Číslo 13 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou a zpěvačkou.
Hanou Holišovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bilanční oslava k padesátinám

Padesátiny Galerie hlavního města Prahy se staly příležitostí k výstavě, do 5. 4. zaplňující celá tři patra Domu U Zlatého prstenu na Starém Městě. Výročí existence jedné z našich nejvýznamnějších výstavních institucí je pojato coby životopis svého druhu. Díky cílenému archivnímu průzkumu je možné sledovat život Galerie od jejího zrodu a připomenout tak i jistý paradox: zatímco úsilí o vytvoření pražské obrazárny započalo již před sto padesáti lety, instituce své pojmenování získala až za německého protektorátu a k jejímu otevření došlo až v komunistické éře, kdy právě ideologické cíle vyvolaly potřebu zřídit síť krajských galerií a dohlížet tak na výtvarné dění prostřednictvím pevné institucionální struktury.

Výročí existence jedné z našich nejvýznamnějších výstavních je pojato coby životopis svého druhu

Nicméně Galerie za vedení svých více či méně osvícených šéfů a s pomocí řady vynikajících, odborně a morálně způsobilých historiků umění dokázala vzdorovat tomuto manipulativnímu diktátu a občas se z něj i zcela vymanit. Produktem tohoto úsilí se staly jak akvizice, tak výstavy a s nimi spjaté publikace. Pamětníci oceňovali především vynikající výstavní tituly z časů „perestrojkového“ uvolnění osmdesátých let. Takto mohli být divákům představeni autoři do té doby upozadění (Boštík, Sopko, Hodonský), další byli pak zahrnuti v kurátorských „průřezech“ aktuálními tendencemi, nabízených pod nezávadně bezpříznakovými názvy kolektivních výstav (Grotesknost v českém výtvarném umění, Barevná plastika anebo Střední věk). Počátek let devadesátých pak znamenal hotový výstavní přetlak dříve odmítaných jmen, přehlídek díla Reynkova, Boudníkova, Malichova, Neprašova, Knížákova, Piesenova…
Současná ředitelka GHMP Magdalena Juříková a dlouholetá zdejší kurátorka Hana Larvová pojednaly projekt možná až příliš velkoryse: jako historiograficky pojatou „výstavu o výstavách“, přičemž prostor byl dopřán pětadvaceti z nich, ve snesitelné míře pamětnické subjektivity snad těm zásadnějším: ať už ve smyslu umělecké kvality, či koncepční odvahy. Další z počinů, které se tak či onak podílely na historii české reflexe výtvarného umění, jsou spolu se svými autory alespoň připomenuty, stejně jako desítky výstav vyloženě nekvalitních, tedy umělecky plytkých či ideologicky agitačních, jež byla Galerie před rokem 1989 nucena přebírat nebo sama připravovat.

Nezastírejme, že jde o výstavu zvláštní, specifickou, určenou v prvé řadě pamětníkům. Ale i každému zájemci o širší konsekvence „popisu jednoho zápasu“…

Jaroslav Vanča, výtvarný teoretik

Foto Oto Palán



  O berlích    
  Zpěvník Jana Buriana
 
  
Útěk nic nevyřeší...
  Dívejte se
 
  Nežil jsem nadarmo! Jsem...
  Téma