Číslo 6 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s klavírním virtuosem.
Jefimem Bronfmanem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Jak celý život vzdorovat mocným tohoto světa

„Vážená paní Chytilová, Vy a Váš film? Taková dobře časovaná nálož třaskavin.“ I tato slova se můžeme dočíst ve sborníku o Věře Chytilové, připravovaném před více než čtvrtstoletím, ale tiskem nikdy nevydaném. (Dnes je zásluhou nakladatelství Camera obscura dostupný na internetu.) Však také režisérka svými filmy odjakživa provokovala – dokonce se o nich jednalo v parlamentu. Roku 1967 její Sedmikrásky a další dodnes ceněné snímky nové vlny popudily poslance Pružince natolik, že vznesl ostrý protest: „Jaké pracovní, politické, zábavné poučení přinesou tyto zmetky pracujícímu lidu v továrnách, na polích, na stavbách a na ostatních pracovištích?“

Tragikomický protagonista, výtečně zosobněný Leošem Suchařípou, se již blíží důchodovému věku, aniž by zmoudřel; hezká děvčata jej pořád magicky přitahují...

Právě Sedmikrásky (1966) – společně s Faunovým velmi pozdním odpolednem (1983) – Česká televize nyní (3. února v 21.50 na ČT2 a 8. února v 21.35 na ČTart) připomene, takže se každý bude moci přesvědčit, zda dokáží oslovit i po bezmála půlstoletí. Jejich tvářnost určují jakoby dětsky nechápavé i umanuté dotazy po smyslu lidského konání. Lze je vnímat jako ironickou, na gastronomických požitcích založenou koláž, která sleduje řetězení hravých destrukcí jako „životního programu“, přičemž v závěru proklamovaná snaha o nápravu tvoří záměrně trapnou, groteskní tečku za ničivými orgiemi, neboť sotva lze obnovit v původní podobě to, co jednou bylo zničeno. Výrazová náročnost a výkladová nejednoznačnost tohoto podobenství přinesla režisérce obdiv i zatracení. Je to první barevný film Chytilové, jehož výslednou podobu ovlivnila vedle kameramana Jaroslava Kučery i scénografka Ester Krumbachová, s níž spolupracovala i později.
V době normalizace se Chytilová ocitla ve složité situaci: ač se Sedmikrásky směly promítat, ona (i mnozí její kolegové), označena za nositelku tendencí cizích socialismu, byla zbavena možnosti natáčet. Teprve Krátký film jí poskytl azyl a v roce 1976 mohla realizovat svůj další snímek Hra o jablko. Vytvořila svého druhu komedii mravů, probírající zpovrchnění citů. K témuž tématu přelétavých lásek se znovu vrátila zejména ve Faunově velmi pozdním odpoledni (1983). Pouze s tím rozdílem, že tragikomický protagonista, výtečně zosobněný Leošem Suchařípou, se již blíží důchodovému věku, aniž by zmoudřel; hezká děvčata jej pořád magicky přitahují. Zdá se, že po výrazové stránce se Chytilová definitivně zklidňuje, i když v pojetí postav stále nalézáme hravost. Zázemí hledá v nečekaně navozovaných paradoxech i narůstajících společenských invektivách, jak je uvolňující se politické poměry osmdesátých let dovolují. Dodnes oceníme skvěle napsané rozmluvy stejně jako groteskně snové výjevy a nápadité nakládání s barvou odění.
Dodat lze jediné: paní Věra Chytilová se zasloužila o český film. O tom nás přesvědčí i jeden díl z cyklu Zlatá šedesátá, věnovaný právě jí. S vervou a pověstným ráčkováním tam vzpomíná, jak celý život vzdorovala mocným tohoto světa...

Jan Jaroš, filmový publicista



  Jak celý život vzdorovat...
  Dívejte se
 
  
Fenomén jménem Karel Kryl
  Nalaďte si
 
  Sex jako potěcha i prokletí
  Navštivte