Číslo 3 / 2015.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s filmovou režisérkou.
Andreou Sedláčkovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

V ABC opět jiskří Osvobozené divadlo

Od založení Osvobozeného divadla uplyne příští rok devadesát let. A sto deset let od narození dvou výtečníků, kteří do této divadelní sekce Devětsilu v roce 1927 pronikli a ovládli ji tak, že když se dnes zvolá Osvobozené divadlo, ozvěna vrátí jejich značku: V+W. A protože v roce 2015 tomu zároveň bude osmdesát pět let, kdy Jiří Voskovec a Jan Werich přestěhovali své divadlo do tehdy právě dostavěného paláce U Nováků, není divu, že se Divadlo ABC, jak se dnes tato scéna jmenuje, rozhodlo všechna uvedená výročí připomenout. A sice inscenací V+W Revue. Její autoři Jiří Janků a Petr Svojtka v ní dokázali nejen přiblížit základní momenty historie Osvobozeného divadla, ale evokovat i jeho uhrančivost.

V+W v zajetí Tří strážníků – Veroniky Svojtkové, Lucie Pernetové a Barbory Janatkové

Dějiny s fakty a daty má na scéně snahu školometsky traktovat Pavel Juřica. Protože je však, jak ostatní herci namítají, málo sexy, vždy ho rychle vyženou a sehrávají kabaretní scénky, jež jsou zvláště díky dámám, vystupujícím často v krátkých černých sukýnkách, sexy podstatně více. Pěvecky a choreograficky perfektně připravená čísla Veroniky Gajerové, Barbory Janatkové, Veroniky Janků, Lucie Pernetové a Veroniky Svojtkové strhují diváky k potlesku na otevřené scéně. Ostatně Píseň Na východě svítá interpretovaná a cappella, hudebně taneční kreace Tři četníci anebo z prvorepublikového sentimentu do současného rocku se lámající evergreen Život je jen náhoda skutečně náleží k nejlepším momentům inscenace.
Její tvůrci se naštěstí nesnaží o rekonstrukci někdejší podoby známých etud a scén – a to ani když se na jevišti objeví taková rarita, jakou je alegorická mapa Evropy, na níž ve třicátých letech Adolf Hoffmeister karikaturně znázornil fašistickou hrozbu. Textový a hudební materiál Osvobozeného divadla je přetavován do současného divadelního výrazu, přičemž ho výtvarně „koření“ prvky dobového art deco.
Ty fenomény Osvobozeného divadla, jež rekonstruovat by bylo nemožné či trapné, se přibližují metaforami a náznaky: V+ W se na jevišti objeví v podobě loutek, ale když se Vasil Fridrich s Radimem Kalvodou snaží předvést, jak asi vypadaly jejich pověstné forbíny, vyžene je duch divadla ze scény; zvuk Ježkova orchestru je naznačen hrou na skleničky, leč jeho melodie zdatně zvládnou i sami herci, sáhnou-li po klarinetu či akordeonu… A protože dam je méně, než bývalo Jenčíkových girls, připojí se k nim do počtu klidně jeden z pánů v sukýnce…

Městská divadla pražská připravila inscenaci, která perlí jak šampaňské.

Bronislav Pražan, divadelní publicista

Foto Igor Chmela



  Když dva se rádi mají...
  Dívejte se
 
  V ABC opět jiskří Osvobozené
  Navštivte
 
  Tobogan číslo 1000   
  Téma