Číslo 13 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou a zpěvačkou.
Hanou Holišovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

Útěk před zodpovědností nic nevyřeší

Podle scénáře Marka Epsteina natočil Vladimír Michálek snímek Posel (pátek 28. března, ČT2, 21.00) , který sice vznikl v produkci České televize, avšak širokoúhlým formátem i dynamickým skladebným pojetím se plně uplatnil i v kinech. Nyní se objevuje na obrazovce.

Dobře napsaný scénář Marka Epsteina, opatřený věrohodně rozehranými zápletkami i uvěřitelně znějícími dialogy, oživilo spontánní herecké ztvárnění i vizuálně atraktivní zpodobnění brněnských ulic

Titulní, výrazně nejednoznačnou postavou je messenger Petr, tedy doručovatel urgentních zásilek, jenž je ve spleti velkoměsta rozváží na kole. Jeho niterná pnutí a povahovou rozháranost velice věrohodně postihl Matěj Hádek – ukázal, jak jeho rozporný hrdina přebývající ve zpustlém podnájmu se svou přítelkyní, vysokoškolačkou Šárkou (Eva Leimbergerová), dlouho odmítá přijmout zodpovědnost za své činy, snad přesvědčen, že jejich přehlížením či odsouváním se vše vyřeší.
Žije jakoby v ustavičném napětí, potřebuje vzruch a tělesné vypětí – to dokládají nejen pravidelné cyklistické tréninky, ale zejména zběsilé závodění na kolech, které podniká s kamarádem Igorem (Jiří Vyorálek) za plného provozu – do té doby, než se Igor těžce zraní a skončí na vozíku. Petr se mu pak vyhýbá, odmítá jej navštívit, nechce si připomínat svou vinu. Petrovu složitou povahu dokládá hned úvodní scéna, kdy brutálně zmlátí mladíka, jehož podezíral, že chtěl ukrást kolo.
Hlavní hrdina přitom nepatří mezi bezcitné vyšinutce, jak naznačuje překvapivě souznivý vztah s další přítelkyní – Sylvě (Gabriela Mikulková) obětavě pomáhá překonávat záchvaty mdlob pramenící z vážného onemocnění. Šárka totiž, jako kdyby se pokoušela smýt Petrovo provinění, začala docházet za Igorem a pozvolna se do něho zamilovala, spokojena, že může pomáhat někomu, kdo si její pomoci cení – přestože jej nejprve za opilecké excesy nesnášela. Hrdost však Petrovi nedovolí, aby se pokusil nalézt nějaké přijatelné řešení...
Dobře napsaný scénář Marka Epsteina, opatřený věrohodně rozehranými zápletkami i uvěřitelně znějícími dialogy, oživilo spontánní herecké ztvárnění i vizuálně atraktivní zpodobnění brněnských ulic. Režisér nejprve sahá ke klipové dynamice, když evokuje ztřeštěnou omamnost riskantních jízd, později již zklidněle poskytne větší prostor pro rozkreslení jednotlivých postav.
Tvůrci se podařilo do vyprávění vnést cenný punc opravdovosti, nelze jej podezírat z předstírání neexistující závažnosti ani z výrazového snobismu. Každý okamžik příběhu je krevnatý a někdy až drsně životný: k tomu patří otevřené sexuální scény, které upoutají bezprostředností i vášnivostí.
Posel je přední filmařskou položkou posledních let, protože přináší cenné postřehy o životě v současnosti. Povolání messengera lze sice považovat za pouhou módní kulisou, avšak výpověď, která se dotýká jak mravního ustrojení, tak dosud neskončeného hledačství, rozhodně přesahuje rozměr předem dané, odosobněné teze.

Jan Jaroš, filmový publicista



  O berlích    
  Zpěvník Jana Buriana
 
  
Útěk nic nevyřeší...
  Dívejte se
 
  Nežil jsem nadarmo! Jsem...
  Téma