Číslo 38/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem a moderátorem.
Markem Ebenem.

 

 

 

 

 

 

Půvabná nevěsta září štěstím, ženich sympaťák. Jenže pak se to zadrhne…Hříchy nad rodinnou slavností

Film Jana Hřebejka Líbánky otevírá veselá svatební slavnost umocněná slunečným dnem. Kamera přesvědčivě kouzlí pohodovou atmosféru; svatebčané se natěšeně chystají k hostině, půvabná nevěsta září štěstím, ženich sympaťák. Stoly s dobrotami připraveny, sklenice naleštěny, drobné rodinné incidenty zažehnány v zárodku, vše jistí chvějivý vzduch vonící létem. Mezi účastníky však pronikne host, kterého nikdo nepozval. Prý ženichův spolužák. Že by neškodná puška na zdi, z níž se na konci dramatu střílí?

Přítomnost cizího prvku mezi příbuznými a přáteli působí nejprve zajímavě. Provokuje, vyvolává napětí a otázky. A také očekávání, neboť první část filmu hodně slibuje. Se spolehlivou režijní jistotou, s níž umí navodit rodinná dramata i trapna, rozbaluje Hřebejk velké plátno domácí opulentní veselky; střídá scény u stolu s intimními dialogy, dětské hry s muzikou, to vše prokládá znepokojivými střety s vetřelcem. Ale nedochází k vývoji situace, kromě bezradnosti, co s nezvaným hostem, a neúčinného vyhazovu z hostiny, se žádná akce vlastně nekoná. Jako by se film nadechoval k dramatickému závěru. Jenže to už nejde o žádné drama, jen o dva rozsáhlé monology: vysvětlení hosta, proč přišel, a čtení dlouhého dopisu. V té chvíli však už dávno víme, že cosi je v nepořádku nikoliv s ním, ale se sympatickým novomanželem. Napověděla to jeho nervozita i „svatební dar“, trčící v ošuntělé igelitce mezi luxusními balíčky. A všechno další – zmíněný monolog, dopis, natož ilustrativní retroscény dokládající dávný přečin, už jsou zbytečné. Stejně jako umělý konflikt s nespravedlivým nařčením, které akcentuje bezúhonnost nezvaného hosta.
Slabiny Líbánek jsou ve scénáři Petra Jarchovského, mnohem méně v Hřebejkově režii. Zatímco první půle filmu vytvořila nadějné pnutí mezi pohodou svatebního dne a tušením konfliktu, druhá část, kdy má napětí gradovat, táhne konstrukci příběhu vinou nedotaženosti scénáře dolů. Ještě že film zdobí mistrovská kamera Martina Štrby a kvalitní herecký výkon Ani Geislerové, která by uměla přesvědčivě ztvárnit snad i ten dopis. Kdyby ovšem nebyl tak nekonečně dlouhý.

Agáta Pilátová, filmová publicistka

Foto Falcon



  My to víme!
  
Jak to vidí Petr Koudelka
 
  
Underground v televizi   
  Zpěvník Jana Buriana
 
  Hříchy nad rodinnou slavností
  
Navštivte