Číslo 41 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s dokumentaristou.
Miroslavem Jankem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Hlas Milady Šubrtové oplýval vroucností i rozhodnostíAnčerl, Kubelík nebo Válek? Vyberte si...

Asi nikoho nepřekvapí, že archiv rozhlasu skrývá mnoho snímků skladeb, které se pro jejich kvality i posluchačský ohlas v rozhlase a na koncertních pódiích nahrávaly znovu a znovu. Jelikož je interpretace ze své podstaty kreativní umění, je zřejmé, že hudebníci nezahrají nikdy stejnou skladbu zcela shodně. Přinášejí svůj interpretační vklad a v mezích poskytnutých autorem díla vyjadřují vlastní názor. Řečeno s estetikem Zichem, vdechují notovému zápisu život a jsou prostředníky uměleckého zážitku.

Radiotéka Českého rozhlasu nabízí mnoho opravdových interpretačních skvostů. Můžeme tak poznat variabilitu, která je – při zachování vysokého uměleckého nároku – nepřeberná a může posluchači nabídnout pestrá uchopení téhož konceptu – skladatelovy partitury.
Například Smetanovu Prodanou nevěstu si můžete pořídit pod taktovkou Karla Boleslava Jiráka (1945) nebo Karla Ančerla (1947). Rozvážnější taktovkou se smyslem pro detail vládne Jirák, zatímco Ančerl volí živelnější, rustikálnější pojetí. To platí například i o slavném duetu Věrné milování, v kterém se zaskvěli dnes už možná pozapomenutí Štěpánka Jelínková a Jaroslav Gleich na Jirákově nahrávce a Ludmila Červinková s Rudolfem Vonáskem pod Ančerlovým vedením. Na albu Scény z oper Bedřicha Smetany, kdy se taktovky chopil Josef Hrnčíř (1967), si naopak můžete vychutnat neobyčejnou vroucnost, kterou odkryli Milada Šubrtová se Zdeňkem Švehlou.
Z dalších „klasických hitů“ připomeňme Symfonii č. 8 G dur Antonína Dvořákav nastudování Rafaela Kubelíka (1944) a Vladimíra Válka (2000). Kubelíkova rekonstruovaná nahrávka s Českou filharmonií je vpravdě historickým dokumentem. Přes zvukovou nevyrovnanost i hráčskou „neučesanost“ poplatnou živému provedení ohromuje snímek svojí bezprostředností, vitalitou a dravostí i po sedmdesáti letech. Naopak tempově precizní, leč výrazově umírněnější nahrávka Vladimíra Válka se SOČRem potěší příznivce vyváženosti orchestrálních skupin i výborně zahraných sól.
Příkladem výrazné proměny díla nejen díky osobnosti interpreta, ale i volbou nástroje je Sonáta pro klavír, op. 70 As dur Návrat do Paříže Jana Ladislava Dusíka. Na nahrávkách Jaroslava Tůmy (kladívkový klavír) a Barbory Krištofové Sejákové (moderní klavír) slyšíme kromě rozdílu v tónové barvě i zcela odlišná pojetí tempa, výrazu a frázování. Tím se dostáváme ke snímkům tzv. historicky poučené interpretace, které Radiotéka nabízí v oblasti barokní a klasicistní hudby. Vedle celé řady zajímavých nahrávek (Capella Regia s R. Hugem, Collegium 1704 s V. Luksem atd.) upozorňuji na neznámé flétnové sonáty Václava Vodičky, které v roce 2012 nahrála na barokní příčnou flétnu Michaela Ambrosi za doprovodu Aleny Hönigové a Petra Hamouze. Brzy na Radiotéce najdete i kritické notové vydání těchto sonát, které vzniká za editorského dohledu interpretky.
Stručně doporučuji i další nahrávky. Oba Janáčkovy kvartety jsou k výběru v nastudování Janáčkova nebo Smetanova kvarteta, České tance Bedřicha Smetany mohou posluchači vybírat z přednesu Jana Simona, Radoslava Kvapila nebo Věry Řepkové. Na snímcích Škampova kvarteta a Kvarteta Vítězslavy Kaprálové lze vyslechnout Smyčcový kvartet č. 1 jmenované skladatelky. A výjimečná Valčíková elegance (Elegantiae tripudiorum) Jana Nováka je v nabídce hned třikrát. Pro klavír ji nahrála autorova dcera Dora Novak-Wilmington, dva orchestrální snímky natočily Moravská filharmonie Olomouc a Musici di Praga.
Nechť je několik těchto tipů vaší dobrou pomůckou při procházení radiotékovou kategorií Klasická hudba.

Robert Škarda, publicista



  Srnky a letadla
  Zpěvník Jana Buriana  
 
  Ateista Buňuel se nebál...   
  Dívejte se
 
  Mezi dokumentem a mýtem
  Navštivte