Číslo 36 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hudebním skladatelem.
Jaroslavem Uhlířem.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tango mortale bývalého tanečníka

Desetidílnou četbu z románu Pavla Kohouta Tango mortale najdou posluchači rozhlasové Dvojky v jejím programu od 1. září. Román vycházel v létě roku 2012 na pokračování v Mladé frontě Dnes a v témže roce vyšel knižně v nakladatelství Pistorius & Olšanská. V četbě, kterou v olomouckém studiu natočil režisér Pavel Krejčí, účinkují Miluše Hradská, Jaroslav Plesl a Václav Bahník. Autor příběh zasadil do prostředí milovníků argentinského tanga, milongu, tradiční tančírnu, ale nikdy nenavštívil. „Jules Verne taky nevytáhl paty z Francie, když psal Cestu kolem světa za 80 dní. Nejlepší a nejspolehlivější pomocník spisovatele je fantazie,“ říká Pavel Kohout.

Román na pokračování Tango mortale byl pokusem o obnovu tradice, která u nás dávno vymřela, ale jinde na světě se těší velké oblibě. „Romány k vystřihování přinášejí skoro všechny významné deníky, které si mnoho čtenářů právě proto předplácí,“ říká spisovatel Pavel Kohout.

Proč jste původně zvolil nelehkou disciplínu románu na pokračování?

Spolu s tehdejším šéfredaktorem Mladé froty Dnes Robertem Čásenským jsme se pokusili obnovit tradici, která u nás vymřela vlastně už s Karlem Poláčkem, ale jinde na světě se těší velké oblibě. Romány k vystřihování přinášejí skoro všechny významné deníky, které si mnoho čtenářů právě proto předplácí.

Psal jste román skutečně během jeho zveřejňování? Pokud ano, o kolik částí jste byl v předstihu?

Předcházel už román Cizinec a krásná paní, který poté pro Českou televizi výtečně natočil Viktor Polesný s herci Jurajem Kukurou a Marií Drahokoupilovou. Takže jsem měl jistý trénink. Také díky tomu, že jsem současně psal pro zmíněný deník každou sobotu rubriku Z pohledu trilobita ve formátu 5050 znaků, který jsem na chlup dodržoval. Začal jsem přesto pro jistotu s velkou rezervou, ale pak jsem už i reagoval na ohlasy, takže poslední díl jsem dodal v předvečer uveřejnění.

Román Tango mortale jste dedikoval „česko-německo-italské herečce a vášnivé tangerce Jitce Frantové-Pelikánové“. Co vás k tomu vedlo? Je nějak spřízněna s osobností známého českého politika a publicisty Jiřího Pelikána?

Je to jeho žena, která spolu s ním odešla do římského exilu a dodnes střídá na scénách i ve filmech italštinu, němčinu a moravštinu, jak ji, narozenou v Brně, zlobím.

Proč jste se rozhodl svůj příběh zasadit do prostředí milovníků argentinského tanga? Zúčastnil jste se nějaké milongy? Jak na vás to prostředí působilo?

Nikdy jsem na žádné milonze nebyl. Ale Jitka je jako opravdu vášnivá tanečnice dodnes jejich pravidelnou návštěvnicí a barvitě mně o tom vyprávěla. Jules Verne ostatně taky nevytáhl paty z Francie, když psal Cestu kolem světa za 80 dní. Nejlepší a nejspolehlivější pomocník spisovatele je fantazie.

Jaký ohlas měla vaše novinová četba na pokračování?

Jak jsem na to zvyklý: různý. Na kumšt nejsou finské tabulky, každý jej vnímá po svém, takže má každý pravdu.

V Mladé frontě Dnes jste se od roku 2008 čtenářům svěřoval se svými názory v rubrice Z pohledu trilobita. Proč došlo k ukončení vaší spolupráce?

Nové vedení deníku ztratilo zájem. Umožnilo mi tím přejít bez výčitek do nezávislého měsíčníku Reportér, který opět řídí Robert Čásenský. Poté co byl „trilobit“ vyhuben, budu psát od prvního zářijového čísla cyklus krátkých esejů nazvaný Z onoho světa, čímž je, abych citoval ze svého úvodního textu „míněn ten, kterým jsme byli my starší formováni, takže je z něj odvozena zkušenost, s níž teď posuzujeme stav tohoto světa, kde ještě žijeme“.

Čím pro vás je a byl rozhlas?

Začal jsem v něm v roce 1943 jako patnáctiletý člen Dismanova souboru, zažil tam v květnu 1945 začátek povstání proti Němcům a pracoval pak řadu let v redakci vysílání pro mládež. A také ve dvojici s Karlem Kynclem při legendární rozhlasové výstavě MEVRO. Od té doby spím se stopkami na ruce a smůlu má, kdo na schůzku se mnou přijde pozdě…

Pane Kohoute, jaký jste tanečník?

Bývalý.

Jan Sulovský, dramaturg

Foto Petr Našic



  Jak přežít svůj život
  Dívejte se   
 
  Tango mortale bývalého...      
  Nalaďte si
 
  Další rozvernosti mistra...
  Navštivte