Dvojčíslo 52-1 / 2013-2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Danielou Kolářovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

Jak žít se svými traumaty

Podle komiksové trilogie Alois Nebel vznikl stejně nazvaný animovaný film (uvádí ČTart ve čtvrtek 26. prosince ve 20.00), překreslený podle hrané předlohy inscenované se živými herci – ostatně postavy, výtvarně jen nepatrně pozměněné a sestavené z různě nasvětlených plošek, namluvili sami jejich představitelé.

Titulní postava, ztvárněná výrazově minimalistickým Miroslavem Krobotem, setrvává v obraze téměř nepřetržitě, mnohdy vzrušené dění jen probíhá kolem ní, aniž by se jí jakkoli dotklo

Scenárista Jaroslav Rudiš a debutující režisér Tomáš Luňák stanuli před náročným úkolem. Vizuální, expresivně zacílená strohost černobílého pojednání (původní barevný záznam herců byl převeden do černobílé tonality) a ponuré světelné podmínky, působivé nejen v potemnělých interiérech, ale zejména v náčrtech drsných přírodních scenerií, se vyznačuje důsledností.

Příběh se odehrává na přelomu bouřlivých let 1989 až 1990, avšak s kořeny tkvícími v násilném poválečném odsunu německého obyvatelstva. Protagonista Alois Nebel, výpravčí na zapadlé železniční staničce Bílý Potok v někdejších Sudetech, se skutečně protlouká životem nikoli jen netečně, ale hlavně znaveně, vybavují se mu traumatické zážitky z dětství, pronásledují ho záchvaty úzkosti z prostoru. Lze si povšimnout vícevýznamovosti jeho příjmení: Nebel označuje mlhu (ale také mrákotné stavy, které by s ním lépe souzněly); čten pozpátku – tedy jako Leben – se pak vztahuje k životu či žití. Titulní postava, ztvárněná výrazově minimalistickým Miroslavem Krobotem, setrvává v obraze téměř nepřetržitě, mnohdy vzrušené dění jen probíhá kolem ní, aniž by se jí jakkoli dotklo. Osaměle žijící muž, zjevně neschopný vzdorovat manipulativním tlakům okolí a za všech okolností smířený s osudem (zjevným dokladem naprosté nepraktičnosti je jeho „bezdomovecký“ pobyt v Praze), jako by ani nebyl schopen jakýkoli cit přijmout ani dát. Konflikty, kterými Nebel prochází, odkazují k době komunistického bezpráví. Když skončí hospitalizován v blázinci, ve funkci jej vzápětí nahradí jeho dosavadní podřízený Wachek (Leoš Noha), slizký představitel dožívajícího režimu, čile obchodující s ruskými důstojníky z jednotek umístěných v blízkosti. Podezíravě slídí po každém hnutí ve svém okolí.

Dosti volně je do vyprávění vložen thrillerový motiv urputně stíhaného ilegálního přeběhlíka (Karel Roden), jehož pomstychtivé úmysly přestávají být záhy tajemstvím, byť si musíme počkat, na koho se zaměří. O násilné povaze dohasínajícího režimu vypovídají i další motivy, najmě kruté nakládání s podezřelými, které Státní bezpečnost internovala na psychiatrii. Naproti tomu dalekosáhlé politické změny, během nichž se celý film odehrává, zůstávají jakoby v pozadí, zúčastněnými postavami, na jejichž osudech se vlastně nic nemění, téměř nepovšimnuté. Tento akcent vykazuje výrazně deziluzivní rozměr, zacílený  směrem k dnešku...

Jan Jaroš, filmový publicista



  Příběh opravdové krabice
  Zpěvník Jana Buriana
 
  
Jak žít se svými traumaty
  Dívejte se
 
  Vídeň přímo výstavní
  Navštivte