Číslo 6 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s klavírním virtuosem.
Jefimem Bronfmanem.


 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Alena Wagnerová, spisovatelka a publicistka

Mobilizace vzpomínek

„Redakční zodpovědnost nemá nikdo, tak jako za válku nechce být nikdo zodpovědný,“ stojí v impressu Novin ze zákopů, jak bychom snad nejlépe přeložili jejich německý titul Schützengrabenzeitung. Toto jejich číslo vyšlo na podzim roku 1914 v zákopech první světové války na alsaském pomezí Německa a Francie. Alsasko a Lotrinsko od porážky Francie v roce 1870 patřily k Německu a obě mocnosti o toto historické „jablko sváru“, na něž si dělaly nárok, sváděly úporné boje. Adresátem Novin ze zákopů, které vycházely, „když se to hodilo“, byli vojáci bavorské domobrany, kteří Alsasko měli „chránit“ před francouzskou Mariannou. Zatímco první číslo Schützengrabenzeitung bylo psáno rukou, další už vytiskli v alsaském Colmaru a poměrně dobře graficky vypravili. Výtěžek z jejich prodeje byl určen pro fond pozůstalých po padlých regimentu. Řádka těchto novin ze zákopů, které na frontě ve Vogézách vycházely celé čtyři roky grande guerre (velké války), jak tuto prakatastrofu 20. století nazývají Francouzi, je dnes díky spolupráci Štrasburské národní a univerzitní knihovny a Německého literárního archivu v Marbachu prezentována v rámci výstavy August 1914 (Srpen 1914) ve zdejším Muzeu moderní literatury. Už to, že na této výstavě spolupracují bývalí „úhlavní nepřátelé“, Německo a Francie, a třetím partnerem je další tehdejší válečná strana, Velká Británie, do níž část výstavy během roku doputuje, má v sobě něco symbolického.
Ovšem po tomto příslovečném „historickém nepřátelství“ najdeme v novinách ze zákopů první světové války poměrně málo stop. Zde nejde o nadšené mobilizování do boje s nepřítelem, tématem je každodenní život obyčejných vojáků v zákopech s pauzami drobných radostí, jejich stesk po domově a rodině a spíš naznačovaná ironie odhalující nelidskou mašinerii války, jíž jsou tito obyčejní muži vystaveni. V jedné z básní tak mladý voják závidí párku sýkor, že mohou být spolu, zatímco on je sám bez své milé, v čísle k svátku všech svatých stojí mladá žena s věncem v ruce nad vojenskými hroby s dřevěnými kříži. Jarní ofenziva roku 1918 se na titulní stránce ohlašuje smrtkou s kosou a voják v protiplynové masce se ptá: To jsem přece já, ty mne neznáš? Snad nejzajímavější je titulní strana čísla z února 1918, na níž obrovský „drak sváru“ zaléhá krajinu s továrními komíny s textem: Stávka je ztracená bitva.
Že se kritický postoj k válce, byť vyjadřovaný v metaforách, nelíbil vojenské cenzuře, je pochopitelné. Na jednom z čísel se cenzor zvěčnil razítkem: „Přes prvotní zdráhání cenzorem uvolněno.“ Že si k takovému textu, jímž zřejmě chtěl dokázat jak svou bdělost a ostražitost, tak svou liberalitu, nechal udělat razítko, je už samo o sobě kuriózní.
Marbašská výstava se ovšem originální prezentací novin ze zákopů nevyčerpává. Její větší část nese název Literatura a válka v dopisech a deníkových záznamech německojazyčných autorů. Zde se dokumentuje autentická osobní zkušenost vojáků a jejich postoje k válce, v níž řada z nich také život ztratila, jako třeba mladý alsaský básník Ernst Stadler. Vedle něho a řady dalších německých a rakouských spisovatelů zde samozřejmě najdeme i jméno Franze Kafky, který ve svých denících, zdánlivě válkou nedotčen, na podzim 1914 začal psát Proces, své stěžejní dílo. Většině těchto dokumentů uveřejněných i v katalogu výstavy je společné, jak rychle se případné nadšení a zvědavost proměnily v úděs nad tím, co válka se svými dosud netušenými technickými možnostmi přinesla za zkázu. Další válce – historikové ji dnes chápou jako pokračování té první po dvacetileté „pauze“ – ale nezabránila. Ta ale alespoň přinesla poučení v podobě snahy vytvořit evropské společenství národů, které by každé další válce zabránilo, oné Evropské unie, na niž tak často nadáváme.
Že bychom i my byli stejně nepoučitelní jako naši předkové?



  Jak celý život vzdorovat...
  Dívejte se
 
  
Fenomén jménem Karel Kryl
  Nalaďte si
 
  Sex jako potěcha i prokletí
  Navštivte