Číslo 3 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s tanečníkem.
Vlastimilem Harapesem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Proměny malíře Kotíka

V pražském Veletržním paláci je do 23. března 2014 k vidění rozsáhlá retrospektiva malíře Jana Kotíka (1916–2002). Jeho dílo si našinec spojuje především se Skupinou 42, s její civilistní výrazovou notou a městskou tematikou. Výstava ale ukazuje, že tahle etapa z válečných let byla v Kotíkově díle jen jednou z mnoha. A možná ani ne tou nejdůležitější.
Kotík pocházel z umělecké rodiny. Jeho otcem byl malíř Pravoslav Kotík (1889–1970), autor slavného Modrého koníka, jedné z podstatných prací české avantgardy. Jeho synem je Petr Kotík (1942), skladatel a dirigent nové hudby. Jeho vnukem byl pak předčasně zesnulý konceptualista Jan Jakub Kotík (1972–2007), kterého nedávno záslužně připomněl pražský DOX. Ty zběžné charakteristiky neuvádíme nadarmo. Osobnost Jana Kotíka totiž vystupuje z bezejmenné pražské výstavy jako svým způsobem všeobjímající, syntetická, jako bod, kolem nějž kroužily do jisté míry i aktivity dalších rodinných členů.
Za studií na pražské Uměleckoprůmyslové škole se Kotík vyrovnával s odkazem prvorepublikové avantgardy, zejména s lekcemi kubismu a surrealismu. Rovněž v jeho díle rezonuje nesmírně silný vliv, který měli na české umění první poloviny 20. století Picasso a Dalí. Ovšem podněty picassovského surrealismu nevedly u Kotíka dál než k řemeslně zvládnuté variaci. Zato vlivy Dalího, zejména v některých kresebných etudách zkraje padesátých let, kdy měl Kotík blízko k aktivitám kolem pozdního Karla Teiga, přetavil umělec v suverénně zlověstné a úzkostně přesné „obrazy své doby“. Od poloviny padesátých let pak Kotík zvolna opouštěl dobyté postavantgardní pozice a mířil jinam, do hájemství abstraktní malby.

Jan Kotík: Plochy a tvary v prostoru, 1964 (olej, syntetická barva, plátno, lepenka, dřevo)     Jan Kotík: Herakleitos, 1962 (olej, plátno)

Zlomy a příběhy

Podobně ostré zlomy provázely další půlstoletí jeho tvorby s jistou pravidelností: poté co vytěžil jedny výrazové možnosti, našel spontánně možnosti jiné, leckdy úplně odlišné. To dělá jeho tvorbu vnějškově nesourodou, rozbitou na desítky „ostrovů“, které možná trochu natruc diváckému očekávání vyhlásily samostatnost. To zřejmě motivovalo kurátorku výstavy Ivu Mladičovou k představě, že chronologie není u Kotíka na místě. Vývojovou logiku jeho díla nebrala na zřetel a jednotlivé práce poskládala podle svého gusta, respektive podle své představy o motivických nebo tematických souvislostech napříč časem. Výsledek není jaksi na místě. Kurátorská svévole diváka nezajímá. Zajímá ho umělecká práce, její postupný růst, ať je na první pohled jakkoli nespojitý.
Přelom padesátých a šedesátých let byl u Kotíka ve znamení hektického hledání. Vedle různých forem abstrakce svižně zpracovával po svém jednu dobovou tendenci za druhou: od různých podnětů, které přinesla celosvětová vlna takzvané experimentální poezie, po art brut nebo „poučený“ primitivismus Kleea či Miróa. Nebyl v tomhle intenzivním pátrání po nových možnostech sám, výrazově nablízku mu byl třeba Ladislav Novák. Po odchodu do německého exilu na sklonku šedesátých let pak přišlo dramatické zklidnění. Kotíkovy práce následující dekády lze redukovat na trojčlenku: minimalismus – geometrická abstrakce – koncept. Příznačný pro tuto první desetiletku ve svobodném světě je cyklus dvaapadesáti trojúhelníků interpretovaných na nejrůznější způsob různou technikou (Příběh trojúhelníku).

Otevřený proces

Osmdesátá a devadesátá léta působí v rámci pražské retrospektivy Kotíkova díla jako nejméně zajímavá. Návraty k některým dříve osvědčeným technikám a postupům se v novém podání příliš neosvědčily: jeho dvoj- i trojrozměrné práce, zejména různě nabarvené skládačky z překližek, jsou strnulé, chladné, unavené, schází jim někdejší výrazový elán i obsahová naléhavost. „Proces simultánních proměn“, o kterém Kotík mluvil v souvislosti s formální různorodostí své tvorby, tedy nedošel nějakého jasného završení. Zůstal nadále otevřený. Jako miniaturní krabička, v níž se krčí pomuchlaná kresba uhlem – zřejmě poslední práce, kterou Jan Kotík za svého dlouhého a plodného života realizoval.

Radim Kopáč, výtvarný a literární kritik



  Užívej si, dokud ti to ...
  Dívejte se
 
  
Co žádat od Dana Bárty?
  Pořiďte si
 
  Proměny malíře Kotíka
  Téma