Číslo 9 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s operním zpěvákem.
Romanem Janálem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

Nová vlna po slovensku

Byli noví, protože byli jiní, tedy sví… Koncem osmdesátých let se náhle zpřítomnili na pražské FAMU a vytvářeli díla svým výrazem natolik nečekaná, že vedle nich soudobá česká fotografie jaksi celá zestárla.

Kamil Varga, Pštros, 1985

V pojetí Rudo Prekopa, Vasila Stanka, Tona Stana, Martina Štrby, Miro Švolíka, Kamila Vargy, Petera Župníka a Jano Pavlíka se z povinných disciplín na katedře fotografie stalo náhle cosi jiného, ocitnuvšího se i významově „nad“ či „pod“ laťkou zadaných a vymezených žánrových úkolů. Akt náhle nebyl právě a jedině aktem, totéž platilo o portrétu, krajině či tématech dokumentarizujících. Nejprve se o nich psalo jako o „generaci slovenské inscenované fotografie“, později byla jejich raná aktivita zastřešena názvem Slovenská nová vlna.

Výhoda připravené půdy

Je nutno přiznat, že zdejší půda byla pro jejich generační explozi zkypřena, a to hned na několik způsobů. Především FAMU tehdy reprezentovala jedinou vysokou školou s výukou fotografie ve střední Evropě. Pro slovenské studenty zde bylo navíc prostředí zvláště vstřícné díky působení zakladatele a mnohaletého vedoucího katedry fotografie, původem rovněž Slováka, Jána Šmoka.
Potřebnou se ukázala i historická lekce, jíž se slovenským „rozhněvaným mladým mužům“ dostalo od historičky umění Anny Fárové. Tyto osudové determinace byly korunovány faktem společensko-historickým: parta, narozená kolem roku 1960, započala své pražské aktivity v časech vzmáhající se perestrojky, kdy bylo už možné, nikoli výslovně povolené, ale ani přímo zakazované, ledacos. Včetně punku, folkových protestsongů, různorodých aktivit kolem divadla Sklep a Pražské pětky, anebo třeba rodících se výtvarných uskupení 12/15 a Tvrdohlaví. A nakonec můžeme zmínit i onen zvláštní faktor „blízké jinakosti“, okouzlující a ceněný, uplatňovaný na FAMU vůči studentům ze Slovenska odevždy a trochu i podnes.

Prvé postmoderní počiny

V nově otevřeném pražském Domě fotografie (Revoluční 5) se lze do 16. března seznámit s výstavním projektem kurátora Tomáše Pospěcha, ze slovenské strany pak Lucie L. Fišerové. Představuje skupinu jako kolektiv vyznavačů překvapivě jednotného vizuálního jazyka, vytvářivšího jeden z prvních výhonků fotografické postmoderny u nás.
Je ostatně překvapivé, že skupina zůstala zcela inertní vůči bohaté tradicí české fotografie a projevila se coby solitérní ve svých východiscích, usilováních a principech. S odstupem třiceti let kladou kurátoři důraz na díla, která ve své době nebyla prezentována prioritně, leč spíše okrajově. To se týká i přítomných „poznámek na okraj“ tvorby: amatérského filmu Rudo Prekopa, zachycujího průběh klauzur na FAMU, či dobových, ne-uměleckých momentek, jimiž se protagonisté navzájem zvěčňovali při společných aktivitách.

Tono Stano, Zlobení, 1985Provokativní změny

Slovenská osma dokázala zcela jinak, než tomu bylo v české fotografii, nesentimentálně, někdy až poněkud surreálně, čerpat z mytizovaných motivů rodné země. V české metropoli naopak nalézala (rodilým Pražanům neviditelné) protimluvy ke slovenskému prostředí, inspirovala se topografickými, ale i magickými, ba energetickými jevy. Byť dosud totalitně uzavřené, přesto v psychologickém smyslu „velké“ Praze vděčili za osvobození své inspirace v průnicích reálných a fantaskních světů, za „vybuzenou“ odvahu, projevující se v provokativních interiérových instalacích, ohledávajících možnosti a hranice fotografického výrazu.
Relativně svobodné pražské umělecké milieu svědčilo bezpředsudečnému performativnímu erotismu jejich díla, metafyzickým a existenciálním dotykům, koncentrovaným velkoměstskou společností. Praha jim umožnila rozvinout potenciál kolektivní imaginace, a skrze ně naopak až nečekaně silně obohatila tehdejší kulturní potenciál svůj…

Jaroslav Vanča, výtvarný teoretik



  Pod Soči...    
  Zpěvník Jana Buriana
 
  
I ti, co nás odposlouchávali...
  Dívejte se
 
  Nová vlna po slovensku
  Téma