Číslo 3 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s tanečníkem.
Vlastimilem Harapesem.

 


 

 

Co žádat od Dana Bárty? To nejlepší

Už je to pár let, co se zpěvák Dan Bárta vydal směrem, kterým cesty populárních hudebníků zpravidla nevedou. V pozici, v níž si mohl vybírat, v jakém mainstreamovém proudu utopí kreativitu a talent, se rozhodl pro hudbu podle svého nejhlubšího přesvědčení a nejnáročnějších představ. Obklopil se instrumentalisty z jazzové první ligy a začal „skládat, co se špatně poslouchá“, jak o své cestě za soustředěným posluchačem s ironií zpívá v jedné z písní nového alba Maratonika (Taita Records).
Poslední album Animage vyšlo Bártovi a jeho kapele Illustratosphere před pěti lety, a přestože kritika nešetřila obdivem, do širšího povědomí deska nevešla, bylo zde totiž jen málo komerčních úliteb, zato spousta nápadité, pulzující, skvěle odehrané muziky. Zpěvák, jenž zkouší svým hlasem ohmatávat poryvy vlastní duše, se před vydáním nové kolekce skladeb „kapelového“ tvůrčího týmu netajil tím, že by chtěl posluchači tentokrát vyjít více vstříc. Znělo to jako snaha chytit vlak, který jste si nechali dávno ujet, naštěstí není čerstvá Maratonika ani o píď přístupnější než předešlá alba, a povrchního konzumenta potěší leda tím, že obsahuje jen devět skladeb o celkové stopáži sotva čtyřiceti minut.
Na co však jiní vypotřebují dvojnásob času, zhutní Bárta s Illustratosphere do rozsahu běžného mezinárodním písňovým konvencím. Je to možná i úzkostlivou snahou neopakovat se, vždyť každá ze skladeb tepe odlišným vnitřním životem a nic tu zjevně není jen proto, že by se to někdy dřív osvědčilo. Poklidné tóny velebné písně Pruhy III, v níž se Bártův hlas empaticky vtěluje do struktury klenuté skladby, kontrastuje s úsečností anglicky nazpívaného stingovského funky „nářezu“ Languages, a stejně daleko jsou si na první poslech třeba vstupní, vánoční atmosférou prodchnutá komorní píseň Dokud se někdo dívá, taneční oddychovka B’Artagnan či skvostnými jazzovými sóly a zpěvákovými slovními hříčkami obtěžkaná Oblaka dobra.
„Které z mých tónů a slov nutné jsou? Co se ode mne žádá?“ ptá se Dan Bárta v závěrečné písni své novinky a motiv konfliktu mezi očekáváním publika Snowboarďáků a „písní složitou, příběhem spletitým“, jež interpreta nepřestávají lákat, prolíná celou nahrávkou. Nemá asi smysl dodávat, pro co se Bárta rozhodl. A udělal dobře – Maratonika je patrně nejlepším českým albem uplynulého roku.

Milan Šefl, hudební publicista



  Užívej si, dokud ti to ...
  Dívejte se
 
  
Co žádat od Dana Bárty?
  Pořiďte si
 
  Proměny malíře Kotíka
  Téma