Číslo 8 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s keramičkou.
Šárkou Radovou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

„To, co dělám, myslím vážně. Je radost potkat diváka, který tomu porozumí.“Šárka Radová, keramička

Kudy se vlastně od dob studií ubíral vývoj vaší výtvarné řeči k její dnešní nezaměnitelnosti, k poněkud grotesknímu výrazu a významově metaforickému, společenskokritickému projevu?

Na Vysoké škole uměleckoprůmyslové, u profesora Eckerta, se nevěnovalo mnoho pozornosti tradičním technikám, pokud si to neprosadili samotní studenti, kteří sem přišli z keramických škol. Mnohem více znalostí jsem získala v oblasti designu, protože jsem několikrát byla na praxi v porcelánkách. Ve volné tvorbě jsme tehdy byli inspirováni spíše malířským způsobem a la Chagall. To vycházelo z tehdejšího plošného pojetí keramiky, ale já už tehdy cítila spíše sochařsky. Takže důležité pro mne bylo, když jsem se z výtvarných časopisů dozvěděla něco o americkém radikálním realismu, a tak také vypadaly moje první volné práce. Byla jsem mladá, jistý kriticismus přišel až později, kdy jsem začala silněji vnímat stav tehdejšího světa. Mé prvé věci byly spíše optimistické, poetické, trochu do absurdna. Veškerá moje tehdejší inspirace pocházela spíše z dosavadního dobrého výtvarného umění. Bavila mne hra, groteskní kontrasty námětů a významových prvků. Sem tam jsem něco vystavila, keramika tenkrát cenzory tolik neprovokovala, byli jsme přece „jen užitým uměním, kde o žádné myšlenky nešlo“. Mé tehdejší drobné metafory byly spíše manévrem, jak proplout tou těžkou dobou, která mne vlastně moc neinspirovala. Teprve s příchodem perestrojky se mi začalo dýchat lépe, a tak vznikaly i stále větší věci. Rozhodující pro mne byla devadesátá léta, to jsem se dostala i k sochaření, sekání do kamene…

Sochařství ale už vyžaduje hotovost tématu, pevnost koncepce i razantnější přístup…

Vlastně se mi tenkrát splnil sen, když jsem se mohla zúčastnit několika kamenosochařských sympozií. Uvědomila jsem si, že je těžší ubírat než přidávat hmotu. Alespoň zpočátku, kdy je tento přístup pro vás nový, musíte pracovat pozorněji, ale zároveň je to celé mnohem dobrodružnější. Při modelování vzniká socha pod vašima rukama, můžete ji předělat, změnit, a to třeba i k horšímu, kdežto v kameni ji musíte objevit… To je vzrušující a ne vždy se to podaří. Já ve svém tvarosloví zůstávám na pomezí mezi plasticitou, tažeností keramického projevu a sochařským modelérstvím.

Jak jste se dostala k současnému pojetí, k náročnému zpracovávání technického porcelánu, k velkým měřítkům a exteriérovým realizacím?

Dlouho jsem hledala vhodný materiál. Za minulého režimu nebylo moc příležitostí, jak se k němu dostat. To si člověk musel najít nejspíše nějakého ředitele nebo mistra z fabriky, který by vám to prodal. Takhle jsem se dostala třeba k šamotové kamenině, s tou jsem nějaký čas pracovala. Když jsem pak hledala něco jiného, našla jsem technický porcelán. Je mnohem těžší, praská, práce s ním je trochu takové sebetrýznění. Ale zase je velmi tvrdý, můžete ho barvit, leštit jako mramor. Nás, kteří s ním pracují, není moc. Ale já jsem ten typ, který si hledá cestu, jež ostatní moc neláká… Co se týká většího měřítka, dílo si o něj zpravidla řekne samo. U plenérové plastiky je měřítko zvláště důležité. Ale porcelán, se kterým pracuji, mnoho nesnese, „neustojí“ více než dva metry. Možná by se dala složit větší plastika z menších segmentů. Ale tu by musel někdo objednat a zaplatit…

Proč si tedy výtvarník takto úmyslně ztěžuje vlastní práci?

Protože mu jde o výraz. Já si takhle můžu vytvářet detaily, kontrasty, můžu pracovat s barvou, což u kameniny nešlo, lépe řečeno nebylo to tak výrazné. Navíc jsem ještě začala pracovat s papírovou hmotou, která je k porcelánu kontrastní svou materiálovostí, rozdílem tvrdosti a trvanlivosti. To je trochu můj objev, nebo spíše to nikdo nedělá tímto způsobem.

Vaše díla jsou namnoze metaforami, ironizujícími či sarkasticky komentujícími rozličné společenské „pinožení“. Blíží se poněkud existenciálnímu projevu sochařů z okruhu „české grotesky“ let osmdesátých. Cítíte onu výrazovou spřízněnost?

Já jsem s nimi tehdy nevystavovala, ale příbuznost tam asi byla. Prostě něco uděláte a ani nevíte, jestli už vzniklo cosi podobného, příbuzného… Je to i tím, že u mne je prvotní myšlenka, která se pak formuje do tvaru, mění se v symbol. Ty existenciální pocity byly spíše samostatně procítěné, prožité. Byla to asi podvědomá obrana proti normalizaci, potřeba se proti něčemu vymezovat. Teď je to těžší, ať chcete nebo ne, stejně jste součástí konzumního systému, nemáte sílu vzdorovat proudu, který vás nese jiným směrem, než jste si představovali. Nemůžete třeba utéct do lesů a být tam jen sám se sebou.

No právě. Mám pocit, že jste po převratu v oněch metaforách spíše „přitvrdila“, řekl bych, že váš pohled je skeptičtější…

„Skuteční milovníci umění jsou lidé, kteří o něm chtějí přemýšlet a nechají se jím oslovovat. Někdo si ale myslí, že výtvarné umění je tu proto, aby se pitvořilo, aby bylo hezké, aby se usmívalo...“ myslí si Šárka Radová

To asi ano, protože tenkrát člověk věděl, kdo je nepřítel, a tak si dělal mnohé věci sám pro sebe, do šuplíku. Nevěděli jsme pořádně, jak je na tom svět venku, a pak jsme zjistili, že je to úplně jinak, než jsme mysleli. Ale přesto jsem optimista. Vše kolem nás se stále mění, s odstupem někdy hodnotíme události úplně odlišným pohledem, přisoudíme jim jiný význam nebo důležitost, než pro nás měly dřív. A jde se dál, jsme-li dole, musíme se dostat zase nahoru.

Takže se – jako je tomu ve vašich plastikách – kruh otočí, postavy z vašich lidských pyramid se překotí a začnou se znovu drát o místo na slunci…

Tak asi. Já neumím o svých plastikách dlouze mluvit, i když to, co dělám, myslím vážně. Je radost potkat diváka, který tomu porozumí. Skuteční milovníci umění jsou lidé, kteří o něm chtějí přemýšlet a nechají se jím oslovovat. Někdo si ale myslí, že výtvarné umění je tu proto, aby se pitvořilo, aby bylo hezké, aby se usmívalo...

Jaroslav Vanča, výtvarný kritik a teoretik

Foto Martin Pekárek



  Jak Tito vládl Jugoslávii    
  Dívejte se
 
  
Orwellův nemilosrdný debut
  Nalaďte si
 
  Bella na cestě za svobodou
  Navštivte