Číslo 52-1 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s muzikantem.
Jiřím Pavlicou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pod peřinu lezte obezřetně

Vánoční čas opět provětrá všechny možné pohádky – a neměly by zůstat opomenuty ani ty, které se ještě nestihly zařadit mezi legendy, jako v případě modernistické pohádky V peřině (neděle 28. prosince, 15‘7.35, Nova). Režisér F. A. Brabec ji zasadil do čistírny peří, která dokáže duchny nejen načechrat, ale hlavně je zbaví zlých snů a přeludů, které v nich spáče pronásledují. A pojednal ji s působivým naivistickým okouzlením, když nechává průhlednými trubicemi „patafyzického přístroje“ proudit peří, když vystěhované příšerky počne hromadit v uzamčeném sklepení.

Režisér F. A. Brabec zasadil pohádku V peřině do čistírny peří, která dokáže duchny nejen načechrat, ale hlavně je zbaví zlých snů a přeludů, které v nich spáče pronásledují

Jenže stačí na peřině nedopatřením rozepnout speciální knoflíky, aby neopatrníci skončili v pohádkovém peřinovém světě. (To je ostatně motiv obdobný Alenčinu vstupování „za zrcadlo“ nebo Dorotčině cestě „za duhu“ v Čaroději ze země Oz.) Ale to není všechno: přichází zlověstná „hadačka“, stařena celá v černém, jež zaviní havárii čisticího stroje – a strašidýlka, některá docela přívětivá, jiná až děsivě hrozivá, počnou ze snů unikat do reálného světa.
Ačkoli příběh byl natáčen v jihočeském Písku, zvolené prostředí je pouhou kulisou pohádkového časoprostoru, protkaného snovým peřinovým světem, rozkývaným a měnícím své tvary jak v nějaké „nafukovací“ halucinogenní vizi. Výtvarná i předmětná stylizace, opájející se sytými barvami kostýmů (zvláště červenou) sice formálně odkazuje kamsi do meziválečného období, avšak toto zakotvení je vysloveně formální. Jemně nadsazené postavy, mnohdy posunuté ke karikující prostomyslnosti (závratí trpící Rodenův tatínek, věčně ospalý a nedůvtipný pan Karel Jiří Mádla, dopravní policista Arnošta Goldflama), zjednávají komediální rozměr, ačkoli vyprávění samotné inklinuje k naivisticky děsuplnému obsahu dětských fantazií. Pohádkový rozměr ovšem porušuje smířlivé rozuzlení, kdy i zlo se posléze napravuje a všichni se rozjuchají v blažené spokojenosti. V tomto ohledu se scenárista Miroslav Adamec odklonil od obvyklých žánrových pravidel, i když se lze dohadovat, zda by je i moderní pohádka, vyvázaná z klasických rekvizit a zápletek, měla dodržovat.
Brabec ve dvojjediné funkci režiséra i kameramana natočil své vyprávění jako vizuálně roztočený muzikál, rozezpívaný a roztančený. Oceníme, že zejména taneční výstupy rozhodně nejsou chladně perfekcionistické, ale jakoby lidsky nedokonalé, hravé, zaujmou svou bezprostředností, když předávají spontánní radost z pohybu i zpěvu. Ovšem každý divák si již sám musí zodpovědět, zda důraz na výtvarné i inscenační ozvláštnění, jakkoli svébytné a vizuálně nápadité, nenarušuje tvarovou celistvost příběhu. Už jen proto bychom si tenhle snímek neměli nechat ujít.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Pod peřinu lezte obezřetně
  Dívejte se 
 
  ...osud autorů Zvláštní zprávy
  Nalaďte si
 
  Není malých pořadů…   
  Téma