Číslo 38/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem a moderátorem.
Markem Ebenem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

„Matka“ Jana Antonína Pitínského

I když je Jan Antonín Pitínský v posledních dvaceti letech známý díky lyricko-poetickým divadelním režiím, jeho literární tvorba není v českém kontextu zanedbatelná. V jubilejní desáté rozhlasové inscenaci, natočené na brněnské půdě, se představuje v roli dramatika a režiséra vůbec poprvé.

Matka, běžně symbolizující blaho rodiny, je v podání Jana Antonína Pitínského karikaturou, trestající své blízké bizarními způsoby

Hra o tyranii v rodinném kruhu se odehrává na půdorysu nespecifikovaného, ale tušeného společenského převratu, po němž bude vláda svěřena do rukou „pracujícího lidu“. Podtitul „sociální drama“ má dvojí význam: jednak evokuje socialistickorealistický typ dramatiky, zároveň je paradoxní ve vztahu k asociálnímu způsobu života, který ve skutečnosti vede takzvaná normální dělnická rodina. Matka, běžně symbolizující blaho rodiny, je v Pitínského verzi karikaturou, trestající své blízké bizarními způsoby. Mučení hlady či uzavírání do skříně jsou běžnými prostředky mezilidského spolubytí ženy, která se stane vůdčí postavou boje za spravedlnost. Mistrovská ironie, objevující se v protikladech, se objevuje i v celkové panoptikální atmosféře hry.
V textu je kromě uměle vytvořeného jazyka, vzbuzujícího zdání „dělňáckého nářečí“, patrné autorovo okouzlení jarmarečním divadlem a groteskou. Záměrné odpsychologizování postav a jejich charakterová typologie, podporovaná i různorodou dynamikou řeči, působí patřičně v kontrastu série mordů a drastických činů, které provádějí. Despotismus a psychologický teror, jichž se matka dopouští nejen vůči celé své rodině, díky tomu účinkují jako černý humor.
Původně divadelní hra Matka vznikla v roce 1987 pro brněnský amatérský soubor Ochotnický kroužek, ve kterém autor působil také jako režisér. Premiéra, která proběhne v sobotu 21. září ve 14.00 ve vltavském Rozhlasovém jevišti, však není rekonstrukcí původní inscenace. Nová režijní interpretace vlastního textu Jana Antonína Pitínského vychází zejména z hereckého obsazení inscenace, v němž se odráží v posledních letech četné spolupráce režiséra nejen s Divadlem Husa na provázku, ale i s jinými moravskými jevišti.
V titulní roli uslyšíme Ivanu Hloužkovou, výraznou brněnskou herečku a držitelku dvou Cen Alfréda Radoka. Další role ztvárnili Jan Kolařík (Otec), Jiří Pecha (Dědeček), Michal Isteník (Antonín), Tereza Vilišová (Bětuše), Tereza Novotná (Anděla) a Robert Mikluš (Zoban). Hudbu složil Richard Dvořák, mistrem zvuku byl Josef Daněk. Inscenace vznikla v Tvůrčí skupině Brno.

Hana Hložková, dramaturgyně

Foto Hana Hložková



  My to víme!
  
Jak to vidí Petr Koudelka
 
  
Underground v televizi   
  Zpěvník Jana Buriana
 
  Hříchy nad rodinnou slavností
  
Navštivte