Číslo 46 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s moderátorkou.
Jitkou Novotnou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vyrovnat se s minulostí je vždy složité

Podobně jako Kunderův a Jirešův Žert rovněž polský snímek Člověk z mramoru (1976), který v neděli 16. listopadu ve 20.20 uvádí ČTart, vychází z konfrontace tíživé, tragické minulosti s přítomností, která by nejraději veškeré nepříjemné vzpomínky pohřbila. Dokonce ani ti, kteří se podíleli na někdejších hrůzách, si nepřipouštějí jakoukoli vinu – s poukazem na to, že „taková byla doba“. Wajda – spolu se scenáristou Aleksandrem Ściborem-Rylským – promýšleli svůj příběh dlouhá léta (jedna z verzí scénáře paradoxně vyšla již v polovině šedesátých let v ruském časopise Iskusstvo kino), zápolili s podezíráním vládnoucí moci, které téma připadalo příliš rozjitřující, než konečně získali souhlas a začali natáčet.

Podobně jako Kunderův a Jirešův Žert rovněž polský snímek Člověk z mramoru (1976) vychází z konfrontace tíživé, tragické minulosti s přítomností, která by nejraději veškeré nepříjemné vzpomínky pohřbila

U nás samozřejmě v té době nebylo ani pomyšlení, že by se takto pojatý příběh mohl ocitnout na plátnech kin – byl okamžitě označen za ideologicky pochybný. Ještě hůře, rovnou označeno za protisocialistické, dopadlo volné pokračování Člověk ze železa, mapující dělnické bouře počátkem osmdesátých let. Teprve loni Wajda přidal pomyslnou třetí část, životopisný snímek Walęsa: Člověk naděje. Uvede ČT i tato dvě díla?
Hrdinou Člověka z mramoru je studentka dokumentaristiky Anežka (hrdinčinu umanutost naprosto bezprostředně postihla debutující Krystyna Jandová), která se rozhodla natočit svůj absolventský film o někdejším hrdinovi socialistické práce, uctívaném úderníkovi Birkutovi (Jerzy Radziwiłowicz). Jenže má problém: hrdina včerejška jako kdyby znenadání zmizel v příslovečném propadlišti dějin. Souběžně s téměř detektivním hrdinčiným pátráním, co se vlastně přihodilo, sledujeme Birkutovy osudy, příběh naivního, snaživého mladíka, jenž na chvíli uvěří vznosným heslům, aby se vzápětí stal jejich obětí.
Wajda ony časy, kdy navenek vládlo nadšení, ale pod ním se skrývala hrůza, vystihl v téměř reportážní doslovnosti, ostatně jakoby autentické dokumentární záběry z té doby tvoří důležitou součást vyprávění. Režisér nepodlehl pokušení vytvořit jednoznačně vyhrocený politický pamflet. Nevysmívá se naivnímu pracovnímu nadšení ani víře lidí, že budují lepší a spravedlivější svět. Neproklíná ani mocenskou bezohlednost, která se uplatňuje v jakékoli době, mění se toliko její podoby, postupem času jako by se zjemnila, jen se zbavila vnější fyzické hrubosti či násilností. Autory zajímá především ledví člověka, jenž se ocitá tváří v tvář určité situaci, kterou stěží ovlivní – avšak může se rozhodnout, zda se s ní pasivně smíří, nebo proti ní vystoupí. Birkut i Anežka, každý v jiné době, se řídili svým svědomím a nezlhostejněli.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Vyrovnat se s minulostí...
  Dívejte se 
 
  Fízl byl jako zlý duch
  Nalaďte si
 
  Kam kráčí rudé mládí   
  Téma