Číslo 3 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s tanečníkem.
Vlastimilem Harapesem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Klauni v pozdním podzimu

Podle autora námětu filmu Klauni Borise Hybnera stál na počátku projektu pocit, že o klaunech (sám trvá na pravopisu „clown“) se dosud nic kloudného nenatočilo, zejména ne u nás. A přitom by si to prý věru zasloužili. Tak vznikl příběh tří stárnoucích klaunů na konci kariéry, jimž je dopřáno se po třiceti letech opět setkat. Lidsky i umělecky. Scénář napsal Petr Jarchovský, režie se ujal Viktor Tauš.
Oskar, Max a Viktor kdysi tvořili klaunskou skupinu Busters. Byli úspěšní, jejich produkce vnášely do šedi komunistického režimu závan svobody. Kvůli závažným osobním neshodám se však rozešli. Oskar (Francouz Didier Flamand) se nyní vrací z emigrace do Prahy, kde má vystoupení. Nesměle se rodí záměr obnovit kontakty, navázat na někdejší úspěch a zkusit vytvořit společné představení. Moc se jim to nedaří, dávná roztržka je příliš hluboká. Co bude silnější – přátelství, nebo vědomí křivdy, jež po letech nabývá deformovaných podob?

Oldřich Kaiser, Didier Flamand a Jiří Lábus v novém českém filmu Klauni

Hlavní potíž snímku spočívá v tom, že scenárista má ambici odvyprávět oněch uplynulých třicet let. Vysvětlit příčiny konfliktu i stanoviska všech zúčastněných, vyjasnit si názory na význam toho či onoho ve skupině, i na umění vůbec, a zároveň vylíčit jejich současné životní osudy. Početné, značně opulentní ingredience však hotovému pokrmu na chuti nepřidávají, spíš naopak. Zpomalují spád, narušují rytmus. Trojice protagonistů je příliš „ověšena“ vesměs neradostnými privátními příběhy, žádný není bez závažných existenciálních problémů a trablů. Ty současné se na plátně odehrávají (a zde protagonisté excelují), o jiných se však pouze rozsáhle vypravuje. Tvůrci kvůli tomu přidali postavu studenta divadelní vědy, připravujícího o Busters diplomku. Zdlouhavé monology a vysvětlující pasáže děj zbytečně zatěžují. Ubyl tím prostor i pro klaunské výstupy.
Že režisér úskalí scénáře v podstatě ustál, na tom mají zásluhu herecké osobnosti Oldřicha Kaisera a Jiřího Lábuse (francouzský partner v jejich stínu žel poněkud bledne), kteří předvedli životní výkony jako herci i neodolatelní klauni. Prvotní záměr Borise Hybnera se tedy naplnil na slušné úrovni, i když toho „klaunského“ mohlo být ve filmu víc.

Agáta Pilátová, filmová publicistka

Foto Falcon



  Užívej si, dokud ti to ...
  Dívejte se
 
  
Co žádat od Dana Bárty?
  Pořiďte si
 
  Proměny malíře Kotíka
  Téma