Číslo 49/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se spisovatelkou.
Terezou Boučkovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pop-plastiky Davida Černého

Jak je tomu vlastně s Davidem Černým jako se sochařem, nikoli jako s „kontroverzním výtvarníkem“, jak jej nazývají, řekněme, ne-kulturní média?
Je zajisté tvůrcem pilným, všímavým, realizačně zdatným, má cit pro časové i prostorové zakotvení či společenské zakódování svých děl. Coby student ateliéru Kurta Gebauera se už v roce 1989 prosadil svým „veřejným objektem“ Quo vadis (v tomto „chodícím Trabantu“ již uplatnil svůj politicky zacílený sarkasmus, jakož i leitmotiv vyzývavé antropomorfizace, vyjadřující zároveň ostentativní odpor k závaznosti tradičních stavebně sochařských kánonů), o rok později pak osobním konceptuálním nasazením v performanci Růžového tanku.

David Černý: In Utero    David Černý: Tarantino

Jeho další umělecká cesta je lemována díly, jimiž nepřestává provokovat nejen domácí výtvarné milieu, ale časem i publikum mezinárodní: jmenujme alespoň Viselce (v podobě Sigmunda Freuda), Koně (perziflážní pojetí Myslbekova Svatého Václava), monumentální Mimina na žižkovském vysílači; cílenost provokace naplno projevil v proslulé (skandálem opět „požehnané“) Entropě, spíše pobavené reakce pak provázely jeho London booster (tedy „klikující“ londýnský patrový autobus). Bytostná potřeba provokovat obsahem i formou, významem i výrazem, popkulturním gestem i imanentním poselstvím díla se tak stala samozřejmou (a mediálně vytěžovanou) součástí jeho tvorby.
Současná výstava v galerii Dvorak Sec Contemporary s příznačně freudovským názvem Über ego (potrvá do 6. prosince) se z dosavadního trendu Černého tvorby neodchyluje ani nevymyká. Nabízí dvě desítky objektů, z nichž snad výrazově nejobjevnějším se jeví cyklus asambláží drobných předmětů (na způsob object trouvé), odkazujících jak ke konzumerismu (trosky předmětů „denní spotřeby“), tak k popkultuře (pestrobarevnost plastových zlomků), ale i k dekadentní infantilnosti (jde často o hračky).

Havraní pera a brouci v hlavě

Výsledným tvarem, vztahujícím se poněkud neobratně k arcimboldovské tvarové syntaxi, jsou portrétní reliéfy osobností, k nimž Černý zjevně cítí obdiv a náklonnost, snad spřízněnost právě skrze provokativnost jejich vlastního díla. Jde vesměs o filmové režiséry (Alfreda Hitchcocka, Davida Lynche, Pedra Almodóvara, Quentina Tarantina, Wima Wenderse, Jima Jarmusche a Jana Švankmajera), vedle výtvarníka Andyho Warhola (ostatně částí své tvorby též provokujícího filmaře) a Černému konvenujícího politika Karla Schwarzenberga. Tyto předmětové asambláže odkazují svou stavbou k metodě synekdochy, zkratkovitě vyjadřující zvláštnosti duševní stránky „modelů“. Místy jde o vyjádření v rovině symbolické (popkultura je vyjádřena svými vlastními prostředky, dílo odkazuje k jisté infantilitě projevu samotného umělce, jako je tomu v případě Tarantina či Warhola), jindy je asambláž ironickou traktací obsedantního myšlení umělce (brouci v hlavě u Švankmajera) či až doslovnou transpozicí jeho zpopularizovaného motivu (havraní pera a kosti u Hitchcocka, „modrý samet“ u Lynche), popřípadě mají použité předměty hodnoty atributu (smrkové větvičky a kančí štětiny u Schwarzenberga).

Současná výstava v galerii Dvorak Sec Contemporary se z dosavadního trendu Černého tvorby neodchyluje ani nevymyká

Čtení mezi řádky i řádek po řádku

Obdobně lehce si autor pohrává s technologií „plastických rentgenogramů“, odkazujících k bezpečnostním opatřením při letištních kontrolách. Zde se Černého pohled jeví být již nikoli hravě „psychoanalytickým“, leč ostřeji, cíleněji satirickým. Použití objektů v průhledném tělese reliéfu evokuje tvary kabelek, aktovek či pouzdra na housle, s „viditelně skrytým“ arsenálem pistolí, nábojů a ručních granátů.
Dalším „významovým polem“ Černého výstavy jsou jeho již zmíněné hrátky s antropomorfismem. Sem patří jeho kyborgové, plasticky násilná spojení nespojitelného (Helicop, mužský akt s hlavou helikoptéry, či zmenšený model jeho „klikajícího autobusu“), jakož i „kubizující“ díla s potencialitou kinetické plastiky, jakéhosi „variabilu“ (Metalmorphosis), či mimo galerijní prostory instalovaná šestimetrová plastika In Utero, s možností divákova vhledu do jejích útrob.
Černý tedy i na této výstavě balancuje na hraně mezi kompoziční rozvahou a realizační spontánností. Někdy jej lze takto s jistým požitkem „číst mezi řádky“, jindy nám čtení jeho děl „řádek po řádku“ pohříchu nevydrží příliš dlouho…

Jaroslav Vanča, výtvarný teoretik



  Fenomén
  jménem Snowden

  Jak o vidí Petr Koudelka
 
  
Věř – a víra tvá       
  tě uzdraví

  Dívejte se
 
  Obsluhoval jsem
  americké prezidenty

  Navštivte