Číslo 37/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Janem Fišarem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

„K lásce k uměleckému přednesu mě přivedl především tatínek Vlastimil Fišar, který byl nejen hercem, ale hlavně výborným recitátorem.“ První básně, které se Jan Fišar dobrovolně naučil, byly Raport Fráni Šrámka a Balada vánoční Jaroslava Vrchlického. A recituje je celý život.Jan Fišar, herec

Vyrovnat se s tak složitým úkolem bylo asi vrcholem vaší recitátorské dráhy...

My jsme s kolegou Tomášem Jirmanem, který epos režíroval, ještě předtím kromě jiného natočili Homérovu Odysseiu a Illiadu. Kalevala, přestože nemá s Homérem nic společného, patří vedle těchto dvou gigantických děl světové literatury k tomu nejlepšímu, co bylo kdy v poezii napsáno. Interpretovat tato díla, to je něco podobného jako se potkat a potýkat na jevišti s Hamletem nebo se Cyranem z Bergeracu. Tím největším interpretačním oříškem je vždy verš, u Kalevaly navíc ve fámózním překladu Josefa Holečka."

V roce 2012 jste v Poděbradech získal na nejprestižnější soutěži v uměleckém přednesu nejvyšší ocenění – Křišťálovou růži. Jak se cítíte ve společnosti Karla Högera, Rudolfa Hrušínského nebo Ladislava Chudíka, kteří tuto cenu získali v minulosti?

S těmi Poděbrady je to trochu složitější. Kdysi to byly Neumannovy Poděbrady a tam jsem soutěž v uměleckém přednesu třikrát vyhrál. Po revoluci se název změnil na Poděbradské dny poezie a tam jsem spolu s Janou Oĺhovou ze Slovenska a Jiřím Lábusem obdržel nejvyšší ocenění v oblasti uměleckého přednesu v České republice (a vlastně i na Slovensku), Křišťálovou růži. Ve společnosti Karla Högera a dalších velikánů se samozřejmě trošku stydím, ale na druhé straně si této pocty velice vážím.

Společně s Petrem Kotíkem a Janem Třískou jste v roce 2001 ve Španělském sále Pražského hradu předčítal Dopisy Olze za účasti prezidenta Václava Havla. Jaký to byl zážitek?

Když přednášíte slavné dílo slavného autora, navíc prezidenta republiky, před ním samotným i před dalšími esy české kultury v nádherném prostředí Španělského sálu Pražského hradu, roztřesou se vám kolena obrovskou trémou, ale i zodpovědností. Byl to zážitek zcela výjimečný.

Vaší velkou láskou je poezie a umělecký přednes. Je pro herce vašeho typu obtížné najít prostor pro tento žánr?

Naštěstí je o přednes poezie zájem. Absolvoval jsem spoustu pořadů v pražské Viole, Lyře Pragensis, Společnosti bratří Čapků, Památníku národního písemnictví, ale také v Bratislavě a v mnoha městech České republiky – v Ostravě v kavárně Daniel, v Atlantiku, v Domě knihy Librex a především v Českém rozhlase Ostrava. Je pro mne velkým potěšením i častá spolupráce na významných festivalech, jakými jsou Janáčkův máj nebo Janáčkovy Hukvaldy. Tam všude je třeba mluveného slova, krásného slova.

Časy poněkud toporné televizní Chvilky poezie už dávno minuly a doménou krásného slova se stal spíše rozhlas. Má váš hluboký vztah k mluvenému slovu a poezii kořeny v poslouchání rozhlasu?

Samozřejmě že ano. Ale k lásce k uměleckému přednesu mě přivedl především tatínek Vlastimil Fišar, který byl nejen hercem, ale hlavně výborným recitátorem. Toto slovo nemám moc rád, ale lepší neznám. Od tatínka jsem dostal například gramofonovou desku, na které přednášel Zdeněk Štěpánek Raport Fráni Šrámka a Baladu vánoční Jaroslava Vrchlického. A to byly první dvě básně, které jsem se dobrovolně sám naučil a později i mnohokrát recitoval.

Čím vás uhranulo recitátorské umění Zdeňka Štěpánka?

Zdeněk Štěpánek je pro mne dodnes nepřekonaným interpretem např. Havrana E. A. Poea nebo Máchova Máje. To mimořádné napětí, charismatický hlas, ale hlavně mistrovská interpretace každého verše, každého slova, ten nepostradatelný patos, který vás drží v pozornosti celou dobu jeho přednesu... Po něm přišla řada skvělých recitátorů, ale  Mistr Štěpánek je jenom jeden.

Kdy jste poprvé zaregistroval, že existuje rádio, ta kouzelná skříňka, ze které se linou zvuky?

Byl jsem dítě především „závislé“ na rozhlase, ale také na gramofonu. Tam daleko, v dětských letech, začal můj obdiv k mistrovství Karla Högera, Vlastimila Brodského nebo Jana Wericha, kteří mne denně provázeli kouzelným pohádkovým světem.

Vzpomínáte si na den, kdy jste poprvé vstoupil do rozhlasového studia?

Proboha, to je otázka. Je to tak dávno... Ale vážně, skutečná rozhlasová práce pro mne začala v Českém rozhlase Hradec Králové. Mým prvním režisérem byl Pavel Krejčí, s kterým jsem natočil desítky pořadů. Co jsem v rozhlase natáčel poprvé, si už bohužel nepamatuji, zato si velmi dobře vybavuji naši poslední spolupráci v Českém rozhlase Olomouc, kde jsme se setkali vloni po třiceti letech nad pětidílnou četbou z knihy Vojtěcha. Zamarovského Objevení Tróje. S tak báječným člověkem a profesionálem, jako je Pavel Krejčí, se pokaždé pracuje skvěle.

Jan Fišar jako Herkules ve hře Jana Mikuláška Herkules a Augiášův chlév

Měl jste respekt k rozhlasovému mikrofonu?

Rozhlas je moje velká láska. Na divadle i v televizi vám může pohyb těla, výraz obličeje i gesto pomoci zachránit třeba falešnou intonaci. V rádiu ne, tam je partnerem nejbližším mikrofon, který odhalí sebemenší nepravdu. A přestože se herec nemusí učit text zpaměti, příprava na natáčení v rozhlase bývá mnohokrát ještě důkladnější než jinde. Práce v rozhlasovém studiu, a to opravdu nechci být patetický, je pro mne vždy svátkem. Rozhlas mám rád i proto, že na rozdíl od televize nabízí daleko větší prostor poezii, mluvenému slovu a uměleckému přednesu.

Práci v televizi jste se ale nikdy nevyhýbal. Jak na ni vzpomínáte?

Správně jste se zeptal v minulém čase. Dramatická tvorba v České televizi Ostrava byla v posledních letech ovlivňována lidmi, kteří svou nekompetentností přivedli její úroveň až na samé dno. Věřím, že nové vedení se bude ubírat jinou cestou. Velice rád vzpomínám na devadesátá léta, na Keana nebo Arrowsmitha s režisérem Zdeňkem Zelenkou, na Spirálu nenávisti s Ondřejem Kepkou, na Cestujícího bez zavazadel s Jurajem Deákem, na Konto separato s Dušanem Kleinem, ale i na mnohé další televizní příležitosti.

Pro herce je samozřejmě nejdůležitější divadelní jeviště. Které z těch mnoha rolí, jež jste vytvořil na jevišti Národního divadla moravskoslezského, si nejvíc vážíte? S kterým režisérem se vám pracovalo nejlépe?

To mě stavíte před Sophiinu volbu. Samozřejmě záleží na režisérovi, s kterým tu či onu hru a roli zkoušíte. Kdybych měl vybrat jen jednu z těch všech nádherných rolí a jmenovat jen jednoho režiséra, tak by to byl Don Juan s režisérem Michaelem Tarantem. Bylo to pro mne něco zcela mimořádného a dodnes jsem tím představením ovlivněn.

Celá vaše umělecká kariéra je spojena s Ostravou, ale vaše kolébka stála v Praze. Jste patriot pražský, nebo ostravský?

Už proto že jsem se v Praze narodil a potom tam i studoval, je můj vztah k tomuto nádhernému městu velmi vřelý. Na druhou stranu žiju již dlouho v Ostravě, a tudíž je mi i toto město nesmírně blízké. Bydlím přímo v centru, takže mne těší, když pravidelně slýchávám kostelní zvony, které mi připomínají ty z pražských Vinohrad. Dá se říci, že v Praze hájím Ostravu a naopak v Ostravě Prahu.

Jaké bylo vaše vinohradské dětství? Bylo spojené s divadlem, nebo to bylo dětství obyčejné, klukovské?

Bylo to dětství krásné, ano, klukovské, ale vzhledem k tomu, že tatínek hrál v Divadle na Vinohradech, tak i hodně spojené s divadlem, přestože jako dítě jsem vůbec ještě netušil, že by se mi divadlo mělo stát „osudným“.

Když jste byl školákem, měl jste raději divadlo, nebo chvilky s knížkami? Co jste tehdy četl?

To přece nejde oddělit – divadlo a knihy. Od dětství je mi obojí stejně blízké, navíc bez textu divadelní hry nelze divadlo vůbec dělat, alespoň ne divadlo, které mám rád já. Tehdy jsem četl především pohádky, české a slovenské, neboť maminka je „čistokrevná“ Slovenka. Ale mou nejmilovanější knihou byl Špalíček veršů a pohádek s ilustracemi Jiřího Trnky. Tam někde se začala rodit má láska k poezii a výtvarnému umění.

Jakou nejlepší radu do hereckého života vám dal váš otec?

Měl jsem to štěstí, že můj tatínek byl nesmírně vzdělaný, inteligentní a slušný člověk, a proto i těch moudrých rad bylo mnoho. Hodně z nich jsem dlouho bral na lehkou váhu, jako například tu, že „divadlo je běh na dlouhou trať“. Dnes už vím, že měl ve všem pravdu.

Milan Švihálek, publicista

Foto Radovan Šťastný



  Zlatá éra žurnalistiky?
  
Jak to vidí Miloš Čermák
 
  
Co si počít na sociálním dně   
  Dívejte se
 
  Kostlivec a déja vu
  
Navštivte