Číslo 36 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hudebním skladatelem.
Jaroslavem Uhlířem.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jak přežít svůj život

Čtvrtého září oslaví osmdesátku Jan Švankmajer, jeden z našich mezinárodně nejznámějších režisérů, hlásící se jako snad jediný tuzemský filmař k surrealismu. Jestliže dosud proslul ponurými, děsivými historkami, jimiž občas promžikl groteskní škleb (v pondělí ČT uvede jeho „de sadovský“ snímek Šílení a v pátek kolekci krátkých filmů), ve svém zatím posledním díle Přežít svůj život (neděle 7. září, ČT2, 21.50) se přiklonil k hravě žertovné poloze, jaká provází výpravu do psychoanalyticky vykládaného lidského „nevědomí“.

Ve svém zatím posledním díle Přežít svůj život se Jan Švankmajer přiklonil k hravě žertovné poloze, jaká provází výpravu do psychoanalyticky vykládaného lidského „nevědomí“

Spojnicí mezi bdělým stavem a nevědomím jsou sny, které zosobňují potlačená přání i podvědomé touhy – a protagonistovi příběhu Evženovi (Václav Helšus) se zdají stále barvitější sny o setkání s přitažlivou dívkou, neustále střídající svá jména (Klára Issová) – a mění se i reálie, které se k ní vztahují. Jednou do nich vstupuje v pyžamu, jindy v obleku, avšak pokaždé řeší stále podivnější problémy, jdoucí až za oidipovský komplex. U psychoanalytičky však nehledá pomoc, ale naopak co nejsnazší vplutí do nitra snů. A zdá se, že síla snů sahá i za jejich rámec: Evžen například vyhraje velkou sumu peněz, avšak zjevně pravé tisícikoruny jsou namísto Palackým potištěny portrétem jeho vysněné milované.
Animace, pracující i s papírkovou technikou (známe ji třeba z postavičky Večerníčka), jsou jako vždy nápadité a vtipné, v tomto případě se vynořují lidské postavy se zvířecími hlavami (psí, hadí, slepičí...), opět se miliskují mohutné jazyky. Z teatrálně kulisovité ulice se čas od času vysunují reálné ruce, aby zatleskaly optimálnímu průběhu dění, kutálejí se tudy zveličené rekvizity – jablko, meloun, vajíčko – a často se na konci roztříští. Roztomilé jsou i souboje zasklených portrétů dvou slavných psychoanalytiků Freuda a Junga během Evženových zpovědí u lékařky. Nejenže nastavují náhle zvětšené uši, aby lépe slyšely, vyfukují kouř z doutníku a mění výraz obličeje, případně si ťukají na čelo na znamení pochyb, ale vzájemně se škorpí, a dokonce nakopávají znenadání vymrštěnou nohou – až spadnou, s již rozpukanými skly, ze zdi na podlahu...
Švankmajer vědomě nechává rozsáhlý prostor téměř cimrmanovskému vysvětlování příčin či pozadí hrdinových potíží – ať jsou to odborná zamýšlení Evženovy lékařky, pozastavující se nad rostoucí bizarností jeho snů, nebo osvětlení minulosti z úst dávného pamětníka. Režisér pracuje s umístěním příběhu jakoby mimo čas a prostor, vřazuje jej do fantaskních kulis, které jsou společné „realitě“ i snům shrnutým do jediné olbřími surrealistické vize, z níž nelze vystoupit.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Jak přežít svůj život
  Dívejte se   
 
  Tango mortale bývalého...      
  Nalaďte si
 
  Další rozvernosti mistra...
  Navštivte