Číslo 29 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s malířem.
Františkem Hodonským.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

„Kdo je závislý na prvoplánovém pocitu z krajiny, těžce nese její živelnou, nemilosrdnou zástavbu, která mění zažitou skladbu. Mívám až pocit hnusu, když uvidím, že se na horizontu krajiny objevila nějaká taková bedna. Nové geometrické dominanty narušují a ničí pohled na krajinu, z níž se ztrácí přirozená křivka.“František Hodonský, malíř

Lužní les, vaše erbovní téma, je blízek původní podobě lesa, pralesu, a to i barevnou sytostí a šťavnatostí své zeleně. Proč vám zrovna tento přírodní biotop natolik uhranul?

Od dětství sleduji proměny lesa kolem řeky Dyje, jejích slepých ramen… Zajímala mne všechna roční období, důležitá pro mne byla i čistota vody, protože ta působí na vodní rostliny, rákosí i vegetaci v okolí. Voda je pro mě jako malíře povzbuzující, zdánlivě klidná hladina v sobě nese napětí, dochází na ní k odrazu světla, k zrcadlení. Lužní les na mne dodnes působí jako oáza, už v dětství se mi zapsaly do paměti jeho linie a křivky, jeho barevnost…Na jižní Moravě má navíc zvláštní podobu vysokých horizontálních struktur, poskládaných z linie břehu, vodního toku, druhého břehu, pásu křovin a nakonec stromů. Jak jdou tyto pásy za sebou, vytvářejí prostorový plán, někdy plastičtější, jindy plošší.

Ve vašich námětech ale většinou nehraje svou kompoziční roli horizont…

Horizont ve své tvorbě poněkud popírám, nepotřebuji jej, ztratil pro mne kompoziční význam a stal se pouhým pocitem. V mých obrazech se to hlavní odehrává dole, u země, ve světě rostlin, opadaného listí a spadlých větví, kde probíhají velké přeměny tlení, odumírání, hniloby. Lužní lesy jižní Moravy na rozdíl od těch českých, ne tak rozsáhlých, vytvářejí prostor neproniknutelného tajemství.

Je-li vaším erbovním tématem lužní les, je vaší erbovní barvou zelená…

Byla mi dána osudem. V dětství byla stále kolem mne; když jsme si vyšli s rodiči na výlet, všude kolem Břeclavi a Lednice se zdvihala stěna lužního lesa, vnukala pocit tajemství prostoru, až jeho přesycenosti. A s tím byl spjat psychologicky uklidňující účinek zelené barvy, která člověku dodává pocit klidu, rovnováhy, vnitřní vyrovnanosti…Malíř ale musí přemýšlet o tom, jak zeleň namíchat, aby v obraze vznikla prostorová odlišnost a napětí. Z výtvarného hlediska v sobě zelená obsahuje obrovskou škálu tónů, a zároveň má v sobě psychickou stabilitu.

K malbě přistupujete spontánně, až gesticky. Proč přitom kladete důraz na přípravné kresebné záznamy v přírodě? Jakou hrají roli v konečné podobě díla?

Kresba umožňuje vytváření detailu, i v závěrečné fázi práce na obrazu může být důležitější než sama jeho barevnost. Uzavírá obraz a vytváří jeho napětí. Je velmi těžké docílit toho, aby se snoubila s barevnou skladbou. Jestli je v pořádku souhra jednotlivých tónů, kompozice, hrají-li v obraze všechny zákonitosti, stává se kresba zbytečnou. Některý obraz ale kresbu přímo vyžaduje.

„Prostřednictvím hudby Vivaldiho, Bachovy, Händelovy či Vaňhalovy se dostávám z krajin vnějších do krajin vnitřních. Při jejím poslechu se obraz rodí jako tvarový řád kresby, který vniká do prostoru a vymezuje objem. Mám z hudby malířské pocity: varhany vytvářejí expresivní „hranaté“ tóny, housle zase zaoblenější.“

Váš obraz je organickým, vegetativním útvarem svého druhu. Jak v závěru práce poznáte, že do něj už nemusíte zasahovat, že jej máte nechat žít svým životem?

To už říkal Picasso, že největší umění je s prací na obraze přestat. Je to schopnost, která se získává až zkušeností. Jsou-li v pořádku všechny zákonitosti, intuitivně vytušíte, kdy máte skončit. V závěru práce dochází k silnému duchovnímu napětí, to samo od sebe vede člověka k tomu, aby „v nejlepším přestal“. Důležitá je koncentrace – nesmíte překročit meze, které sám obraz vytváří, stále jej proto hlídáte. Někdy se to daří, ve šťastném dni…

Co je to „šťastný den“?

Když zjistíte, že naplňujete to, co jste si předsevzal. Důležitá je ale naopak i duševní pohoda předtím, než začnete malovat. Obraz se jen tak nepoddá. Při malování samém pak nastupuje meditace svého druhu, v podobě stupňování pocitů, jejich zapadání do sebe…

Jaroslav Vanča, publicista

Foto Martin Pekárek

Kompletní verzi interview najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas, vychází 7. 7.



  ...cizinci vnímají Japonsko
  Dívejte se   
 
  Ostravské barvy...
  Navštivte
 
  Před sto lety, den po dni
  Téma