Číslo 46 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s moderátorkou.
Jitkou Novotnou.

 

 


 

 

 


 

Barbara Horvathová a Thiemo Strutzenberger v Laskavých bohyních vídeňského SchauspielhausuHände hoch, bitte!

Bez onoho „prosím“ by asi ten německý rozkaz v českém prostředí nezněl zrovna košér. Zvlášť pro ty dříve narozené. Snad ale příznivci divadla přijmou bez pohoršení, že jej pořadatelé zvolili jako slogan letošního, již 19. ročníku Pražského divadelního festivalu německého jazyka. S lehkou ironií tím poukázali na fakt, že se v několika festivalových inscenacích dost střílí.

Opomineme-li dva prology festivalu, jež se odehrály mimo jeho časový a prostorový rámec, bude zahajovacím představením scénická polyfonie nazvaná Fronta. Jedná se o montáž z motivů Remarquova románu Na západní frontě klid, Barbussova Ohně a dobových dokumentů. Thalia Theater Hamburg představí svůj opus – označovaný německými kritiky za nejvýznamnější divadelní připomenutí první světové války – ve Stavovském divadle 21. a 22. listopadu.
Nositel titulu „nejlepší německé divadlo roku 2013“, Maxim Gorki Theater Berlin, uvede 23. 11. v Divadle v Dlouhé komedií Sibylle Bergové Co je venku, do toho ti nic není – jízlivou analýzu života dnešních mladých žen. Komplementární tematiku – jak se ženy obětují rodině a společnosti – traktuje berlínská skupina She She Pop ve své performanci Frühlingsopfer, inspirované Stravinského Svěcením jara. (26. a 27. 11. Divadlo Archa). Lucembursko bude na festivalu reprezentovat Svatojánská noc autorů Davida Greiga a Gordona McIntyrea. Příběh o setkání čerstvě opuštěné rozvodové právničky a drobného kriminálníka lze zhlédnout 27. a 28. 11. v Divadle Komedie. Z třinácti festivalových akcí – inscenací, výstav a veřejných čtení – uveďme ještě dramatizaci slavného románu Antonia Latella Laskavé bohyně, v němž se fiktivní životopis nacistického kariéristy propojuje s tematikou holocaustu. Inscenaci, o níž rakouská kritika hovoří jako o mistrovském díle, sehraje vídeňský Schauspielhaus 30. 11. v Divadle Komedie.
Festival ukončí 1. 12. v Divadle na Vinohradech Münchner Kammerspiele. Uvede Gasoline Bill od autora a režiséra Reného Polesche. Scénický „patchwork“ je plný filmových citací, popových klipů a absurdních úvah o nesnesitelné složitosti bytí. Podrobnější informace o Pražském divadelním festivalu německého jazyka lze získat na jeho webových stránkách – www.theater.cz.

Bronislav Pražan, publicista

Foto Alexi Pelekanos



  Vyrovnat se s minulostí...
  Dívejte se 
 
  Fízl byl jako zlý duch
  Nalaďte si
 
  Kam kráčí rudé mládí   
  Téma