Číslo 3 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s tanečníkem.
Vlastimilem Harapesem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Užívej si, dokud ti to věk dovolí

Do komedie Užívej si, co to jde, kterou v neděli 19. ledna ve 20.45 uvádí ČTart, se Woody Allen již neobsadil, naopak „svého“ typického hrdinu svěřil Larrymu Davidovi, jenž ho vybavil možná větším šarmem, nežli by to učinil sám Allen. Borise Yellnikoffa proměnil ve vysokého, plešatého pána za rozhraním stáří, obdařil jej záchvaty strachu z náhlého skonu, morbidními průpovídkami i groteskní pýchou na svůj údajně geniální intelekt. V tomto dobře vyhmátnutém povahopisu komentuje nejrůznější dění kolem sebe – a zvláště pak vlastní osudy, pohlcené bezpočtem trapností. I tentokrát zaznějí obvyklé allenovské obsese, navíc rozšířené o náboženský fanatismus a zálibu ve střelných zbraních.

Užívej si, co to jde je zručně napsaná a zejména vtipnými dialogy opatřená veselohra, která – přestože nepatří k Allenovým nejlepším položkám – každopádně pobaví

Boris se totiž zapletl s mladičkou Melody (Evan R. Woodová), jež utekla z domova, kde byla deptána náboženským fanatismem rodičů. Poskytl jí ubytování, celý blažený, že dívku může hníst a tvarovat, dokonce se s ní ožení. Vše se zamotá v okamžiku, kdy do Borisova bytu dorazí dívčina pobožnůstkářská matka, která se pokoušela dceři sehnat vhodnějšího partnera, a poté i otec.
Allen, věren tradicím mírně pohoršlivé komedie mravů, ovšem vše dovádí do groteskní nadsázky, v níž zpochybňuje tradiční „křesťanské“ ctnosti: v matce Melody znenadání vytryskne náruživost umělecká i sexuální (po boku dvou milenců), v otci se naopak probudí homosexuální sklony...
Allen ovšem ironicky pohlíží i na hlavního hrdinu. Boris, jenž rezignoval na svou univerzitní dráhu, se pravidelně schází a diskutuje se svými kavárenskými kamarády, což tvoří jakési předěly ve vyprávění: zážitky s Melody se začínají odvíjet jako pikantní Borisova vzpomínka. Zejména tehdy se obrací – ve zjevném ozvláštnění brechtovského rázu – přímo k publiku, když je výslovně oslovuje jako svědka nynějšího nebo nedávného dění, svěřuje se s pochybnostmi a nadějemi, přiznává pošetilá očekávání.
Boris vyhlíží, jako kdyby si byl vědom, že je součástí jakéhosi představení, a viděl, kdo se na něho v publiku dívá, zatímco ostatní jeho počínání zpochybňují, neboť je považují za bláznovské. Okázale šťastným, ba „politicky korektním“ rozuzlením veškerých osudů zde zúčastněných postav, k němuž dochází v závěrečné sekvenci, se pak Woody Allen zjevně vysmívá happyendovým klišé, ovšem činí tak s potěšením světaznalého skeptika.
Tato zručně napsaná a zejména vtipnými dialogy opatřená veselohra jistě nepatří k Allenovým nejlepším položkám (kam lze naopak zařadit minulou neděli vysílanou Annii Hallovou), avšak každopádně pobaví. A to výtečně. Bezmála osmdesátiletý režisér dokazuje, že umí natočit lehkonohou zábavnou hříčku, jakou by mu mohl závidět leckterý z mladších kolegů (o českých nemluvě).

Jan Jaroš, filmový publicista



  Užívej si, dokud ti to ...
  Dívejte se
 
  
Co žádat od Dana Bárty?
  Pořiďte si
 
  Proměny malíře Kotíka
  Téma