Číslo 38 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s výtvarníkem.
Vladimírem Kopeckým.

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvězda meziválečného filmu Lída Baarová by se 7. září dožila sta letStoletí Lídy Baarové

Filmy s českou meziválečnou hvězdou Lídou Baarovou se na obrazovce objevují každou chvíli – a při příležitosti nedožitých stých narozenin (7. září 1914) nachystala ČT další. Již jsme viděli Švadlenku, Ohnivé léto, Panenství a nyní následuje její poslední český film Turbina (sobota 20. září, ČT1, 15.45).

Lída Baarová se narodila jako Ludmila Babková v rodině pražského magistrátního úředníka a svůj umělecký pseudonym si prý zvolila podle otcova oblíbeného spisovatele Jindřicha Šimona Baara. Herectví ji přitahovalo od mládí – dokonce natolik, že kvůli němu opustila i konzervatoř, nejspíš přesvědčena, že žádné další vzdělávání už nepotřebuje. Cílevědomě a snad i promiskuitně se prosazovala ve filmovém světě, od malých rolí stoupala k větším až největším.
Mihla se v několika Burianových komediích, trochu prkenně obletovala Huga Haase (již zmíněná Švadlenka), který prý sotva dospělé děvče zaučoval i jinak než jen herecky – a stoupala ke hvězdné kariéře. Měla jen málo konkurentek: nanejvýš Adinu Mandlovou, snad také Natašu Gollovou, Hanu Vítovou nebo Jiřinu Štěpničkovou. A hlavně se začala poohlížet po blízkém zahraničí: věhlas jí zjednaly vcelku podřadné snímky natáčené v tehdy již nacistickém Německu.
Tam se ale dopustila osudné chyby. Lichotilo jí, že ji obletuje sám všemocný ministr Goebbels, a stala se jeho milenkou. Hrozící skandál zažehnával sám Hitler: Baarová byla doživotně vypovězena z třetí říše a její filmy byly staženy z oběhu. Vrátila se do vlasti a znovu natáčela. Když ji roku 1941 dostihl zákaz pracovat i na Barrandově, dočasně přesídlila do římských ateliérů…
Okamžitě po válce byla zatčena, poněkud protismyslně obviněna z kolaborace a půldruhého roku vězněna. Poté se jí podařilo emigrovat, ale v zahraničí mohla pozorovat už jen úpadek své kariéry (a nepomohl ani Fellini, když ji obsadil do Darmošlapů). V naprostém zapomnění zesnula 27. října 2000 v rakouském Salcburku.
Po pádu komunistického režimu o ní vzniklo několik dokumentů: Vstaň a jdi dál; Ta, která odmítla Hollywood; v cyklu Genus na ni pohlédl Otakar Vávra. Byl to právě on, kdo jí kdysi svěřil nejzávažnější role, v nichž mohla prokázat své nadání, ať již se jednalo o (melo)drama jako v sociálně laděném Panenství a expresivně temné Turbině, která pojednává o úpadku mocné patricijské rodiny, nebo bavila rozmarnou veselohrou – Dívkou v modrém. Baarová hrála v řadě umělecky významných filmů, ale je jisté, že žádný z nich nebyl významný jen proto, že v něm vystupovala právě ona.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Bárdarbunga!
  Zpěvník Jana Buriana      
 
  Století Lídy Baarové         
  Dívejte se
 
  Je zbytečné čekat na zázraky?    
  Navštivte