Číslo 29 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s malířem.
Františkem Hodonským.

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

Jak fantaskně cizinci vnímají Japonsko

Z Francie povstal podnět k natočení trojpovídkového filmu Tokio! (neděle 20. července, ČTart, 20.20), umístěného do japonského hlavního města. Svůj pohled tu zhmotnili zahraniční tvůrci, zastupující Asii (Korejec Joon-ho Bong) i západní svět (Leos Carax, Michel Gondry). Výsledek prozrazuje zálibu každého z tvůrců v příbězích fantaskních, výlučných, v nichž se realita prolíná se snem, často mrákotným a děsuplným.

Vyšinuté dění pokaždé vyrůstá z běžné reality japonského velkoměsta, často jako produkt odlidštěné existence

Už úvodní neuměle nakreslené obrysy věžáků, vracející se zase v závěru vyprávění, tomu nasvědčují. Každý z příběhů, z nichž se film skládá, je svébytný, odlišný od ostatních, ale přitom je spojuje jakási morbidní grotesknost. Vyšinuté dění pokaždé vyrůstá z běžné reality japonského velkoměsta, často jako produkt odlidštěné existence.
Úvodní Gondryho povídka Vnitřní design vypráví o milenecké dvojici, která marně shání přijatelné bydlení i vhodné zaměstnání. On pomýšlí na dráhu filmového režiséra, ona jednoho dne se znepokojením zjistí, že se proměňuje v obyčejnou dřevěnou židli. Gondry se stěží inspiroval Franzem Kafkou, spíše převažuje okouzlení z roztomile fantaskní situace, z pokojně plynoucího toku stále výstřednějších událostí, které se však pozvolna stávají součástí běžných dnů a přestávají budit pozornost.
Zato Leos Carax své epizodě nazvané Merde vtiskl daleko útočnější i bizarnější zacílení. Vypráví totiž o tom, jak tokijské obyvatele ohrožuje podivný tvor vylézající z kanálů. Soudní proces s ním se ovšem mění v přehlídku groteskních ulítlostí. Stačí si vybavit pištivě i chrčivě znějící mluvu, které skoro nikdo nerozumí, a obskurní posunky s ní spojené. A nádavkem tu průběžně bliká bizarní mediální odezva celého případu.
Závěrečný příběh Třesoucí se Tokio pak zkoumá psychickou poruchu pojmenovanou hikikomori – ukazuje, jak se lidé postižení nutkavou potřebou zcela se izolovat od okolní společnosti uzavírají ve svých bytech, nevycházejí ven (nemusí ani pracovat, když je rodiče živí), jen si čtou a čas od času objednávají jídlo. Telefon se stává jejich jedinou spojnicí s vnějším světem. Jenže co si má počít takto postižený mladík, když se zamiluje do půvabné doručovatelky pizzy, aniž tuší, že i ona přestala vycházet ven? Ještě že se země občas zachvěje…
Bongova vize vykazuje sice futuristické rysy, avšak vychází ze současné reality, ze stavu přítomnosti, kterou jen svérázně domýšlí – a právě v tom spočívá znepokojivé vyznění celého příběhu proměn, jakými pod tlakem velkoměsta lidé procházejí. Navíc lze pozorovat, jak si autoři – a to nejen v této povídce – dovedně pohrávají s ustálenými žánrovými klišé.

Jan Jaroš, filmový publicista



  ...cizinci vnímají Japonsko
  Dívejte se   
 
  Ostravské barvy...
  Navštivte
 
  Před sto lety, den po dni
  Téma