Číslo 9 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s operním zpěvákem.
Romanem Janálem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I ti, co nás odposlouchávali, byli jenom lidé

Je notným paradoxem, když začne být sledován člověk, jenž sám zajišťuje odposlouchávání jiných. Tak je vystavěn nový slovensko-česko-polský snímek Konfident. Tíživé téma ustavičného elektronického špiclování není nijak nové, známe Kachyňovo Ucho (1969), americký thriller Rozhovor (1974) stejně jako německou tragikomedii Životy těch druhých (2006).

Snímek Konfident bez zbytečných frází i démonizace ukazuje, jak vyhlížela odvrácená, nicméně dlouho také všední strana zdánlivého klidu a pořádku

Avšak autoři Konfidenta (ČT1, neděle 2. března, 20.00), scenárista Lubomír Slivka a režisér Juraj Nvota, se vzdálili od řekněme modelového případu a načrtávají s výraznými dokumentarizujícími prvky zákulisní obraz normalizační éry. Ukáží, jak Adama, protagonistu příběhu, „vnitráci“ zlanařili po jednom drobném nátlaku. Možná zprvu předpokládal, že jako spojový odborník, „jen“ zajišťující odposlechy, nebude nikomu osobně ubližovat. Jenže záhy zjistí, že všechno je jinak, že svou osobní odpovědnost ničím nepřekryje. A své počínání, z něhož by se rád vyvlékl, vnímá skrze stále zjitřenější svědomí i stud.
Jiří Mádl zvládl svého rozporného hrdinu bez sebemenšího přehrávání. Váhání i rozpaky zprostředkovává v jemných gestických i mimických odstínech, v hlasovém nasazení postihl rostoucí napětí. Neokázale, ale přitom sytě postihl, nakolik osvobozující bylo, když se s tíživým tajemstvím konečně svěřil své ženě.
Velmi cennou hodnotou celého filmu je mimo jiné i jazyková autenticita – mluví se zde česky, slovensky, polsky i rusky, neboť jsou zachycena nejrůznější prostředí. Průběžně – jako dokreslující kulisa – znějí, aniž by sebeméně rušily, dobové televizní zprávy i někdejší hudební hity. Zkušený kameraman Jan Malíř věrohodně postihl omšelé prostory bytů i kanceláří, šeď ulic.
Příběh se nesoustředí jen na Adama, přibližuje i postavy s hlavním hrdinou více či méně spjaté, ať již se jedná o jeho cynické nadřízené (oceníme mrazivě strohou tvárnost Ondřeje Vetchého i Jana Budaře, kteří se zde vymanili ze svých obvyklých klišé), sousedy, kamarády nebo sledované osoby.
Jistě, filmu můžeme ledasco vyčítat, přinejmenším „časoměrný“ vojenský prolog vyznívá dosti kostrbatě, také rodinná zázemí postav nejsou dostatečně vykreslena. Občas tvůrci škobrtají v řetězení zápletek, také český název není přesný (ve slovenštině je to výmluvnější eŠteBák), ale nic to nemění na síle oslovení. Své poselství snímek sděluje v uměřeném, dramaticky působivém tvaru. Bez zbytečných frází i démonizace ukazuje, jak vyhlížela odvrácená, nicméně dlouho také všední strana zdánlivého klidu a pořádku. Díky za to.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Pod Soči...    
  Zpěvník Jana Buriana
 
  
I ti, co nás odposlouchávali...
  Dívejte se
 
  Nová vlna po slovensku
  Téma