesmeni, písničkáři, folkáči i nezařaditelní, což vylučuje jakoukoli kompozici a sevřenost alba. Nadto se ukazuje, že zdaleka ne vše, co se v Česku a na Moravě běžně vydává, má kvalitu, která by se alespoň přiblížila originálu – tedy písním jedné z nejvýraznějších tváří české hudby posledního půlstoletí. Je to jako s parodií – nemůže být dobrá, pokud machu parodovaného nezvládnete po řemeslné stránce alespoň tak jako ten, z koho si chcete dělat dobrý den.

Co se tedy na mišíkovské albové „pokloně“ nepovedlo? Hlavně to, co se originálu opravdu klaní, od úvodní, uctivě zpěvné úpravy Slunečného hrobu v podání souboru Musica folklorica přes nevzrušivou titulní píseň folkového Jarretu po Cestu do dětství překvapivě nezajímavých Mňága & Žďorp. Omylem jsou vesměs i ženská přezpívání, včetně příspěvků Lucie Redlové, Tara Fuki i dua Kieslowski, s jedinou výjimkou Olgy Königové a projektu Ille, ti si s „halekačkou“ Co ti dám poradili s kreativitou ráže Lenky Dusilové – nebo třeba brněnských Květů, jež spojily hned několik písní z Mišíkova přehlíženého čtvrtého alba a vytvořily zajímavou tresť zpěvákovy poetiky.

Jinak se ale mimořádností dopustili vesměs chlapáčtí interpreti. Tma stéká do kaluží Michaela Kubesy a opavské skupiny Ladě řeže do živého. S nebem to mám dobrý v provedení charismatického Nora Červenáka ze ZVA 12-28 Bandu bych si docela rád poslechl v duetu se samotným Mišíkem a Byl jsem dobrej Jana Spáleného a ASPM je dojemná lahůdka a vysoká škola hudebního cítění. Už kvůli těmto třem jedinečným uchopením mišíkovské klasiky stojí celá deska za pozornost.

Milan Šefl, hudební publicista



  Vítejte doma
  Zpěvník Jana Buriana
 
  Výprava do hlubin našich věr...
  
Dívejte se
 
  Kdo je tady dobrej?
  
Pořiďte si