Číslo 32/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Veronikou Kubařovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Pracující ženy, spojte se!

Píše se rok 1968 a hlouček anglických dělnic, pracujících jako šičky v mamutím podniku General Motors, štve, že vydělávají méně než jejich mužští kolegové. Vstoupí do stávky, která tak stojí na počátku změn, vedoucích až ke zrovnoprávnění obou pohlaví i na pracovním trhu. Nigel Cole, jenž komedii Vyrobeno v Dagenhamu (uvádí ČT2 ve středu 7. srpna ve 22.00) natočil, se ovšem vyhnul hřmotnému rozhořčování a místo toho upřednostnil lehce pobavený, ironizující, odlehčený pohled.

Snímek Vyrobeno v Dagenhamu staví na pečlivém rozkreslení každé z postav, navíc s naznačením kastovního principu dosud ovládajícího anglickou společnost

V popředí se tak ocitají hlavně soukromé trable, ať již humorně nadsazené, nebo naopak směřující k tklivému dojetí. A okrajově zmíněny jsou i další tehdejší problémy, třeba tělesné tresty, jak je prosazují – dokonce jako dobrodiní – někteří učitelé. Nelze pominout ani společenský rozměr filmu: dobromyslně útočí jak proti odborové zkostnatělosti, tak proti intrikánství zaměstnavatelů, jejichž představitel vyhrožuje samotné ministryni, že by mohl výrobu přesunout do jiné země, kdyby požadavkům dělnic ustoupila.
Snímek staví na pečlivém rozkreslení každé z postav, navíc s naznačením kastovního principu dosud ovládajícího anglickou společnost. Hlavní hrdinka, výřečná a nebojácná Rita O‘Gradyová (výtečně ji ztvárňuje Sally Hawkinsová, známá zejména z Leighovy tragikomedie Happy-Go-Lucky), se stává přirozenou mluvčí svých družek, i když ji zprvu svazuje tréma z veřejného vystupování nebo výčitky svědomí, že se dostatečně nestará o svou rodinu.
Rita se proměňuje z úslužné ženušky, která mnoho krásy ani vzdělání nepobrala, avšak dokáže obratně a pádně argumentovat, v zapálenou bojovnici, navzdory nakřáplému hlasu strhávanou zápalem stávkového boje. Všimněme si, nakolik ji dokresluje taková drobnost, když si na jednání s ministryní vypůjčí od své náhodné kamarádky značkové šaty! Jistě, rozpoznáme řadu motivů, které se blíží předem daným tezím nebo naopak zesměšňující karikatuře, avšak étos výpovědi rozhodně oslovuje.
Režisér zapracoval jak dobovou reklamu, tak dokumentární záběry, hojně používá tehdejší populární hudbu, aby co nejvěrněji dokreslil zamýšlený obraz. Navíc probleskne i postřeh o tradičním rozdělení mužských a ženských rolí: když stávkující ženy zablokovaly činnost celé továrny, takříkajíc na dlažbě se ocitli i muži. Tehdy se vyrojily stížnosti, že takové jednání je nezodpovědné, protože muž přece živí rodinu...

Jan Jaroš, filmový publicista



  Jakpak je dnes u nás doma   
  
Jak to vidí Věra Nosková
 
  
Pracující ženy, spojte se!    
  
Dívejte se
 
  Náš člověk v Káhiře
  
Téma