Číslo 32 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Lucií Bergerovou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cirkus jako podobenství lidského údělu

Letošní srpen je zasvěcen mezinárodnímu králi komiků, kterým je bezesporu Charlie Chaplin. Od jeho narození letos uplynulo 125 let (zemřel v roce 1977). A ještě jedno výročí: před filmovou kamerou se poprvé ocitl před rovným stoletím. Na rozdíl od mnohých svých neméně slavných kolegů (Buster Keaton, Harold Lloyd, Laurel s Hardym a bezpočet dalších), kteří rovněž báječně nakládali s humorem, jedině on vkládal do svých příběhů výrazný sociální podtext – jeho nesmrtelný tulák s buřinkou a hůlkou byl povětšinou vyděděncem, smolařem, jenž se přesto pokoušel dosáhnout aspoň malého střípku štěstí.

Roku 1927 vznikla méně ceněná a také méně známá Chaplinova veselohra Cirkus, kterou přesto nezbývá než ještě dnes obdivovat, natolik invenčně je natočena

Začínal krátkými groteskami, v nichž během několika mála let vybrousil jak herecký styl, tak stavbu příběhů – a od počátku dvacátých let již režíroval své celovečerní filmy, obratně balancující na hraně mezi komedií a melodramatem. Protože Chaplin nechtěl jen rozesmávat, chtěl také dojímat. Většina jeho filmů vstoupila do dějin: Kid, minulý týden vysílané Zlaté opojení, asi nejvytříbenější podívaná, jakou kdy vytvořil, dále Světla velkoměsta, Moderní doba, Diktátor, Monsieur Verdoux, Král v New Yorku...
Roku 1927 vznikla méně ceněná a také méně známá Chaplinova veselohra Cirkus (neděle 10. srpna, ČTart, 20.20), kterou přesto nezbývá než ještě dnes obdivovat, natolik invenčně je natočena. Chaplin se tu zamýšlí nad složitou výrobou zábavy: příznačné je, že z původně nezajímavých komických čísel, předváděných tulákovi jako vzorové příklady, se stanou gagy teprve v okamžiku, kdy je má zopakovat, avšak ustavičně je kazí, protože si není schopen zapamatovat, co všechno má dělat.
Cirkus obsahuje několik bravurně rozehraných scén – počínaje tápavými honičkami v zrcadlovém prostoru a konče mistrně rozehraným provazochodeckým vystoupením. Právě to se stává opravdovým vyvrcholením celého filmu. Tulák se ve smrtonosné výši nejprve producíruje připoután k jisticímu lanu, jenže poznenáhle se mu toto ukotvení vysmekne, aniž si toho zprvu všimne – teprve poté, co zjistí neblahou situaci, podlehne panice a rozkymácí se.
Jenže to už po něm začínají lézt dotěrné opičky, obtáčejí mu obličej svými ocasy, a dokonce mu je vsunují do úst, kousají ho do nosu a zakrývají výhled, strhávají z něj oděv. A tulák jakoby strne v nehnuté pozici, s trpným odhodláním připraven vydržet jakékoli příkoří. Proslýchá se, že v této scéně vypodobnil své tehdejší rozpoložení, když jej pronásledovaly rodinné neshody i bulvární tisk.

Cirkus vznikl jako němý film, my ovšem spatříme ozvučenou verzi, k níž Chaplin dodatečně složil hudbu.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Cirkus jako podobenství
  lidského údělu

  Dívejte se   
 
  Muž, který byl určen
   k likvidaci

  Nalaďte si
 
  Člověk se nikdy
   nesmí brát vážně

  Pořiďte si