Číslo 49/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se spisovatelkou.
Terezou Boučkovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Věř – a víra tvá tě uzdraví

O domnělých i skutečných zázracích vznikla řada filmů, nyní ovšem vyhroceně nábožné filmy sotva kdy spatříme, dokonce i výsostně náboženská témata jsou zpracována řekněme z odstupu. Výjimku netvoří ani francouzský snímek Lurdy (vysílá ČT art v neděli 8. prosince ve 20.50) – tak se nazývá světoznámé lázeňské poutní místo, proslavené nadpřirozenými uzdraveními. Přináší ovšem náhled věcný, dokonce až protokolární – a zejména se vyhýbá jednoznačnému stanovisku k tamním léčebným výsledkům.

Lurdy nehledají ani neposkytují jednoznačné odpovědi, snaží se hlavně přiblížit výjimečný duchovní rozměr celé lokality, prodchnuté zjitřenou vírou i očekáváním

Režisérka Jessica Hausnerová zaznamenává hlavně vnější tvář dění, zachycuje všední chod městečka i osudy jeho dočasných návštěvníků, často výprav zde ubytovaných, o které pečují vybrané ošetřovatelky. V dlouhých záběrech zachycuje téměř ritualizované počínání, často provázené mariánskými modlitbami (Zdrávas Maria, milosti plná...) a prosebnými litaniemi. Nevzrušivě pohlédne na hromadné prostírání v jídelně, na společné výpravy do posvátné jeskyně včetně „dotýkání“ nebo na rozmluvy s duchovními, kteří trpělivě zdůrazňují, že nemocní nejprve musí uzdravit svou duši, nikoli tělo. A vskutku je toho zapotřebí: mnozí svůj úděl vnímají nedůtklivě, jako křivdu, obtížně se smiřují se stavem, že postiženi jsou oni, a nikoli někdo jiný.
Sylvie Testudová (již si pamatujeme zejména z hořké komedie Strach a chvění) tu ztělesňuje Christine, ženu až ke krku ochrnutou kvůli roztroušené skleróze. Zůstává upoutána na invalidní vozík, s rukama zkroucenýma v pěst, zcela odkázaná na cizí pomoc. Přesto aspoň navenek zůstává vyrovnaná a jakoby smířená se svým osudem, jedná dokonce s určitou noblesou, v níž se mísí pokora se sebevědomím, naznačující tak odhodlání uniknout zoufalství. Její ošetřovatelku ztělesnila Léa Seydouxová, nejnověji proslavená vyhrocenými sexuálními scénami v Životě Ad?le, který nyní dorazil i do českých kin.
Režisérka sleduje zpola skeptická Christinina očekávání, posléze sice naplněná, byť můžeme zvažovat, zda trvale. Zároveň si všímá drobných příhod odehrávajících se kolem ní, milostných zahledění i žárliveckých reakcí, také přepínání sil vedoucího ke zhroucení. Zejména postarší lidé si až pověrečně vyprávějí o zázracích, nedočkavě na ně čekají a škodolibě glosují, nakolik si kdo zaslouží nebo nezaslouží uzdravení.
Film upozorňuje, že člověk prožívá největší zklamání, ba otřes tehdy, ukáže-li se, že zdánlivé zlepšení stavu bylo dočasné. Dotýká se samého prožitku víry, když po opětovném zhoršení nemoci zazní chlácholivý odkaz na vyšší moc: „On za to nemůže“, provázený zklamaným dotazem: „A kdo tedy?“
Lurdy nehledají ani neposkytují jednoznačné odpovědi, snaží se hlavně přiblížit výjimečný duchovní rozměr celé lokality, prodchnuté zjitřenou vírou i očekáváním. Možná právě zde nejsilněji platí „Věř a víra tvá ti pomůže“, i když třeba ne trvale a jednoznačně.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Fenomén
  jménem Snowden

  Jak o vidí Petr Koudelka
 
  
Věř – a víra tvá       
  tě uzdraví

  Dívejte se
 
  Obsluhoval jsem
  americké prezidenty

  Navštivte