Číslo 32/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Veronikou Kubařovou.

 

 

 

 

 

 


 

 

Jakub Kamberský, publicista

K letním pořadům na Dvojce a Vltavě

Přiznám se, že čas léta mám rád nejen kvůli krásnému počasí, které skýtá řadu příjemných zážitků, ale i kvůli rozhlasu, jenž do určité míry na dva měsíce vybočí z běžného schématu, aby si pro posluchače připravil všemožná překvapení. Text  píšu teprve v půli července, ale i tak bych si dovolil kriticky nahlédnout do letních schémat Dvojky a Vltavy. Při zběžném procházení programu musím konstatovat, že to letos s úrovní letní nabídky není tak špatné, i když jisté subjektivní výhrady se vždycky najdou.
Začnu Dvojkou. Oceňuji zejména ponor do hlubin rozhlasového archivu v oblasti četeb, her a pohádek pro děti. Člověk si s chutí vyslechne dlouho, či vůbec neslyšené skvosty typu Pohádky o staré tramvaji v interpretaci Vlastimila Brodského (Hajaja) či v totožném podání Naschválníčky Františka Nepila (Rádio Junior). Potěšily i dvě sci-fi hry Ondřeje Neffa, řadu let nevysílané Zvíře z hvězd a i po čase neoposlouchaná, vždy napínavá a tentokrát z časových důvodů neprokrácená Velká solární (opět Neff). V tomto ohledu zažívám vyloženě hody. Horší je to už u nedělní večerní řady rozhlasových her, tentokrát k 90. výročí rozhlasu. Po klenotu Dykova Krysaře ve výtečné režii Josefa Henkeho jsem čekal další perly. Nic proti Figarovu rozvodu, ale že by se jednalo o stěžejní výroční hru? Dramaturgie se mi zdá takříkajíc nahodilá. Co se zábavy týče, i zde pociťuji po prvním nadšení z reprízy archivního Nostalgického muzea s Miroslavem Horníčkem jisté rozčarování z repríz nedávno odvysílaných pořadů. Nic bych proti tomu nenamítal, kdyby o všedním poledni zůstaly Letní úsměvy z rozhlasového  archivu, na které si posluchač po dvě předchozí léta už zvykl. Škoda. Snad i u oblíbeného Rozhraní Tomáše Černého bych čekal více překvapení z hlubin archivu. Werichovy Italské prázdniny či výběr ze seriálu Jak se máte, Vondrovi nebo cestovatelské četby v předchozích letech potěšily. Na druhou stranu nelze z archivů vytahovat lahůdky donekonečna. Přes určité výhrady musím ocenit Černého propracovanou dramaturgii celého cyklu.
Po loňských nářcích nad chudobou všednodenních odpolední jsem potěšen, že Vltava na úterky zařadila reprízu cyklu Brněnská slyšení (1990), který přináší poetické portréty významných osobností, jež prošly literárně-dramatickou redakcí brněnského rozhlasu. Díly věnované Janu Skácelovi a Oldřichu Mikuláškovi doslova pohladily po duši i po uších. Kvituji s povděkem i erudovaný cyklus Milana Uhdeho Objevy pozdního čtenáře, který jednak poučí, ale zároveň je oživen ukázkami z knih v Uhdeho nenapodobitelné interpretaci. S určitými rozpaky však vnímám cyklus Zlatá éra rádia, v níž vynikající hudební publicista Petr Dorůžka mapuje světové mezníky rozhlasu. Postrádám časové vymezení tzv. zlaté éry. Sem tam zazní něco z rozhlasových archivů, sem tam zazní nějaký příběh, kdy rozhlas ovlivňoval hudební vývoj, ale vedle toho slyšíme řadu současných snímků a informací, které jen zdánlivě, či vůbec se zlatou érou rádia nesouvisejí. Kupříkladu v připomínce brněnského rozhlasu slyšíme první nahrávku Ivy Bittové, abychom se pak dověděli, že nedávno vydala dvě alba, z nichž následně zazní ukázky. Ať se snažím sebevíc, souvislosti mi unikají a zlatou éru vnímám spíš jako záminku. Každopádně Petrovi Dorůžkovi nelze upřít fantastický rozhled v tzv. worldmusic.
Přes jisté výhrady ovšem mohu s klidem říci, že si Český rozhlas i v létě udržuje vysokou úroveň.



  Jakpak je dnes u nás doma   
  
Jak to vidí Věra Nosková
 
  
Pracující ženy, spojte se!    
  
Dívejte se
 
  Náš člověk v Káhiře
  
Téma