Číslo 41 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s dokumentaristou.
Miroslavem Jankem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ivan Němec, publicista

Ztřeštěná opera z jeviště do rozhlasu

V dramatické tvorbě Milana Uhdeho se nejednou setkáme s písničkami, jejichž textařem je sám dramatik. Jako básník a autor písňových textů kdysi Uhde vlastně začínal a písničky z jeho Balady pro banditu žijí už druhou generaci. Nelze se tedy divit, že autor několika muzikálů se stal také operním libretistou. Jeho verše tradičně zhudebňoval skladatel a muzikolog Miloš Štědroň. Bylo tomu tak i při vzniku miniopery Moc art aneb Amadeus v Brně, která měla premiéru v dubnu letošního roku v brněnském Divadle Husa na provázku.
Neuplynulo ani půl roku a zmíněná originální operní miniatura se dočkala rozhlasové premiéry (12. 9. 2014) na stanici Vltava pod částečně změněným názvem Moc art aneb Všeho moc škodí.
Úprava názvu nebylo zdaleka to jediné, co se na Uhdeově hře změnilo. Zatímco na jevišti se poněkud kolážovitě komponovaný příběh odvíjel něco přes hodinu, rozhlasová inscenace, uvedená v rámci dopoledního Kabinetu, trvala necelých osmnáct minut. Došlo nejen ke zkrácení, a tím i k významovému posunu textu, ale i k zásahu značně neobvyklému, neboť hudbu dlouholetého autorova spolupracovníka Miloše Štědroně nahradila nahrávka skladatele a dirigenta Marko Ivanoviče. Není snad třeba dodávat, že kromě hereckého obsazení se změnili také režiséři, když divadelního inscenátora Vladimíra Morávka vystřídal zkušený rozhlasový tvůrce Aleš Vrzák, jehož inscenace zdobí řada cen.
Základní osnova hry, kterou dramatik v jednom ze svých rozhovorů charakterizoval jako „krutou operní frašku“, se příliš nezměnila. Drama se odehrává v Brně, kde se Mozartova výuka půvabné manželky jeho mecenáše Hofdemela rozvine do milostného trojúhelníku. Z něho se paní Magdaleně narodí dítě, jehož nejasné otcovství vyprovokuje krutou žárlivost a zlobu, příběh vrcholí tragickou smrtí. Toto „černé libreto“ však v rozhlasové inscenaci zdaleka nevyznívá tak chmurně. Ze sborových i sólových pěveckých výkonů, které nejsou zcela jednoduché, vystrkuje růžky komično, ozývají se úsměvně parodované manýry operního zpěvu a patosu, humor může vzbuzovat přimíchávaný moravský dialekt, jehož nositelé dostávají poněkud buranskou podobu, i vtipné rýmovačky ve verších. Zdá se, že režisérovi nešlo ve shodě s autorem ani tak o zdůraznění pikantnosti milostné pletky, ani o primitivní zesměšnění skladatele, ba ani o krvavé přitvrzení hororových prvků, ale že inscenace chtěla chytrým a vtipným satirickým pošleháváním zlehčit pseudoumění, které směřuje k bulvárnosti a kýči.
Jestliže používám výrazu „zdá se“, pak je to proto, že řadu věcí jen odhaduji. K tomu, abych je mohl doložit, bych potřeboval dokonale rozumět zpívanému slovu. Inscenace však bohužel trpěla tím, s čím se někdy setkáváme na operním jevišti: hudba přehlušila slovo. Dojde-li k tomu v opeře, pak nás obvykle zachrání světelná tabule v portále nad oponou, na níž si interpretovaný text můžeme přečíst. Moc mně tentokrát chyběla. Za výrazně znějícími tóny klavíru se schovala nejen mnohá slova, ale znejasnil se i význam některých scén. Nemaje po ruce text, marně jsem se při opakovaném poslechu pokoušel najít například místo, kde se podle anotace dramaturgyně Kateřiny Rathouské (TR 37/2014, s. 9) „dokonce objevuje reflexe porodnictví a tři porodní babky se snaží bojovat za zvýšení porodnosti“. Svou zvědavost jsem neuspokojil; funkci zmíněného obrazu se mi v nepříliš souvislém ději nepodařilo objasnit.
Bylo by nespravedlivé neocenit hudební stránku inscenace, pěvecké výkony a úsměvně ztřeštěnou atmosféru operní miniatury. Škoda, že některé její významy se nepodařilo sdělit. (Kdo je autorem výrazné úpravy dramatického textu, jsem v žádném programu nenašel.)
Dramatik Milan Uhde i režisér Aleš Vrzák svými předchozími pracemi již mnohokrát prokázali – každý ve svém oboru – své umění. S řadou jejich děl, na něž nelze zapomenout, se Moc art aneb Všeho moc škodí těžko srovnává.



  Srnky a letadla
  Zpěvník Jana Buriana  
 
  Ateista Buňuel se nebál...   
  Dívejte se
 
  Mezi dokumentem a mýtem
  Navštivte