Číslo 37 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Václavem Neužilem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

„Nejradši mám zkoušení. Když to společně šlape, je to radost a zábava, protože můžete zkoušet, co vás napadne,“ libuje si Václav Neužil.Václav Neužil, herec

Než přišel sitcom Čtvrtá hvězda, byl jste hlavně divadelní herec. Poslední dva roky se ale objevujete častěji ve filmu i na televizní obrazovce, také pracujete s rozhlasem. Je to šťastná náhoda a těší vás to?

To víte, že ano. Každého herce těší, když si rozšíří pole hereckých možností. Jestli to je náhoda, nevím, na to moc nevěřím. Spíš tak trochu doufám, že to je kombinace soustavné práce a samozřejmě do jisté míry i náhody. Svou roli hraje i fakt, že působím v Dejvickém divadle, které na sebe poutá pozornost filmových režisérů. Někteří tam i režírují – David Ondříček, Petr Zelenka.

Připusťte, že pozornost jste na sebe strhl i díky sitcomu Čtvrtá hvězda, kde jste hrál toho úžasného nemotoru z venkova...

To je pravda. Každý má zřejmě v kariéře takový okamžik. Čtvrtá hvězda byla přesně ten případ a jsem velice rád, že to bylo zrovna tohle natáčení. Pracovalo se velmi poctivě a soustředěně, na rozdíl od jiných televizních projektů.

Byla to i vaše první větší role na obrazovce, ne?

Ano, nebo bych spíše řekl první výrazná. Natočil jsem v televizi i ve filmu spoustu rolí; menších, středních, ale i hlavních – jako například v cyklu Čapkovy kapsy nebo ve filmu Jitky Rudolfové Zoufalci. Je velmi ošidné a těžké předem předjímat, jaká role se může vrýt do paměti diváků.

V tom je televizní práce trochu ošidná...

Ano, stačilo, aby Čtvrtá hvězda neměla sledovanost, a dnes bychom tady spolu neseděli. Ale o to vůbec nejde. Jak už jsem zmínil, ta práce pro nás měla smysl, a proto jsme se od začátku snažili, aby v ní našli smysl i diváci. Že jich nakonec bylo celkem hodně, nás vlastně překvapilo. Většinou při natáčení televizních seriálů nemáte šanci podrobně pracovat, hledat výraz... U Čtvrté hvězdy tomu bylo jinak, čas jsme si prostě vydupali, a dokud jsme nebyli spokojení, nešli jsme od toho.

Odmítl jste nějakou seriálovou nabídku?

Ano. Několik. A neberte to prosím jako nafoukanost. Já točil třeba Zázraky života na Primě, tak vím, co znamená typický seriál. Myslím, že ten zrovna nedopadl úplně dobře.

Čtvrtou hvězdu jste prý pečlivě a delší čas zkoušeli ještě před natáčením, což vám všem před kamerami pomohlo...

Ano. Sešli jsme se, Mirek Krobot nám řekl, jaké jsou naše role a jak si s režisérem Honzou Prušinovským představují jejich charaktery. Při první čtené zkoušce jsme pak přečetli naráz všech dvanáct dílů. Musím říct, že po tomto čtení jsem neměl vůbec představu, jak na Štěpána jít. Byla to vděčná role, měla kolem sebe spoustu zápletek a vtipných míst. Ale neměl jsem klíč, jak ho hrát. Štěpán působil jako hlupák, ale hlupák nebo buran to právě vůbec není. Je to kluk, který celý život žije v Břežanech a pak přijde do Prahy. Je nezkušený a na rozdíl od ostatních kolegů v hotýlku tenhle svět vůbec nezná, proto možná v některých momentech hloupě vypadá, ale je chytrej. Jeho handicap zní jinak – je to nezkušenost, a to skoro ve všech životních oblastech. A v tom byl jeho vtip. Měl jsem při zkoušení delší vlasy a Honza mi pořád říkal, ať se hlavně nestříhám. Mě to hrozně štvalo, nesnáším dlouhý vlasy...

„Dejvický humor mi pořád pomáhá. Lituju každého, kdo neumí najít smysl pro humor a není schopen podívat se na sebe a své trable z nadhledu.“

Nakonec ale pomohly dát vaší figuře onen venkovský ráz, ne?

Ano, i když zkraje jsem působil jako moc velký frajer. Až jsem si vzpomněl, jak mě i sestru maminka vždycky stříhala takzvaně na hrnec, aby nám prostě jen v rychlosti upravila fazonu. A tak jsem nechal Štěpána taky takhle drsně ostříhat. A bylo to ono.

Jak se vlastně cítíte v dejvickém souboru a v jeho specifickém suchém humoru?

Cítím se tam výborně. Myslím, že by tam člověk, který by náš humor nebral, asi nedokázal hrát. Však také někteří herci odešli, protože jim to nevyhovovalo. Dejvický humor, to je přístup k životu.

Vzpomenete si, kdy naposledy vám dejvický humor pomohl?

No pořád! Pořád mi pomáhá. Lituju každého, kdo neumí najít smysl pro humor a není schopen podívat se na sebe a své trable z nadhledu.

Žárlivý manžel ve filmu Ztraceni v Mnichově, který teď roztočil Petr Zelenka, má zjevně taky trable. Baví vás?

Baví. Je to jen malá role, ale dobře napsaná. Problém mé postavy je žárlivost. Mou filmovou partnerkou je Jana Plodková, která tu hraje herečku Janu Plodkovou, já hraju postavu, která se jmenuje Václav Neužil a krapet trpí tím, že se kolem ní motají lidé od filmu. Zkrátka klasický model, který zažívají lidi, v jejichž očích je filmový štáb stále považovaný za rizikové prostředí, jež může rozvrátit nejeden vztah. A právě z toho si s Petrem děláme srandu.

V pohádce Alice Nellis Sedmero krkavců hrajete pro změnu královského syna. Jak se vám pracuje s ženou za kamerou?

Dobře, vůbec nehraje roli, že to je žena. Já s Alicí točil už loni, Vieweghovy Anděly všedního dne, a pracovalo se mi s ní parádně, takže do téhle pohádky jsem vstupoval vyloženě s nadšením. Alice mi o ní řekla už při natáčení Andělů a já to vzal, aniž bych četl scénář. S Alicí a kameramanem Matějem Cibulkou totiž budu pracovat, kdykoliv si řeknou. Velice mě baví trojúhelník herec – režisér – kameraman, který umí Alice navodit.

Takže můžeme čekat výpravnou a obrazově poetickou pohádku?

Právě takový pocit z dosavadního natáčení mám – že to bude velkorysá klasická pohádka, vyprávěná ryze filmovými prostředky. Já tam mám postavu jednoho ze dvou synů královské rodiny – totálního blbce, uvnitř zcela vyluxovaného... A ten je častým nástrojem zlých nápadů své matky, Sabiny Remundové. A obvykle je zkazím, neb jsem omezenej.

Máte vy sám rád pohádky? Vyrůstal jste na nich?

Ano. Kdo by je neměl rád? Tři veteráni, O statečném kováři, S čerty nejsou žerty – moje tři nejoblíbenější. I ty studiové jsem ale měl rád. Úplně jsem zbožňoval, jak tam někdo chodí papírovým lesem nebo nese cihlu z papundeklu.

Měl jste z některé taky strach?

Jedna byla hodně děsivá. Pamatuju si, že to byla taková stylizovaná japonská pohádka, natočená v ateliéru s působivými kulisami, a hrála v ní Jaroslava Adamová se silně nalíčenýma očima. Jmenovala se Jamamba. To jsme se ségrou vždycky utíkali rychle do peřin.

Když jsme u toho dětství – pocházíte z Plzně a herecký talent jste zřejmě podědil po dědečkovi Václavu Neužilovi, který působil dlouhé roky v angažmá Divadla J. K. Tyla. Jak moc vás jako kluka ovlivnil?

Děda byl bard souboru. Elegán s ironickým suchým humorem, trochu ve stylu Oldřicha Nového. Umřel v osmašedesáti. Ale myslím, že mě jako budoucího herce moc neovlivnil. Doma herectví nijak neprosazoval. Na rozdíl od divadelních prken byl spíš tichý člen rodiny. S námi dětmi sice blbnul, ale na divadlo jsme si nehráli. Přišlo to až později, když jsme na gymnáziu založili kapelu a začali hrát skeče ve studiu Dialog, což bylo cosi ve stylu divadla Sklep. Já ani herecké ambice neměl. Chtěl jsem být přírodovědec, maturoval jsem z biologie a chemie a plánoval jsem úplně jinou profesní budoucnost.

Nakonec vás ale divadlo stejně neminulo...

Extrovert jsem byl, to je pravda. Určitá snaha předvádět se ve mně byla. Tak holt ve finále geny po dědovi přece jen převážily...

Rodiče vám to nerozmlouvali? Byli oba učitelé, že?

Ano. Ale nerozmlouvali mi nic, nezakazovali, nekázali, že jako právník budu mít lepší život. Naštěstí naši byli v tomhle směru vždycky naprosto normální. Jen mě varovali, že nemusím uspět, abych s tím počítal. A tak jsem skončil na JAMU. Máme v Dejvickém divadle slavnou brněnskou osu Krobot – Ples – Neužil. Trojan a Myšička jsou damáci, děláme si ze sebe navzájem legraci.

Dala vám škola něco zásadního?

Škola vám nedá talent, když ho nemáte v sobě. Jen vás může šikovně otevřít. To je práce osvícených pedagogů – je to umění učit studenty tak, aby je nezablokovali, ale aby v nich našli to, co pro herectví potřebují. A na to jsme měli se spolužáky štěstí – já byl v ročníku například s Janou Plodkovou, Ivou Pazderkovou nebo Honzou Hájkem. To podstatné, co mi škola dala, je asi fakt, že mě utvrdila v tom, že jsem udělal správný krok, když jsem našel odvahu jít ke přijímačkám. Že můžu hrát a že jsem na správném místě.

Absolventi to nemají snadné se sháněním angažmá...

Ani my jsme na tom nebyli po studiích nejlíp. Šli jsme nakonec s Janou Plodkovou do divadla Polárka, kde jsme hráli dopoledne pohádky pro děti.

Obstál jste?

Moc ne. Já hrát pro děti neumím, abych řekl pravdu. Děti se mi vysmívaly. Házely po mně dokonce bonbony... Prostě tohle není moje parketa. Být tam déle, asi bych si hraní zprotivil a začal bych divadlo nenávidět.

Co vás posunulo jinam?

Vydržel jsem tam čtyři měsíce. Pak mě zachránila nabídka režiséra J. A. Pitínského, který mi nabídl roli v Ibsenově Noře v Divadle Sedm a půl. To bylo jedno z mých klíčových divadelních setkání. Vlastně jsem měl, když se tak ohlížím zpátky, pořád kliku. Přešel jsem do Mahenky, nějaký čas jsem působil v HaDivadle. Všechno to byly dobré zkušenosti. Potom se objevilo Bezručovo divadlo v Ostravě a ve stejný čas Mirek Krobot a Dejvické, za což vděčím také panu Pitínskému, protože mě chtěl obsadit do inscenace Spřízněni volbou, kterou právě v Dejvickém divadle připravoval. A já se rozhodl pro Prahu. Dnes jsem v Dejvickém osmým rokem.

Budete nicméně pod novým vedením, Miroslav Krobot předal taktovku Michalu Vajdičkovi.

Ano, je to tak. Ale Mirek tím získává novou funkci, kterou zároveň přebral Ivanovi Trojanovi, a to je doyen souboru, protože v divadle zůstává jako herec a snad i režisér. Ale jinak se nic nezmění. My si Michala vlastně vybrali, už delší čas s námi, byť byl na Slovensku, pracoval, známe se. Repertoár ani poetika divadla se určitě nijak výrazně nepromění. Spíš se někdy bojíme, aby nebylo takzvaně předejvicováno. Abychom lidi nesr...

Jana Podskalská, publicistka

Foto Martin Pekárek

Kompletní verzi interview najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas, vychází 1. září.



  ...hrdinové Radka Brzobohatého
  Dívejte se   
 
  Lovci pokladů...         
  Nalaďte si
 
  Tři bratři otce a syna    
  Navštivte