Číslo 49/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se spisovatelkou.
Terezou Boučkovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

„Na rozdíl od herců mám svou práci jen ve svých rukách. Nemusím čekat, až mi někdo zavolá a ohlásí se s nějakou nabídkou, nemusím se o nic prosit, nemusím se prát s něčí koncepcí, která mi není vlastní, všechno si můžu udělat podle sebe. Sama to povýším, sama zkazím...“Tereza Boučková, spisovatelka

Jaké to bylo, posadit se k mikrofonu a číst svoje vlastní texty?

Měla jsem strach, to musím přiznat.

Proč? Přece jste zvyklá číst ze svých knih na setkáních s čtenáři.

To ano, a dělám to dost často a ráda. Jenže tam působí atmosféra, kterou vytvoří lidi v sále. Cítím, že mě poslouchají, vnímám jejich emoce a to mi pomáhá. Ve studiu sedí člověk sám a je v kontaktu pouze s režisérem a zvukařem. Navíc jsem si uvědomovala, že na konečném výsledku už nebudu moci nic změnit. Na rozdíl od divadelní hry, která se vyvíjí reprízu od reprízy, audiozáznam je jednou provždy daný. Proto jsem interpretaci svých povídek brala velmi zodpovědně a poctivě jsem se připravovala. Jak stárnu, čím dál míň si věřím.

Jste s výsledkem spokojená?

Zatím jsem ještě všechny povídky neslyšela. Můžu je poslouchat jenom v autě, protože naše domácí přehrávače nečtou formát mp3. Některé povídky mě dojímají – vím, že je to poněkud legrační – a to není při řízení zrovna ideální. Ze svého hlasu mám zvláštní pocit. Pořád se zkoumám a kontroluju, jestli je to ono, chvíli jsem ze svého projevu nesvá, a pak si zas říkám, že to docela ujde. Neumím se poslouchat nezaujatě. Ale to myslím neumí nikdo.

Odkdy jste chtěla být herečkou?

Odjakživa! Jako malá jsem chodila do Dismanova rozhlasového dětského souboru, doteď si ještě pamatuju některé básničky, které jsme se tam učili. Ale pak nám tam táta zakázal chodit, protože se nějak názorově rozešel s panem Dismanem. Vlastně ani nevím, jak to tenkrát bylo. Sice to trvalo jen krátce, ale mám na Dismaňák moc hezké vzpomínky. Pak jsem dělala dvakrát zkoušky na DAMU, jednou už v patnácti letech a pak po maturitě. Nevzali mě.

Na DAMU v patnácti? Nebylo to brzy?

Bylo, to mi taky při zkouškách řekli. Tehdy jsem chodila na dvouletou ekonomickou, kde jsem se učila psát na stroji a těsnopis, protože jsem nesměla studovat gymnázium. Někde jsem se dočetla, že na DAMU berou i bez maturity, a tak jsem se rozhodla, že to zkusím. Nakonec jsem se na gympl dostala, maturitu jsem si udělala, ale na DAMU mě nechtěli ani pak. A nevzali mě ani do žádného divadla. Dělala jsem konkurz do tehdy populárního avantgardního Rubínu, ale tam mi řekli, že hledají kluka. Zkoušela jsem to v brněnském Divadle na provázku, obrážela jsem i všechny amatérské spolky, ale se jménem Kohoutová jsem byla za normalizace bez šancí. Když už by mě někde bývali chtěli, zasáhla StB. Chvíli jsem hrála ve Viole, tehdy tam se mnou začínal třeba Marek Eben. Ale po Chartě 77 přišel konec. Ještě jsem ale zažila vrchol – bytové divadlo s Vlastou Chramostovou, Pavlem Landovským, Vlastou Třešňákem a s tátou, který to všechno vymyslel a dotáhl k realizaci. Bylo to nádherné. Dokud nás policajti nerozehnali, hráli jsme po bytech. Dokonce je z toho i filmový záznam – a je to síla. Je to síla i dnes! Pak už byl pro mě v herectví definitivní konec. Zřejmě mě začlenili do akce Asanace, která měla vypudit nonkonformní lidi ze země, dotlačit je k vystěhování. Opravdu si estébáci došli všude – i do malých nevýznamných amatérských spolků – a zastrašili je. Nesměla jsem nic. Moc mě to trápilo, protože divadlo byla moje velká touha.

Tehdy jste se prý velmi líbila panu režisérovi Macháčkovi...

Macháček na představení Macbetha v bytě Vlasty Chramostové byl a říkal: „Jednou, jestli tady bude svoboda, vezmu ji do Národního.“ Po revoluci mě napadlo, jestlipak si na to ještě vzpomene. Nevzpomněl. A i kdyby, to už jsem měla dvě maličké adoptované děti, čekala třetí a bydlela v lese. Být herečkou jsem už nemohla.

„Spisovatel může dobře napsat jen to, co zná, co je mu blízké a do čeho se umí vžít. Musí mít tu správnou emoci.“

Co vás na herectví tolik přitahovalo?

Určitě to nebyla chuť předvádět se. Byla to potřeba sdělování a společného prožitku. Když jsem se poprvé vdala a konečně se nejmenovala Kohoutová, vzali mě na herectví a zpěv na lidovou konzervatoř k Ivanu Vyskočilovi. Učila jsem se hrát, zpívat, tančit, ale neměla jsem kde to provozovat. Zájem StB mě vždycky dohnal a zahnal. Tak jsem s tím sama skončila. Bylo to jen sebetrýznění. Odstěhovala jsem se za Prahu.

Jak jste se vlastně ocitla v lesích kdesi nad Svatým Janem?

Tehdy jsme v Praze neměli kde být. Mohli jsme zůstat v jednom bytě s mámou, babičkou, dědou, s bráchou, jeho ženou a dítětem, jenže já chtěla bydlet se svým druhým mužem sama. Byl to vlastně určitý druh emigrace. Když jsem nesměla hrát divadlo, řekla jsem si, že budu radši žít v lese a budu chovat slepice… Potřebovala jsem změnit svůj život, přestat se trápit tím, že žiju v blízkosti toho, co mi bylo zapovězeno.

Takže jste si nakonec interpretací Šíleně smutných vzpomínek přeci jen splnila to, co vám osud nedopřál?

Jsem za tu možnost moc ráda, i když už po divadle netoužím. Jsem člověk dne, jsem skřivánek, miluju slunce a denní světlo, nemám ráda tmu, která k divadlu patří. Navíc se mi málokdy líbí, co se v současnosti na jevištích uvádí. Ale občas přece jen narazím na představení, které mě uchvátí, teď naposledy to byla Korespondence V+W Divadle Na zábradlí. To si pak říkám, že herci, kteří dostanou příležitost v tak skvělé inscenaci, musí být navýsost šťastní.

Nechystáte se psát nějaké další divadelní hry?

Ne, nemá to cenu. Pokud autor není napojený na konkrétní divadlo, se kterým soustavně spolupracuje, je téměř nemožné scénář prosadit. Několikrát jsem se pokusila zpracovat téma, které mě fascinovalo, a pak jsem hru léta nabízela a většinou mi ani neodpověděli. Na realizaci divadelní adaptace Felliniho Silnice jsem čekala deset let. Nakonec ji udělal krásně Martin Stropnický v Hradci Králové. Žádné další divadlo ten text už nechtělo. Na realizaci Sodomy komory podle povídky Johannese Urzidila jsem čekala ještě déle. Tu zase nádherně a zcela nadčasově zrežíroval Jiří Fréhár. Jenže až v Šumperku. A pak už taky nic. Pochopila jsem, že nemůžu mrhat silami, protože léta utíkají. Stejnou zkušenost jsem udělala i s filmem.

Ale Smradi a Zemský ráj to na pohled byly přece úspěšné filmy.

Říká se, že nejlepší scenárista je mrtvej scenárista. Na svoje texty jsem příliš úzce navázaná, těžko se na mě můžu dívat z odstupu. Nechtěla jsem připustit hloupé změny, do kterých mě producenti nutili. Když nakonec došlo k realizaci a já zhlédla první sestřih filmů, hrozně se mi ulevilo, že jsem své scénáře vůbec poznala, že je režisér úplně nepředělal, což se občas stává. Byla to úleva, i když jsem měla některé výhrady a chtěla jsem, aby určité situace vyzněly jinak. Víc absurdně, ironicky. Tak se to ve mně různě mlelo, až mi dal čas odstup a oba filmy se mi líbí.

Píšete lehce?

To rozhodně ne. Sedím nad notebookem a strašně s tím bojuju. Když už něco napíšu, váhám, jestli to má vůbec cenu. Povídky jsem psala asi rok, ale dlouho předtím jsem se k tomu odhodlávala. Bála jsem se, jestli budu povídku, jeden z nejtěžších literárních útvarů, umět napsat. Nevím, čím to je, já se teď pořád bojím dopředu. Dřív jsem se do všeho vrhala po hlavě, na všechno jsem měla názor… Teď to mám úplně opačně. Pak jsem si řekla, že se do toho musím konečně pustit a přestat se trápit tím nepsaním. Protože nepsaní je stejné utrpení jako psaní. Věra Saudková, neteř Franze Kafky, kterou jsem zrovna včera navštívila, mi kdysi napsala: „Chudák spisovatel, buď píše, až se z toho zblázní, anebo nepíše, až se z toho zblázní.“ Je to absolutně přesné.

Co dělá spisovatelka, když zrovna nepíše?

Blázní. Zahání ten pocit, že by měla a chtěla, a že neví co a jak. Ale nečinná nejsem. Léta jsem se například snažila o spolupráci s Českou televizí nebo s rozhlasem. Ale ani jedna instituce o mě neprojevila zájem. Kolem domu je pořád hodně práce, i na zahradě. Tak ji dělám. A taky jezdím na kole! Ale hlavně hodně čtu, protože se teď zase k psaní chystám. Hledám inspiraci, koukám se, jak jiní a podle mě dobří napsali žánr, do kterého bych se chtěla pustit.

A to je?

Ráda bych napsala román. Jenže…

Jitka Škápíková, publicistka

Foto Martin Pekárek



  Fenomén
  jménem Snowden

  Jak o vidí Petr Koudelka
 
  
Věř – a víra tvá       
  tě uzdraví

  Dívejte se
 
  Obsluhoval jsem
  americké prezidenty

  Navštivte