Číslo 37 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Václavem Neužilem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rázní i obezřetní hrdinové Radka Brzobohatého

Letos uplynulo rovných pětapadesát let od okamžiku, kdy sedmadvacetiletý Radek Brzobohatý poprvé stanul před kamerou. A hned získal ústřední roli. Stalo se tak v dramatu Mstitel z roku 1959 (pondělí 8. září, ČT 2, 21.50), natočeném podle předlohy Karla Matěje Čapka-Choda. Přestože režisér Karel Steklý zúžil osudy titulního nešťastníka, ničeného jednáním chamtivého podnikatele, na ilustraci ideologických pouček, Brzobohatý okamžitě zaujal.

Radek Brzobohatý herecky dozrál koncem šedesátých let, připraven zdolávat nejnáročnější rolePoloha nenápadného, neokázalého hrdiny, který si nepotrpí na velká slova, ale své smýšlení dá najevo skutky, jej pak často provázela i nadále, ať již oblékal vojenskou uniformu, nebo civilní oděv. Brzobohatý postupně vybrousil nenápadně zajíkavou, ba jakoby zadýchanou mluvu, prošpikovanou zámlkami a častým poklesáváním hlasu. Téměř nikdy jej nezastihneme při rozčileném křiku, častěji se vyskytuje nevtíravá ráznost, s jakou pronáší své repliky.
Filmovou kariéru si otevřel uniformovanými hrdiny (například ve filmech Hvězda zvaná Pelyněk nebo Atentát, později Noční jezdci), kteří se řídí svým pojetím cti, dokonce se vzepřou zavedeným pořádkům, ačkoli tuší, že na svou zásadovost mohou tvrdě doplatit. V nyní uváděném snímku Zbyňka Brynycha Oáza z roku 1972 (neděle 14. září, ČT 2, 22.00), komorně pojednaném dramatu, které se odehrává za druhé světové války, se představil jako odhodlaný důstojník tmelící skupinku vojáků, ztracených uprostřed afrických pouští a ohrožovaných německými protivníky.

Herecky dozrál koncem šedesátých let, připraven zdolávat nejnáročnější role. V paměti utkvěla postava nepoddajného rolníka (Jasného Všichni dobří rodáci), který vzdoruje násilné kolektivizaci, ale neméně zásadní je studie vysokého státního úředníka ve filmu Ucho, ocitnuvšího se uprostřed všeobecného podezírání a represí. Jak se můžeme přesvědčit, režisér Karel Kachyňa se rozhodl Procházkovu scénáři, který se odehrává během jedné noci téměř výhradně v soukromí domácnosti, vtisknout jak stísňující sevřenost, tak tragikomický nádech, jímž postihuje plíživě se šířící strach.
Brzobohatý tu po herecké stránce úžasně souzněl se svou tehdejší manželkou Jiřinou Bohdalovou, s níž vystoupil ještě v několika dalších titulech (naposledy ve Vráskách z lásky). Každopádně Ucho, byť po dvě desetiletí zakázané, tvoří milník nejen v hercově kariéře, ale též ve vývoji české (československé) kinematografie. Později už sotva nacházel příležitosti, které by se vyrovnaly těm ze šedesátých let. Zemřel před dvěma roky, pouhý den před svými osmdesátinami.

Jan Jaroš, filmový publicista



  ...hrdinové Radka Brzobohatého
  Dívejte se   
 
  Lovci pokladů...         
  Nalaďte si
 
  Tři bratři otce a syna    
  Navštivte