Číslo 26 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s operní pěvkyní.
Andou-Louisou Bogzou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

„Pro ztvárnění operní role je důležité i to, co člověk zažívá v soukromém životě. Z pohledu zpěváka trvají ty nejlepší chvíle na jevišti jen pár okamžiků, ale právě kvůli nim stojí za to podstoupit všechno to ostatní,“ říká Anda-Louise Bogza.Anda–Louise Bogza, operní pěvkyně

Jaké byly vaše umělecké začátky? 
Od pěti let jsem se učila hrát na klavír, který jsem vystudovala v Bukurešti na konzervatoři G. Enescu. Po absolutoriu jsem potkala vynikající učitelku, která mi otevřela cestu k opernímu zpěvu. Zásadní obrat v mém životě však způsobilo setkání s mým budoucím manželem Lubomírem, kterého jsem potkala náhodou v rumunských Karpatech. Vysoký, atraktivní inženýr, horolezec a významný fotograf, krásný, charismatický muž s velkýma modrýma očima, kterého jsem si později vzala a odstěhovala se za ním do Prahy. Tady jsem pokračovala ve studiu klasického zpěvu na AMU. Po ukončení mi nabídli angažmá v Národním divadle, ve Státní opeře a v Janáčkově opeře. Na pražské akademii jsem kromě zpěvu vystudovala i hru na cembalo, kde jsem měla tu čest potkat vynikající profesorku a cembalistku Zuzanu Růžičkovou. Moc mě tento nástroj zajímal. V současné době na něj ale hraji jen výjimečně, zejména proto, že tak často vystupuji v zahraničí.

Váš manžel už nežije. Zůstala jste na všechno sama a váš osobní život není zrovna jednoduchý...
Bohužel, můj manžel, uznávaný fotograf, před lety tragicky a záhadně v Číně zemřel. A protože jsem si svoji světovou operní kariéru budovala i nadále z Prahy, zůstala jsem Praze věrná, už z úcty k mému manželovi. Není to jednoduché, když mladé ženě odejde láska. Bohužel jsme neměli děti. Ale strašně moc po nich stále toužím. Říká se, že zpěvačky by kvůli kariéře děti mít neměly, ale to je neskutečná hloupost! Všem kolegyním doporučuji, aby nezahodily mateřství kvůli kariéře. Každá žena by měla mít dítě!

Jste obdarovaná obrovským a krásným hlasovým fondem. Není tedy divu, že účinkujete na nejznámějších světových operních scénách. Pěvecká legenda Gabriela Beňačková se o vašem zpěvu vyjadřuje v superlativech. Kde všude jste již zpívala a s jakými významnými dirigenty a režiséry jste pracovala?
Předně mě velmi těší uznání od paní Beňačkové, které si nesmírně vážím! To, co stihla ona během své skvostné pěvecké dráhy, je až neskutečné! Je mým velkým vzorem. Ano, zpívám po celém světě, zmíním alespoň Vídeň, Mnichov, Berlín, Drážďany, Paříž, Řím, Tel Aviv, Londýn, Athény, Kodaň, Marseille, Sevillu, Budapešť, Bratislavu, Luxembourg, Taipei, Florencii, Tokio, Veronu. Nemohu zapomenout na vynikajícího dirigenta Zubina Mehtu, se kterým jsem nastudovala Tosku pro festival ve Florencii a v bavorské Státní opeře, nebo na další ze skvělých dirigentů, jako jsou Renato Palumbo, Fabio Luisi, Marco Armiliato, Maurizio Arena... Vážím si i režiséra Roberta Carsena, se kterým jsem pracovala v Opeře Bastille. Rovněž tak vzpomínám na fenomenální režiséry, které jsem během své kariéry potkala – Franka Zeffirelliho, Huga de Ana, Johannesa Schaafa...

Přestože zpíváte velké role napsané pro dramatický soprán, v roce 2008 jste v Římě vTeatro dell’Opera di Roma zpívala titulní roli Rusalky, což je ovšem part pro lyrický soprán. Proč jste tuto roli přijala?
Dvořákovu Rusalku jsem zpívala moc ráda. Každý hlas se vyvíjí. Ne každá sopranistka se narodí jako dramatický soprán. I když je její hlas k tomu předurčen, musí k této poloze dozrát a nesmí začínat dramatickými rolemi. Proto jsem si v určité době mohla dovolit zpívat i Mozartovu Donnu Annu, Verdiho Aidu, Leonoru nebo Desdemonu, Pucciniho Manon Lescaut, Janáčkovu Jenůfu a Káťu. Nakonec, Rusalka není zase tak vysoko a vysloveně pro lyrický koloraturní soprán také není. Žádný hlas nemůže zpívat stále jen naplno, to by se rychle zničil. Zastávám názor, že všichni musíme pro dobrou hlasovou kondici zpívat i barokní hudbu a také Mozarta. I Hildegard Behrens nebo Brigit Nilsson, dva velké dramatické hlasy, zpívaly rovněž lyrický obor.

„Jako klavíristka jsem bývala introvertní, neustále zahloubaná do sebe. Samozřejmě, že s věkem a rolemi v divadle tato moje povaha musela dojít určitých změn. Přesto jsem taková Aida, smutná a uzavřená.“ Jaké role si tedy ordinujete sama sobě?
Mám ráda Mozarta, Pucciniho, Rachmaninova, Strausse i Wagnera. S potěšením zpívám Tosku, Turandot nebo roli Minnie v Pucciniho veristické opeře Děvče ze zlatého Západu, za kterou jsem dostala cenu Thálie. Momentálně se cítím dobře ve veristickém repertoáru. Velmi zvažuji nabídky operních domů, abych ve svém hlasovém zrání nevynechala repertoár, který by měl následovat vždy po aktuální náročnosti posledně nastudované role. Nerada bych předčasně ukončila svoji kariéru jako některé kolegyně, které si pro nedočkavost a nedozrálost svého hlasu pro těžký repertoár nevratně poničily hlasivky. Nechci zpívat jen nejtěžší dramatické kusy. Pokud to půjde, ráda bych zpívala co nejdéle lyričtější role. Miluji i písňovou tvorbu s doprovodem klavíru. Interpretace těchto komorních skladeb je pro mě „balzámem“ pro hlas i duši. Nedávno jsem nahrála CD s písněmi slovanských autorů Glinky, Chopina, Dvořáka, Čajkovského a Rachmaninova. Často mám koncerty s výhradně písňovým repertoárem.

Zpíváte skvěle v češtině. Pomáhal vám ji zvládnout i manžel?
Ano, pomáhal, a s ním i mnoho dalších českých učitelů a kamarádů. Lubomír byl velmi přísný učitel. Jsem mu za to velmi vděčná. Dnes, když udělám chybu, mě nikdo neopraví. Lidé jsou ke mně milí a shovívaví, myslí si, že bych se na ně třeba zlobila. Já bych jim ale za to poděkovala. Jsem přesvědčená, že jsem v době, kdy byl po mém boku manžel, měla češtinu lepší.

Vystupujete také v Rumunsku?
Jsem ráda, když dostanu pozvání do své rodné země, protože rumunská opera má mnoho skvělých pěvců. Zpívala jsem tam několikrát Aidu, Tosku a Abigaille v Národní opeře v Bukurešti, koncertovala jsem pro rumunský rozhlas. Rumunské operní umění pozorně sleduji.

Co je pro vás jako pro ženu a umělkyni důležité?
Především o sebe musím pečovat po hlasové stránce a samozřejmě chci vypadat co nejlépe. Pak je pro mě důležité, abych měla pevné zázemí domovské scény, což je v současnosti Státní opera v Praze. Jenže situace kolem ní nás pěvce moc v klidu nenechává. Ale to není problém jen Prahy. V Itálii, Španělsku a dalších zemích je situace kolem operních domů bohužel také velmi nejistá. Pro mě jako pro zpěvačku je nepostradatelný výborný korepetitor. Stále se něco nového učím, takže se potřebuji spolehnout na nejbližší umělecké kolegy. Šťastná jsem, když můžu pracovat s dobrým dirigentem, který umí poradit a dovést pěvce k výtečnému výsledku. Nepostradatelná je pro mě i sebereflexe a kontrola mých výkonů od někoho, komu důvěřuji a koho bezvýhradně uznávám. Takovým člověkem je právě Gabriela Beňačková. Díky ní jsem si ještě v době, kdy jsem žila v Rumunsku, zamilovala českou operu, protože mně manžel posílal nahrávky s jejím zpěvem. Její interpretace Prodané nevěsty a Rusalky byly pro mě nepřekonatelnou hlasovou školou. Manžel byl pyšný na to, že pochází ze stejné země jako Gabriela Beňačková a její učitel Janko Blaho.

Co je z vašeho pohledu v pěveckém umění nejdůležitější?
Vše to, co splňovala po celou svoji světovou kariéru právě Gabriela Beňačková. Nádherná a neopakovatelná barva hlasu, přirozená krása a osobnost, pracovitost, výtečná pěvecká technika, talent, umění předat divákovi nebo posluchači poselství. Pokud něco z toho umělci chybí, nemůže počítat s dlouhodobou světovou úspěšností. Je důležité mít také štěstí být ve správné chvíli na správném místě. Ale pokud člověk nemá zrovna štěstí, neměl by se svého snu a cíle vzdát. Musí bojovat a jít dopředu svojí vlastní pílí a neztratit víru v sebe sama. Přestat věřit sobě je destruktivní.

Pavel Sršeň, publicista

Foto Mona Martinů

Kompletní verzi interview najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas, vychází 16. 6.



  Jáma (vztahů) a (inverzní)...
  Pořiďte si    
 
  Výpověď o životě „objekta“
  Navštivte
 
  Rafael Kubelík       
  Téma